Arbejdsrelateret stress – modeller, evidens og behandling, (for TRer og AMRer DPs kursusprogram)

TR / AMR kurser

  • Ref nr.
  • Sted
  • Dato
  • Tilmeldingsfrist
  • Max. deltagere
  • Pris u. moms
  • 202203995
  • Midtjylland 
  • 5.5.2022 - 6.5.2022
  • 14.4.2022
  • 20
  • 0 kr.
  • Tilmeld

Kurset vil styrke dit psykologfaglige ståsted ift. det kliniske arbejde og den samfundsmæssige debat om stress. Du vil blive i stand til at skelne mellem forskellige stress-modeller, tage kritisk stillingen til evidensen på området, og udvælge kliniske interventioner på et evidens-baseret grundlag. 

Underviser

Morten Vejs Willert, cand.psych., ph.d., er forskningsaktiv klinisk psykolog ved Arbejdsmedicin, Aarhus Universitetshospital. Har delt arbejdsfunktion mellem udredning og behandling af arbejdsrelateret stress og forskning i effekten af psykologisk behandling, implementering i klinisk praksis, samt befolkningsstudier af psykisk arbejdsmiljø og helbred.
 

Formål 
På kurset får du et indgående kendskab til fænomenet stress og de psykologiske forståelser der knytter sig hertil. Kurset vil styrke dit psykologfaglige ståsted ift. det kliniske arbejde og den samfundsmæssige debat om stress. Du vil blive i stand til at skelne mellem forskellige modeller for stress og få indblik i forholdet mellem stressorer og sygdom. Du får redskaber til at læse og afkode en forskningsartikel og kritisk vurdere evidensen i et systematisk review/meta-analyse. Du vil få ideer til at udvælge interventioner, primært ud fra kognitiv adfærdsterapi, og rådgivning ift. tilbagevenden-til-arbejdet efter en sygemelding.


Læringsmål 

På kurset vil du tilegne dig en teoretisk viden og forståelse af stress-begrebet, herunder om stressorer og sygdomme samt forebyggelse. Du erhverver den nyeste forskningsmæssige viden og evidens på området, og hvordan disse kan bidrage til at kvalificere dit kliniske arbejde som psykolog.

Du opnår færdighed i:

  • At kunne definere og afgrænse fænomenet stress
  • På introducerende niveau at skelne stress-tilstande fra andre tilstande/sygdomme
  • At vælge relevant interventionsstrategi med udgangspunkt i kognitiv adfærdsterapi

Du får kompetence i:

  • At tage kritisk stilling til evidensen på området
  • At reflektere over eget stressniveau som psykolog

Målgruppe
Målgruppen er psykologer med interesse for stressområdet, fra såvel det kliniske og det arbejds- og organisationspykologiske arbejdsfelt, dog vil hovedvægten i kurset ligge på det kliniske/psykoterapeutiske område. Du vil få mest ud af kurset, hvis du har aktuelle arbejdsopgaver indenfor området, idet kursets ambition er at koble undervisningen til din daglige praksis.


Undervisningsform

Kursets form vil veksle mellem oplæg i plenum ud fra slides/tavle, cases fra deltagernes arbejde suppleret med dilemma-cases, samt individuelt/gruppearbejde med arbejdsark og videnskabelige reviews/metaanalyser.


Temaer i kurset

  • Definition og afgrænsning af stress
  • Stress og arbejde
  • Stress og sygdom
  • Stressorer
  • Forebyggelse
  • Primær forebyggelse (Alle medarbejdere)
  • Sekundær forebyggelse (Risikogrupper)
  • Tertiær forebyggelse (Sygemeldte)
  • Teknikker, modeller og metaforer i stressbehandling, primært med udgangspunkt i kognitiv adfærdsterapi
  • Stresshåndtering for psykologer

Forberedelse
Medbring gerne en case, som har rummet et dilemma for dig. Beskriv casen i kortfattet og anonymiseret form (max 4 linjer) med dit centrale spørgsmål ift. casen.


Efter kurset

Anvend gerne de opnåede færdigheder hurtigt efter kurset mhp. konsolidering.


