NYT Skærmbrug og børns udvikling

Det tværgående modul

  • Ref nr.
  • Sted
  • Dato
  • Tilmeldingsfrist
  • Max. deltagere
  • Pris ekskl. moms
  • 402800
  • Region Midtjylland 
  • 9.9.2025 - 10.9.2025
  • 29.7.2025
  • 24
  • 3964 kr.
  • Tilmeld

Underviser

Aida Bikic er cand.psych. fra Aarhus Universitet i 2008 og har en ph.d. fra Syddansk Universitet fra 2016. Aida forsker ved Syddansk Universitet og i Børne- og ungdomspsykiatrien Sydjylland. Aida har lavet ph.d. om effekten af computertræning hos børn med ADHD og har gennemført to studier, som undersøger effekten af forældretræning i børne- og ungdomspsykiatrien. Aida har udviklet og afprøvet en intervention for børn og unge med ADHD og deres forældre, som adresserer problematisk skærmbrug og reduktion heraf. Aida leder flere studier, som undersøger effekten af skærmtid på børns emotionelle og kognitive udvikling.

Formål

De fleste professionelle, der arbejder med børn og unge, er ofte i tvivl om, hvor meget de skal spørge ind til barnets skærmtid og hvad de skal råde forældrene og barnet/den unge. Hvornår bliver skærmtid skadeligt og hvordan skal man tage emnet op med forældrene? Det er særligt svært, når barnet har en diagnose som ADHD- eller autisme, hvor det kan virke som om, at disse børn ”slapper af”, mens de er på skærmen, og det er svært for både forældre og professionelle at navigere i dette felt. Skærmen tager ofte overhånd, særligt hos udsatte børn/unge og kan føre til flere symptomer, afhængighed og negative adfærdsændringer. Desuden er gaming afhængighed kommet til som en ny diagnose i ICD-11.

Formålet med kurset er at give dig et overblik over, hvordan længden og typen af skærmtid påvirker børn og unges udvikling, trivsel, kognition og sociale færdigheder på de forskellige alderstrin. Du får viden om hvornår skærmen bliver problematisk og hvordan den påvirker udsatte børn og unge inkl. børn med diagnoser, som oftest har den højeste skærmtid. Kurset giver dig redskaber til at spørge ind til skærmforbrug hos din målgruppe samt redskaber til at støtte forældre, børn og unge i at fremme en sund balance og reducere problematisk skærmtid.

Læringsmål

På kurset får du viden om:

  • Hvordan forskelligt indhold som gaming, sociale medier (f.eks. TikTok og Instagram) og tegnefilm påvirker børn og unge emotionelt, kognitivt og socialt.
  • Hvordan skærmtid i førskolealderen er relateret til børns udvikling
  • Skærmtid kan forværre ADHD- og autismesymptomer?
  • Digitale fællesskaber og sociale færdigheder
  • Hvornår kan man tale om problematisk skærmbrug og skærmafhængighed, og hvad kan man gøre ved det
  • Hvordan skal du som fagperson spørge ind til skærmtid, og hvad kan du bruge den viden til?
  • Erfaringer med at begrænse skærmtid hos børn og unge med ADHD fra et forskningsprojekt
  • Konkrete redskaber for at hjælpe familier til at begrænse børn og unges skærmforbrug, så børnenes/de unges trivsel øges

Målgruppe

Psykologer, der arbejder med børn og unge.

Undervisningsform

Kurset skifter mellem oplæg, små videoer, fælles diskussioner og gruppearbejde.

Temaer i kurset

  • Skærmbrug og relation til børn- og unges udvikling
  • Relation af skærmtid til kognitive funktioner, trivsel og sociale færdigheder
  • Problematisk skærmbrug hos børn og unge med diagnoser
  • Reduktion af skærmtid hos børn og unge
  • Støtte forældre i at skabe en sund balance med skærm i børn og unges hverdag.

Forberedelse/mellem kursusdage

Du skal læse litteraturen og gerne medbringe en case eller et dilemma fra din hverdag.

Efter kurset
Anvend gerne de opnåede færdigheder hurtigt efter kurset mhp. konsolidering.

Litteratur

  1. Li C, Cheng G, Sha T, Cheng W, Yan Y. The Relationships between Screen Use and Health Indicators among Infants, Toddlers, and Preschoolers: A Meta-Analysis and Systematic Review. Int J Environ Res Public Health. 2020 Oct 7;17(19):7324. doi: 10.3390/ijerph17197324. PMID: 33036443; PMCID: PMC7579161.
  2. Wallace J BE, Ouellet J, Afzali MH, Conrod P. Screen time, impulsivity, neuropsychological functions and their relationship to growth in adolescent attention-deficit/hyperactivity disorder symptoms. Sci Rep. 2023 Oct 23;13(1):18108.
  3. Schmidt-Persson J, Rasmussen MGB, Sørensen SO, et al. Screen Media Use and Mental Health of Children and Adolescents: A Secondary Analysis of a Randomized Clinical Trial. JAMA Netw Open. 2024;7(7):e2419881. doi:10.1001/jamanetworkopen.2024.19881
  4. Kapetanovic S, Nielsen MD, André F, Gurdal S, Claesdotter-Knutsson E. Exploring parent-child relationships in a Swedish child and adolescent psychiatry - cohort of adolescents with internet gaming disorder. BMC Psychol. 2025 Jan 8;13(1):18. doi: 10.1186/s40359-024-02306-3. PMID: 39780294; PMCID: PMC11708115.
  5. Heffler KF, Frome LR, Garvin B, Bungert LM, Bennett DS. Screen time reduction and focus on social engagement in autism spectrum disorder: A pilot study. Pediatr Int. 2022 Jan;64(1):e15343. doi: 10.1111/ped.15343. PMID: 36348519.

Godkendt til
Kurset er godkendt til alle specialistuddannelser på det tværgående modul med 12 timer.

Praktiske informationer

Arrangør

Dansk Psykolog Forening - evt. henvendelser kan rettes til kursuscenter@dp.dk

Sted

Dansk Psykolog Forening Aarhus
Åboulevarden 31,2
8000 Aarhus C

Tid og varighed

9.-10. september 2025
1. dag kl. 10.00-17.00 og 2. dag kl. 9.00-16.00.
Varighed: 12 timer.