2-dages kursus med Maria Dressler om interventioner på et almenpsykologisk grundlag

Arrangementer

  • Ref nr.
  • Sted
  • Dato
  • Tilmeldingsfrist
  • Max. deltagere
  • Pris ekskl. moms
  • 403318
  • Region Hovedstaden 
  • 22.9.2025 - 23.9.2025
  • 20.8.2025
  • 50
  • -
  • Tilmeld

Kreds Københavns Omegn inviterer til et spændende 2-dages kursus med psykolog Maria Dressler om interventioner på et almenpsykologisk grundlag.

Formålet med kurset er at introducere almenpsykologien som et grundlag for psykologiske interventioner, samt en række interventionsmetoder, der kan bruges i forskellige slags psykologfaglig praksis – både med børn, unge og voksne, samt individuelt og i familier/grupper/systemer.

At arbejde med afsæt i stress/traumeinformeret almenpsykologi er en epistemologisk tilgang til psykologfagligheden. Det betyder, at det vigtigste redskab for interventioner er et stærkt forankret teoretisk og etisk kompas. Hvad vil det sige at være menneske? Hvordan ser almindelig eksistens ud? Og almindelige reaktioner? Hvordan er mennesket forbundet til andre mennesker, omgivelser, deres historier og deres kroppe. Hvordan arbejder vi med denne forbundethed i interventioner, som i mange tilfælde er individuelt tilrettelagte? Hvordan kan vi begribe og tilrettelægge vores interventioner med afsæt i disse spørgsmål? Og hvad bliver vores succes- og validitetskriterier?

Kurset tager delvist afsæt i bogen ”Helt Almindeligt Fucked Up” skrevet af Maria Dressler og Camilla Obel, udgivet i maj 2024 (heraf forkortelsen HAFU, som optræder flere gange nedenfor). Maria Dressler beskriver desuden følgende om kurset: På kurset vil jeg præsentere ’HAFU-kompasset’, som udgør min forankring, og vi vil sammen undersøge, hvordan jeres forankringer ser ud. Når ankeret et kastet, vil vi arbejde med interventionsmetoder. Metodisk vil vi bruge tid på at udforske den terapeutiske relation, som ofte betegnes som en non-specifik faktor, men som faktisk er ganske velbelyst – og uvurderlig vigtig. Konkret præsenteres ideen om terapeuten eller psykologen-i-andre-opgaver som eksemplarisk tilknytningsfigur. Vi vil også tale om, hvordan intuition og kropslige mærkninger kan bruges aktivt i arbejdet. Herudover vil vi kigge på betydningen af sprogliggørelser (f.eks. ”en tung sag”), ansvarsmodeller (”han er ikke egnet til terapi”) og dét, at have en vurderende opgave/et vurderende blik (”er hun for dårlig til at være her?”). I HAFU – Institut for liv har vi udviklet tre overordnede metoder, som jeg på kursusdagene også vil introducere. Det er dels de tolerancevindue-udvidende metoder og dels de skamreducerende metoder. Dette fordi stress og skam er på spil, uagtet hvilken opgave, vi som psykologer varetager. Sidst men ikke mindst er der de fælleskabende metoder. Fordi mennesket er forbundet af natur, er det nødvendigt i alle interventioner at have et dobbelt øje – på menneskers livsverden og på menneskers forbundethed.

Selv om ordene er store, vil kursusdagene overvejende være praksisnære og løbende blive belyst af praktiske eksempler fra mit eget arbejde – både med børn og voksne – individuelt og med familier, grupper eller klasser. At arbejde almenpsykologisk betyder, at alt dét, vi beskæftiger os med, også kan anvendes til at gøre os selv meningsfulde. Af den grund vil dagene veksle mellem at kigge udad og indad: Ud mod de mennesker, vi samarbejder med. Indad mod det, der er genkendeligt hos os selv og som altid uundgåeligt bidrager til vores faglighed. Konkret vil dagene byde på oplæg om teori, metode og teknikker – samt sammenhængen mellem dem. Vi vil bevæge os mellem mikro- og makroniveau og veksle mellem oplæg, refleksion og øvelser, der både vil handle om jer selv og jeres arbejde. Eksempler fra både jeres og mit arbejde vil igennem dagene få liv.

Kurset henvender sig til psykologer, der arbejder indenfor mange forskellige områder, og der vil være stort fokus på praktiske greb målrettet børn, unge og familier bl.a. terapeutiske interventioner.

Om Maria Dressler

Jeg hedder Maria Dressler og er indehaver af HAFU – institut for liv. HAFU består dels af et terapeutisk hus, hvor 7 psykologer og 1 konsulent samarbejder med mennesker i alle aldre – sammen og hver for sig. Vi kalder dem vores gæster. Dels består HAFU af en uddannelses- og formidlingsdel, hvor vi holder foredrag, uddannelser, kurser og opkvalificeringer. Her udvikler vi også, ofte sammen med andre aktører, interventioner. Mest kendt er måske Diamantforløbene, som har liv på børne- og ungeområdet i hele Danmark. Aktuelt udvikler vi initiativer til at styrke unges fællesskaber på efterskoler og gymnasier samt via PPR. Vi er også i gang med at etablere skamreducerende forældrenetværk. Vi formidler vores arbejde gennem bøger, podcasts, artikler og TV-formater.

