Emma Beck, Ph.d., MRes.psych., Cand.psych.aut, specialist i psykoterapi.
Formål
ICD-11 og nyere internationale retningslinjer (WPATH) forstår og kategoriserer ikke længere det at være transkønnet som en psykisk lidelse hos børn eller unge. I kølvandet på denne udvikling ses en stigning i videnskabelig litteratur om psykologiske interventionsstrategier med en accepterende, støttende tilgang til børn og unges kønsidentitet. Centralt for denne tilgang er minoritetsstress-teorien om, hvordan minoritets-specifikke stressorer kan påvirke den mentale sundhed negativt. På kurset bliver du introduceret til denne tilgang og dens centrale bestanddele, så som psykoedukation og facilitering af forældres følelsesmæssige bearbejdning. Vi ser også på hvordan denne tilgang adskiller sig fra andre tilgange til kønsdiversitet hos børn og unge.
Der er særlig vægt på intervention rettet mod forældre/primære omsorgsgivere, og du præsenteres for en tilknytningsteoretisk forståelse af, hvordan tilknytningstryghed kan spille en central rolle for barnets kønsidentitetsdannelse og mentale trivsel samt psykologiske interventionsmetoder til at øge tilknytningstrygheden hos målgruppen. Du vil blive introduceret til, hvordan assessment af forældres forståelse og accept af barnets kønsidentitet kan integreres i en individuel, helhedsorienteret caseformulering af de vanskeligheder, barnet/familien er henvist med. Vi vil også se på, hvordan de centrale perspektiver fra kurset konkret kan anvendes til at styrke den terapeutiske alliance i samarbejdet med familien – både når barnets eller den unges kønsidentitet er den primære henvendelsesårsag, og når dette spiller en sekundær rolle i forhold til en anden problemstilling.
Som baggrund for kursets primære fokus får du et overblik over den aktuelle kontekst for psykologisk intervention: Hvad består den medicinske kønsbekræftende behandling af? Hvem er den tilgængelig for i Danmark, og hvornår er det relevant med henvisning til den højt specialiserede funktion for børn og unge? Hvad siger nationale og internationale anbefalinger om social transition hos børn og unge? Hvilke rammer skaber dette for det psykologfaglige arbejde (herunder etiske dilemmaer og betydningen af eget ståsted) og for transkønnede børn og unges trivsel?
Læringsmål
Målgruppe
Psykologer, der i deres arbejde møder transkønnede og kønsdiverse børn og unge og deres forældre, for eksempel kommunalt ansatte psykologer i socialforvaltninger, PPR, Familiehuse eller i privat praksis. Kurset er på et introducerende niveau, og forudgående erfaring med målgruppen er ikke nødvendig.
Undervisningsform
Kurset veksler mellem undervisning, drøftelse i plenum og arbejde i mindre grupper.
Temaer i kurset
Forberedelse
Forud for kurset får du adgang til udvalgt litteratur. Litteraturen vil være tilgængelig i ’MitDP’ senest tre uger før kursets start. Litteraturen vil svare til ca. 50 sider/3 timers forberedelse. Det forventes, at du inden kursusstart læser materialet, som skal drøftes i mindre grupper og i plenum.
På baggrund af dine erfaringer fra dit kliniske arbejde bedes du senest d. 15.12.25 sende en case-beskrivelse, der kan anvendes i undervisningen, med et barn/ung og dets familie (ca. ½ side). Oplys i casen 1) barnets/den unges alder og kønsidentitet, 2) henvendelsesårsag samt 3) beskrivelse af, hvad der har været udfordrende i arbejdet med familien. Har du ikke klinisk erfaring med målgruppen, bedes du oplyse det i stedet.
Litteratur (forudgående læsning):
Supplerende litteratur til valgfri fordybelse
Underviser
Emma Beck, Ph.d., MRes.psych., Cand.psych.aut, specialist i psykoterapi. Emma har tidligere arbejdet forskningsmæssigt i børne- og ungdomspsykiatrien med mentalisering, tilknytning og unges personlighedsudvikling og psykoterapeutisk effektforskning, samt været ansat på Det Nationale Sorgcenter og Københavns Universitet. Emma er privatpraktiserende psykolog og arbejder blandt andet med kønsidentitet, kønsdiversitet og transkønnede børn, unge/yngre voksne og deres familier og har fortsat tilknytning til et internationalt forskningsmiljø. Emma er forperson i DP’s Selskab for Køn og Seksualitet og med i Sundhedsstyrelsens arbejdsgruppe for revision af vejledningen for Sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold.
Godkendt til
Kurset godkendt til tværgående modul 6 timer.
Kurset er omfattet af Systematisk Efteruddannelse for psykologer med ydernummer. Læs mere her.
Dansk Psykolog Forening - evt. henvendelser kan rettes til kursuscenter@dp.dk
Dansk Psykolog Forening København
Åboulevarden 31, 2. sal
8000 Aarhus C
15.januar 2026
Varighed: 6 timer.