Praksishonorarer

Der er faste honorarer for psykologydelser efter praksisoverenskomsten (sygesikringsoverenskomsten), og du skal derfor ikke selv tage stilling til honorarets størrelse. Du er som ydernummerpsykolog forpligtet til at holde dig informeret om de aktuelle satser og følge dem.

Hver ydelse har et bestemt nummer, som fremgår af afregningsblanketten og oversigten over sygesikringstakster på hjemmesiden. Heraf fremgår også, hvor stort et beløb klienten skal betale (40% af det samlede honorar), og hvad regionen betaler (de resterende 60% af det samlede honorar).

Honorarerne er fastsat pr. 1. april 2016 -niveau. Taksterne reguleres hvert år den 1. april og 1. oktober med de aftalte stigninger samt det, som reguleringsordningen giver. De aktuelle satser, som du skal afregne efter, finder du på foreningens hjemmeside.

Alle takster er inklusiv forberedelse og opfølgning, herunder journalisering og supervision, så honoraret er betaling for dit samlede arbejde i forbindelse med en konsultation.

Før behandlingsforløbet startes skal du orientere klienten om honorarer og afbudsregler. Vi anbefaler, at du også informerer om de aktuelle satser i venteværelset og på din hjemmeside.

Første konsultation

Honoraret er højere for den første end for den anden og de efterfølgende konsultationer, fordi du bl.a. skal beregne ekstra tid til at indhente faktuelle oplysninger og til at danne dig et indtryk af klientens situation.

Gruppekonsultation

Bemærk, at der er to typer af gruppekonsultationer, og at de honoreres efter forskellige principper. Honoraret pr. person for konsultation i lukkede grupper er mindre, jo flere gruppemedlemmer, der er. Honoraret pr. person for konsultation i åbne grupper er derimod den samme uanset antal gruppemedlemmer. Der kan højst være 8 personer i en åben gruppe.

Fejlhenvisninger

Der er et delt ansvar mellem den praktiserende læge og psykologen til at sikre, at henvisninger sker i overensstemmelse med overenskomsten.

I de tilfælde, hvor du i en indledende samtale med patienten (eksempelvis over telefonen) finder, at der er sket en fejlhenvisning fra lægen, benytter du ydelsen ”Fejlhenvisning uden forløb”, hvorved henvisningen bliver lukket på Henvisningshotellet og ikke kan benyttes andre steder. For dette er der intet honorar. Der er her kun tale om en kort samtale og altså ikke en egentlig konsultation.

For kategori 1-9 er du forpligtet til så hurtigt som muligt at foretage en konkret vurdering af, om henvisningsårsagen er korrekt. Hvis du opdager, at den ikke er det, skal du afbryde forløbet. Du får betaling for de konsultationer, der er blevet brugt, ved at afregne dem som normale konsultationer.

For kategori 10 og 11 skal du senest i anden konsultation have foretaget en konkret vurdering af, hvorvidt der er sket en fejlhenvisning. I disse tilfælde skal der benyttes ydelserne ”Individuel konsultation, 1. konsultation uden efterfølgende forløb (fejlhenvisning)” eller ”Individuel konsultation, 2. konsultation uden efterfølgende forløb (fejlhenvisning)”. Disse honoreres som hhv. en første og en anden konsultation.

Afsluttende konsultation

Når et forløb er slut, skal den sidste konsultation afregnes som en afsluttende ydelse, der vil lukke henvisningen på Henvisningshotellet, således at eventuelt resterende konsultationer bortfalder. Der er en separat ydelse for individuelle konsultationer, for børn under 16 år (gælder kun for henvisningsårsag 1-9) og for gruppekonsultationer. De to første er tilknyttet et honorar, og skal derfor vælges i stedet for den normale ydelse. For gruppekonsultationer skal du afregne for den relevante gruppekonsultationstype og derefter vælge ”Afsluttende konsultation, gruppekonsultation” som en tillægsydelse. Denne vil du ikke blive honoreret yderligere for.

Tolketillæg

Tolketillægget er dit honorar for arbejdet med at rekvirere en tolk, og du skal på forhånd sikre dig regionens godkendelse til at benytte den pågældende tolk. Du skal vide, at sundhedsloven ikke giver hjemmel til, at regionen betaler tolkens honorar i forbindelse med deltagelse i konsultationer hos psykolog. Derfor bør du forinden sikre dig, at der er penge til at finansiere tolkens honorar, f.eks. fra kommunen.

Tillæg for konsultation i klientens hjem

Hvis du tager hjem til klienten for at foretage behandlingen der, er du berettiget til at opkræve et hjemmekonsultationstillæg. Regionen betaler den sædvanlige del af tillægget, hvorfor klienten selv afholder 40%.

Udover hjemmekonsultationstillæg kan du kræve afstandstillæg, som er betaling for din ulempe ved at skulle tage konsultationen uden for din praksisadresse, og ikke transportgodtgørelse. Du kan derfor kun opkræve ét afstandstillæg for hver konsultation. Her dækker regionen ikke noget, så klienten skal selv betale det fulde tillæg.

Udover et afstandstillæg har du også ret til at kræve km penge efter statens regler. De skal også dækkes fuldt ud af klienten selv.

Betaling ved udeblivelse eller for sent afbud

Overenskomsten fastsætter, at du kan afkræve klienten et gebyr for udeblivelse eller for sent afbud. Du kan som udgangspunkt kun opkræve et beløb, der svarer til klientens andel ved konsultationen. Betingelsen er, at klienten udebliver uden afbud eller melder afbud senere end kl. 16.00 på dagen inden den aftalte konsultation. Ved gentagne udeblivelser er du berettiget til at opkræve et beløb, der svarer til 2 gange klientens andel af honoraret.

Hvorvidt du afkræver udeblivelsesgebyr skal fremgå af din praksisdeklaration Læs mere her.

Fortolkningsbidrag

Se fortolkningsbidrag til Praksisoverenskomsten (pdf)

Der vil løbende blive lagt nye fortolkninger på denne side.

OVERSIGT NEDERST PÅ SIDEN

Nedenfor finder du i “Den Selvstændiges ABC” råd og vejledning om de mest forekommende spørgsmål og problemer, som psykologer med en selvstændig virksomhed støder på. Nederst finder du råd og vejledning, der særligt gælder psykologer med ydernummer.

Finder du ikke, hvad du søger på siderne, er du velkommen til at kontakte os. I de fleste tilfælde vil vi kunne hjælpe dig med at finde ud af, hvor du skal henvende dig for at komme videre.

I sager, der har særlige principielle konsekvenser, kan vi efter konkret vurdering yde udvidet bistand. Vi behandler en sag hurtigst muligt med hensyn til dens indhold, ressourcesituationen og sagens parter.

DEN SELVSTÆNDIGES ABC
SÆRLIGT FOR PSYKOLOGER MED YDERNUMMER

Start med at skrive, og tryk Enter for at søge