Forskningsmodul - DSPBU
Undervisningsmål
Kurset vil gennemgå de basale teorier, begreber, metoder og værktøjer på området med særligt fokus på deres anvendelse i psykodynamisk psykoterapeutisk forskning.
Ved kursets slutning skal kursisterne kunne forstå og anvende kvantitative og/eller kvalitative forskningsmetoder på et selvvalgt og fagligt relevant psykoterapeutisk problemfelt. De skal kunne anføre og afgrænse den teoretiske og empiriske kontekst, undersøgelsen bevæger sig i, herunder opstille en problemformulering, en undersøgelsesmetode og gennemføre en litteratursøgning. Færdigheder med hensyn til kritisk og etisk refleksion og formidling skal fremgå af produktet.
Undervisere
- Jan Ivanouw, Cand. Psych., Ph.d., godkendt specialist og supervisor psykoterapi.
- Katrine Zeuthen, Cand. Psych., Ph.d., godkendt specialist klinisk psykologi og psykoterapi, psykoanalytiker IPA.
- Liselotte Grünbaum,Cand. Psych., Ph.d., godkendt specialist og supervisor klinisk psykologi og psykoterapi.
Målgruppe
Psykologer.
Kurset er forhåndsgodkendt i Dansk Psykologforening. Kurset omfatter minimum 18 timers teori samt start på udarbejdelse af egen projekt/opgave skitse.
Godkendt med 18 timer i Forskningsmodulet, emneområde 4. Forskningsmodul Den teoretiske del. Forskningsproduktet (opgave) forhåndsgodkendes ikke, men skal godkendes som beskrevet i retningslinjerne for specialistuddannelser
Undervisningsplan mandag-tirsdag (d. 27.-28.10.2025)
Kvantitative databehandlingsmetoder.
Disse emner vil indgå i undervisningen
- Typer af undersøgelser
- Litteratursøgning og anvendelse af litteratur-referenceprogram Zotero
- Indhentning og opstilling af data
- Repetition af statistikviden fra psykologistudiet
- Regressionsanalyse
- Den nye statistik med latente variable
- Informationer opfattet som et netværk
- Sekvensanalyse
- Behandling af hyppige data (f.eks. fra mobiltelefoner)
- Kritisk vurdering af forskningsartikler
Undervisningsmetode
- Oplæg og demonstrationer
- Øvelser med det gratis statistikprogram JASP
- Analyse af forskningsartikler
Materialer
- Introduktioner og præsentationer lægges på net
Forberedelse
- Downloade og installere PC-programmerne JASP og Zotero Artiklerne til analyse gennemses
- Orientere sig i net materiale til kurset
Litteratur
- Karpatschof, B. (2006). Udforskning i psykologien- de kvantitative metoder. København: Akademisk Forlag.
- Ivanouw J. (2008). Statistiske niveauer og Structural Equation Modeling i psykologisk forskning og til beskrivelse af behandlingseffekt. 1: Christiansen et al. Metodologiske indblik og udsyn København: Forlag for Psykologisk Forskningsmetode., s. 117-152.
Begge kan downloades fra: www.http://forskningsmetode.dk/udgivelser/
Undervisningsplan onsdag–torsdag (29.-30.10.2025)
Kvalitative databehandlingsmetoder
Program
- Præsentation af programmet og et par ord om, hvordan det skal forløbe, herunder præsentation af Katrine Zeuthen.
- Hvad er kvalitativ metode?
- Gennemgang af forskellige kvalitative fremgangsmåder, herunder et par eksempler på, at kvalitativ forskning kan beriges af visse kvantitative procedurer
- Kvalitative metoder med fokus på et psykodynamisk perspektiv, herunder eksempler på kvalitativ psykodynamisk forskning.
- Hvad er der i dit eget psykologarbejde, som du er optaget af, og som du kunne gøre til genstand for en systematisk undersøgelse?
- Individuel overvejelse efterfulgt af grupperefleksion
- Plenum med overskriften: Hvordan kan denne problemstilling belyses kvalitativt?
- Det kvalitative interview – en gennemgang af fremgangsmåder og anvendelser.
- Interviewundersøgelse af senere oplevelser af børneterapi – eksempler fra litteraturen samt fra en konkret interviewundersøgelse
- Kvalitative metoder som kan anvendes i forskningspraksis vedr. psykoterapi
- Grounded Theory og Interpretative phenomenological Analysis
- Individuel fænomenbeskrivelse, parvis problemformuleringsøvelse og fremlæggelse i plenum.
- Det gode projekt: Hvordan strukturerer man sit projekt? Oplæg og individuelt arbejde med eget projekt
- Forholdet mellem teori og metode i kvalitative undersøgelser: 1) Hvad er en teoretisk forankring i et forskningsprojekt? 2) Hvad er projektets indhold og fremgangsmåde/metode? 3) Hvorfor fordrer kvalitativ forskning en meningsfuld sammenhæng mellem teori og metode?
- Start på en udarbejdelse af egen projektskitse
- Opsamling, evaluering og tak for denne gang.
Litteratur
- Brinkmann, S. og Tanggaard (red) (2020). Kvalitative metoder - en grundbog. 3. udgave – 2. oplag. Kan lånes på biblioteket – (dit lokale bibliotekkan fremskaffe den)
- M. Rustin & M. Rustin (eds.): New Discoveries in Child Psychotherapy: Findingsfrom Qualitative Research. The Tavistock Clinic Series. UK: Routledge.
Nedenstående artikler, der indeholder eksempler på konkrete anvendelser af kvalitative, kasuistiske forskningsmetoder tilsendes pr. mail ved tilmeldingtil kurset:
- Grünbaum, L. (2023). Transgenerational Trauma Unfolded: A Qualitative Case Study of a Young Child’s Psychotherapy. Medical Research Archives, [S.l.], v. 11, n. 12, dec. 2023. ISSN 2375-1924.
- Grünbaum, L. (2019). Breaksandsibling figuresinchild psychotherapy. In M. Rustin & M. Rustin (eds.): New Discoveries in Child Psychotherapy: Findings from Qualitative Research (pp. 198-221). The Tavistock Clinic Series. UK: Routledge
- Grünbaum, L. (2010). Thepost-traumatic nightmare: the via regia to unconscious integration. I:Gautier, A. & Sabatine Scalmati, A. (Eds.) Bearing witness. Psychoanalytic work with people traumatizedby torture and state violence, pp. 65-89.