Igennem mine 20 år som psykolog, har jeg arbejdet med voksne og børn med multiple vilkår og vanskeligheder: Traumatiserede flygtningefamilier, børnefamilier ramt af somatiske sygdomme, børnefamilier ramt af sociale belastninger, mennesker med mistillid, de såkaldt behandlingsresistente, unge kriminelle, par i krise, universitetsstuderende mm. Erfaringer fra alle områder vil blive sat i spil på kursusdagene.

Praksisfagligt er jeg efteruddannet i systemiske, narrative, mentaliseringsbaserede, emotionsfokuserede og traumeinformerede metoder, herunder blandt andet EMDR samt eksistentielle metoder. Praksisfagligheden vil blive bragt i spil med afsæt mit grundlæggende almenpsykologiske og stress/traumeinformerede afsæt.

Forberedelse

Du opfordres til at læse de artikler, der er linket til nedenfor. Hvis du har lyst, kan du orientere dig yderligere i den litteratur, der er henvist til.

Medbring desuden gerne eksempler fra egen praksis/liv, som kan belyse og belyses på dagene.

Litteratur

Referenceliste/forslag til videre læsning

  • Asen, Eia & Fonagy, P. (2017): Mentalizing family violence, part 1 & 2
  • Bech, G (2021): Farskibet. Gyldendal
  • Brown, Brene (2015): Daring greatly. How the courage to be vulnerable transforms the way we live, love, parent and lead
  • Brown, Brene (2021): Atlas of the heart
  • Fonagy, Peter & Campbell, Chloe (2017): Mentalizing, attachment and epistemic trust: How psychotherapy can promote resilience
  • Hertz, Søren (2015): Social uorden bliver gjort til individuel uorden. I Udsatte børn og unge – en grundbog
  • Herzog, J & Schmahl, C (2018): Adverse childhood experiences and the consequences on neurobiological, psychosocial, and somatic conditions across the lifespan
  • Kirkengen, Anna Luise & Næss, Ane Brandtzæg (2021): Hvordan krenkede barn bliver syke voksne
  • Kolacz, J, Kovacic, K & Porges, S. (2019): traumatic stress and the autonomic brain-gut connection in development: Polyvagal Theory as an integrative framework for psychosocial and gastrointestinal pathology
  • Johnson, Susan (2019): Attachment theory in practice
  • Johnson, Susan (2008): Hold me tight
  • Levine, Peter & Kline, Maggie (2012): Traumer set med barnets øjne
  • Maté, Gabor (2000): Scattered
  • Maté, Gabor (2003): When the body says no: The cost of hidden stress
  • Nielsen, Jørn (2015): Børnefællesskaber som en del af noget større – og som et svar på individorienterede løsninger. I Udsatte børn og unge – en grundbog.
  • Porges, Stephen (2011): The Polyvagal Theory: Neurophysiological Foundations of Emotions, Attachment, Communication, and Self-regulation
  • Porges, Stephen (2017): On how trauma affects our ability to connect https://www.psychotherapynetworker.org/blog/details/1097/video-stephen-porges-on-how-trauma-affects-our-ability
  • Sørensen, Lars (2013): Skam – medfødt og tillært. Når skam fører til sjælemord.
  • Weinblatt, Uri (2018): Shameregulating therapy for families
  • Weinblatt, Uri (2016): Die nähe ist ganz nah. Scham und verletzungen in beziehungen überwinden
  • Yehuda, Rachel (2022): How parents’ trauma leaves biological traces in children. In Scentific American

Praktiske informationer

Arrangør

Kreds Københavns Omegn - evt. henvendelser kan rettes til kreds.kbh.omegn@dp-decentral.dk

Sted

Dansk Psykolog Forening, Stockholmsgade 27, 2100 København Ø

Tid og varighed

D. 22. og 23. september 2025 kl. 9.00-16.00 begge dage

Pris

1840 kr. ekskl. moms.

Arrangementet indgår ikke i DP’s specialistuddannelser og er derfor momspligtigt.

Andet praktisk

Der vil blive serveret morgenbrød fra kl. 8.30 og frokost, kaffe/te og eftermiddagskage er desuden inkluderet i prisen.

Salgs- og leveringsbetingelser

Tilmeldingen er bindende, når der er 6 uger eller mindre til kursusstart. Du finder salgs- og leveringsbetingelserne for din tilmelding her.

Hvis der er afvigelser fra de generelle salgs og leveringsbetingelser, som gælder for dette konkrete kursus, beskrives de her: