Kønsdiverse og transkønnede børn og unge: Familie- og tilknytningsbaserede interventionsstrategier

Det tværgående modul

  • Ref nr.
  • Sted
  • Dato
  • Tilmeldingsfrist
  • Max. deltagere
  • Pris ekskl. moms
  • 402926
  • Region Midtjylland 
  • 15.1.2026 - 15.1.2026
  • 4.12.2025
  • 24
  • 1982 kr.
  • Tilmeld

Kønsdiverse og transkønnede børn og unge: Familie- og tilknytningsbaserede interventionsstrategier til mental trivsel 

Underviser

Emma Beck, Ph.d., MRes.psych., Cand.psych.aut, specialist i psykoterapi.

Formål
ICD-11 og nyere internationale retningslinjer (WPATH) forstår og kategoriserer ikke længere det at være transkønnet som en psykisk lidelse hos børn eller unge. I kølvandet på denne udvikling ses en stigning i videnskabelig litteratur om psykologiske interventionsstrategier med en accepterende, støttende tilgang til børn og unges kønsidentitet. Centralt for denne tilgang er minoritetsstress-teorien om, hvordan minoritets-specifikke stressorer kan påvirke den mentale sundhed negativt. På kurset bliver du introduceret til denne tilgang og dens centrale bestanddele, så som psykoedukation og facilitering af forældres følelsesmæssige bearbejdning. Vi ser også på hvordan denne tilgang adskiller sig fra andre tilgange til kønsdiversitet hos børn og unge.
Der er særlig vægt på intervention rettet mod forældre/primære omsorgsgivere, og du præsenteres for en tilknytningsteoretisk forståelse af, hvordan tilknytningstryghed kan spille en central rolle for barnets kønsidentitetsdannelse og mentale trivsel samt psykologiske interventionsmetoder til at øge
tilknytningstrygheden hos målgruppen. Du vil blive introduceret til, hvordan assessment af forældres forståelse og accept af barnets kønsidentitet kan integreres i en individuel, helhedsorienteret caseformulering af de vanskeligheder, barnet/familien er henvist med. Vi vil også se på, hvordan de centrale perspektiver fra kurset konkret kan anvendes til at styrke den terapeutiske alliance i samarbejdet med familien – både når barnets eller den unges kønsidentitet er den primære henvendelsesårsag, og når dette spiller en sekundær rolle i forhold til en anden problemstilling.
Som baggrund for kursets primære fokus
 får du et overblik over den aktuelle kontekst for psykologisk intervention: Hvad består den medicinske kønsbekræftende behandling af? Hvem er den tilgængelig for i Danmark, og hvornår er det relevant med henvisning til den højt specialiserede funktion for børn og unge? Hvad siger nationale og internationale anbefalinger om social transition hos børn og unge? Hvilke rammer skaber dette for det psykologfaglige arbejde (herunder etiske dilemmaer og betydningen af eget ståsted) og for transkønnede børn og unges trivsel?

Læringsmål

  • At opnå indsigt i diagnosen kønsinkongruens hos børn og unge i ICD-11, og hvordan ændringer i forhold til ICD-10 afspejler en de-psykopatologiserende udvikling af det diagnostiske system.
  • At kende den evidens og de centrale ideer, der ligger bag den accepterende, støttende tilgang til transkønnede og kønsdiverse børn og unge.
  • At kende til konkrete interventionsstrategier.
  • At opnå et bredere grundlag for din refleksion over etiske dilemmaer, eget ståsted og den samfundsmæssige og organisatoriske konteksts betydning for det psykologfaglige arbejde med målgruppen.

Målgruppe
Psykologer, der i deres arbejde møder transkønnede og kønsdiverse børn og unge
og deres forældre, for eksempel kommunalt ansatte psykologer i socialforvaltninger, PPR, Familiehuse eller i privat praksis. Kurset er på et introducerende niveau, og forudgående erfaring med målgruppen er ikke nødvendig.

Undervisningsform
Kurset veksler mellem undervisning, drøftelse i plenum og arbejde i mindre grupper.