Litteratur

Klinisk relevant litteratur (bedes læst før kurset)

  1. Willert, MV. Kognitiv adfærdsterapeutisk gruppeterapi for arbejdsrelateret stress, i BL Larsen & T Nyland (Red.): Kognitiv Adfærdsterapeutisk Gruppeterapi, København: Hans Reitzels Forlag, s. 43-67, 2015.
  2. Borg, V et al. Hvidbog om mentalt helbred, sygefravær og tilbagevenden til arbejde. Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø / Arbejdstilsynet, s. 9-19, 2010.

Baggrundslitteratur (kan læses for et overblik før kurset)

  • Balling, J & Griffiths, A. Handbook of Occupational Health Psychology, chapter A History of Occupational Health Psychology, Washington, DC: American Psychological Association, s. 21–34, 2011.


Videnskabelige artikler (forventes ikke læst før kurset, men én af nedenstående artikler udleveres i kopi ifm.gruppearbejde)

Stressorer og sygdom

  • Stansfeld S. & Candy B. Psychosocial work environment and mental health—a meta-analytic review.
  • Bonde, JP. Psychosocial factors at work and risk of depression: a systematic review of the epidemiological evidence. Occup Environ Med, 65(7):438–445, 2008.
  • Netterstrøm, B et al. The relation between work-related psychosocial factors and the development of depression. Epidemiol Rev, 30:118–132, 2008.
  • Theorell, T et al. A systematic review including meta-analysis of work environment and depressive symptoms. BMC public health, 15:738, August 2015.
  • Madsen, IEH et al. Job strain as a risk factor for clinical depression: systematic review and metaanalysis with additional individual participant data. Psychological medicine, 47:1342–1356, June 2017.


Behandling af stress

  • van der Klink, JJL et al. The benefits of interventions for work-related stress. Am J Public Health, 91(2):270–276, 2001.
  • Richardson KM & Rothstein HR. Effects of occupational stress management intervention programs: a meta-analysis. J Occup Health Psychol, 13(1):69–93, 2008.
  • Martin A. et al. Meta-analysis of the effects of health promotion intervention in the workplace ondepression and anxiety symptoms. Scand J Work Environ Health 2009;35(1)7–18.
  • Ruotsalainen J.H. et al. Preventing occupational stress in healthcare workers. Cochrane Database of Systematic Reviews 2015, Issue 4. Art. No.: CD002892.
  • Perski O. et al. A systematic review and meta-analysis of tertiary interventions in clinical burnout.Scandinavian Journal of Psychology, 2017, 58, 551–561

Godkendt til 
Specialistuddannelserne i klinisk børnepsykologi, klinisk neuropsykologi, psykopatologi, psykoterapi, psykotraumatologi og pædagogisk psykologi: 3.99. og specialistuddannelse i arbejds- og organisationspsykologi: 18.4.4.2.6.7., 12 timer.

Om kurset

  • Dansk Psykolog Forening Aarhus
    Åboulevarden 31, 2.
    8000 Aarhus C
  • 202203995
  • TR / AMR kurser - Arbejdsrelateret stress - modeller, evidens og behandling, (for TRer og AMRer DPs kursusprogram)
  • 14. april 2022.

  • Torsdag 5. maj - fredag 6. maj 2022.
    1. dag kl. 10.00-17.00 og 2. dag kl. 9.00-16.00.

    Varighed: 12 timer.

  • Det er gratis for TRer at deltage

  • Max ét meritgivende kursus pr. år

  • Bemærk, at bestyrelsen har besluttet nogle optagelseskriterier, som du som TR/TR suppleant vil blive spurgt nærmer ind til i tilmeldingsflowet. For at komme i betragtning til meritgivende kurser skal du have gennemført DPs velkomstkursus, 2 AC TR kurser, endvidere skal du have varetaget hvervet som TR/TR suppleant i minimum 2 år forinden. TR vil have 1. prioritet frem til 9. januar 2022. Herefter vil pladserne blive fordelt efter først "til-mølleprincippet" såfremt der er flere ansøgere end pladser.

  • Er du blevet forhindret, skal du afmelde dig via MitDP hurtigst muligt