Temaer i kurset

  • Transkønnede og kønsdiverse børn og unge
  • Minoritetsstress og mentalt helbred
  • Forældre-barn-tilknytningstryghed og kønsidentitets-dannelse
  • Støttende intervention målrettet forældre
  • Etisk stress hos psykologen

Forberedelse
Forud for kurset får du adgang til udvalgt litteratur. Litteraturen vil være tilgængelig i ’MitDP’ senest tre uger før kursets start. Litteraturen vil svare til ca. 50 sider/3 timers forberedelse. Det forventes, at du inden kursusstart læser materialet, som skal drøftes i mindre grupper og i plenum.
På baggrund af dine erfaringer fra dit kliniske arbejde bedes du senest d. 15.12.25 sende en case-beskrivelse, der kan anvendes i undervisningen, med et barn/ung og dets familie (ca. ½ side). Oplys i casen 1) barnets/den unges alder og kønsidentitet, 2) henvendelsesårsag samt 3) beskrivelse af, hvad der har været udfordrende i arbejdet med familien. Har du ikke klinisk erfaring med målgruppen, bedes du oplyse det i stedet.

Litteratur (forudgående læsning):

  1. Malpas, J., Pellicane, M. J., & Glaeser, E. (2022). Family-Based Interventions with Transgender and Gender Expansive Youth: Systematic Review and Best Practice Recommendations. Transgender Health, 7(1), 7–29. https://doi.org/10.1089/trgh.2020.0165
  2. Olson, K. R., Durwood, L., Demeules, M., & McLaughlin, K. A. (2016). Mental health of transgender children who are supported in their identities. Pediatrics, 137(3). https://doi.org/10.1542/peds.2015-3223
  3. Wittlin, N. M., Kuper, L. E., & Olson, K. R. (2023). Mental Health of Transgender and Gender Diverse Youth. Annual Review of Clinical Psychology, 19, 207–232. https://doi.org/10.1146/annurev-clinpsy-072220-020326 
  4. Dangaltcheva A, Booth C and Moretti MM (2021) Transforming Connections: A Trauma-Informed and Attachment-Based Program to Promote Sensitive Parenting of Trans and Gender Non-conforming Youth. Front. Psychol. 12:643823. doi: 10.3389/fpsyg.2021.643823
  5. Coyne, C. A., Poquiz, J. L., Janssen, A., & Chen, D. (2020). Evidence-Based Psychological Practice for Transgender and Non-Binary Youth: Defining the Need, Framework for Treatment Adaptation, and Future Directions. Evidence-Based Practice in Child and Adolescent Mental Health, 5(3), 340–353. https://doi.org/10.1080/23794925.2020.1765433

Supplerende litteratur til valgfri fordybelse

  1. Ch. 6 Adolescents, Ch. 7 Children s. 67-79 og Ch 18 Metal Health Coleman, E., Radix, A. E., Bouman, W.P., Brown, G.R., de Vries, A. L. C., Deutsch, M. B., Ettner, R., Fraser, L., Goodman, M., Green, J., Hancock, A. B., Johnson, T. W., Karasic, D. H., Knudson, G. A., Leibowitz, S. F., Meyer-Bahlburg, H. F.L., Monstrey, S. J., Motmans, J., Nahata, L., ... Arcelus, J. (2022). Standards of Care for the Health of Transgender and Gender Diverse People, Version 8. International Journal of Transgender Health, 23(S1), S1- S260.https://doi.org/10.1080/26895269.2022.2100644 (Gratis at downloade)
  2. Aaserud, R (2021). Kjønnsinkongruens hos ungdom: hvordan kan man forstå ungdom som er usikre på egen kjønnsidentitet. Oslo: Gyldendal Akademisk Ronny Aaserud

Underviser
Emma Beck, 
Ph.d., MRes.psych., Cand.psych.aut, specialist i psykoterapi. Emma har tidligere arbejdet forskningsmæssigt i børne- og ungdomspsykiatrien med mentalisering, tilknytning og unges personlighedsudvikling og psykoterapeutisk effektforskning, samt været ansat på Det Nationale Sorgcenter og Københavns Universitet. Emma er privatpraktiserende psykolog og arbejder blandt andet med kønsidentitet, kønsdiversitet og transkønnede børn, unge/yngre voksne og deres familier og har fortsat tilknytning til et internationalt forskningsmiljø. Emma er forperson i DP’s Selskab for Køn og Seksualitet og med i Sundhedsstyrelsens arbejdsgruppe for revision af vejledningen for Sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold.

Godkendt til
Kurset godkendt til tværgående modul 6 timer.
Kurset er omfattet af Systematisk Efteruddannelse for psykologer med ydernummer. Læs mere 
her.



Praktiske informationer

Arrangør

Dansk Psykolog Forening - evt. henvendelser kan rettes til kursuscenter@dp.dk

Sted

Dansk Psykolog Forening København
Åboulevarden 31, 2. sal
8000 Aarhus C

Tid og varighed

15.januar 2026
Varighed: 6 timer.