Samtaleterapi med voksne på autismespektret – møder, muligheder og evidens

Arrangementer

  • Ref nr.
  • Sted
  • Dato
  • Tilmeldingsfrist
  • Max. deltagere
  • Pris ekskl. moms
  • 403515
  • Region Syddanmark 
  • 26.1.2026 - 27.1.2026
  • 27.12.2025
  • 25
  • 3000 kr.
  • Tilmeld

Underviser: Cathriona Cantio

Om arrangementet

Kurset henvender sig til psykologer, der arbejder med mennesker med autisme og ønsker at styrke deres samtaleterapeutiske praksis. Med afsæt i mere end 15 års kombineret klinisk og forskningsmæssig erfaring på autismeområdet, præsenteres et bredt og nuanceret indblik i samtaler med børn, unge og voksne med autisme – ofte med kompleks komorbiditet.

Kurset er forskningsbaseret og praksisnært, og der arbejdes med konkrete metoder, refleksion over egne cases og dialog om alt fra mentalisering og motivation til guidelines og differentiering i behandlingsforløb. Kurset er relevant for dig, der vil videre end standardtilgange og udvikle en nuanceret og tilpasset samtalepraksis.

Arrangements formål

At styrke psykologers faglige beredskab i samtaleterapeutisk arbejde med mennesker med autisme – på tværs af livsalder, funktionsniveau og komorbiditet.

Læringsmål

Viden

  • Centrale kognitive og følelsesmæssige karakteristika ved autisme og deres betydning for samtale.
  • Komorbide tilstande og hvordan de udspiller sig i autistisk kontekst.
  • Evidensbaserede indsatser og nationale/internationale guidelines

Færdigheder

  • Tilpasse samtaleform og metoder til individuelle behov.
  • Arbejde med selvforståelse, motivation og emotionel regulering.
  • Anvende konkrete metoder som ACT, CFT, psykoedukation og KAT.

Kompetencer

  • Reflektere over egne cases og udvikle skræddersyede forløb.
  • Navigere i kompleksitet (fx traumer, psykiatrisk komorbiditet, voksne uden diagnose).
  • Inddrage systemiske og etiske perspektiver i samtaler.

Undervisningsform

Kurset veksler mellem oplæg, fælles refleksion, gruppediskussioner, småøvelser og arbejde med egne cases. Det er praksisnært med plads til udveksling og tilpasning.

Program

Dag 1 – kl. 9.30–17.00

09.30–10.00:                    Velkomst og forventningsafstemning
10.00–11.00:                    Autisme – kognitive, følelsesmæssige og sociale karakteristika
11.00–11.15:                    Pause
11.15–12.15:                    Terapeutiske implikationer: Mentalisering, eksekutive funktioner, motivation og forestillingsevne
12.15–13.15:                    Frokost
13.15–14.00:                    Kommunikation, kontekstforståelse og camouflage
14.00–14.45:                    Terapeutiske tilgange: ACT, CFT, KAT, MBT, systemisk forståelse, traumebevidste tilgange, mindfulness og psykoedukation
14.45–15.00:                    Pause
15.00–16.00:                    Guidelines og perspektiver fra forskningen
16.00–17.00:                    Refleksion og casearbejde

Dag 2 – kl. 8.30–16.00

08.30–09.00:                    Opsamling og perspektivering fra dag 1
09.00–10.30:                     Komorbiditet: Angst, depression, ADHD, funktionelle lidelser, spiseforstyrrelser, OCD, katatoni og traumer
10.30–10.45:                    Pause
10.45–11.45:                    Samtaler med voksne og ældre med autisme, herunder parterapi
11.45–12.45:                    Frokost
12.45–13.45:                    Differentiering og behandlingsvalg
13.45–14.30:                    Evidens og retningslinjer: Hvad ved vi virker – og for hvem?
14.30–14.45:                    Pause
14.45–16.00:                    Udvikling af handleplaner og refleksion over egen praksis

Målgruppe

Psykologer der arbejder med mennesker med autisme og ønsker at styrke deres samtaleterapeutiske praksis.

Litteratur (udpluk)

  • Brosnan, M., & Camilleri, L. J. (2025). Neuro‑affirmative support for autism, the double empathy problem and monotropism. Frontiers in Psychiatry, 14, 1538875. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2025.1538875
  • Crompton, C. J., Ropar, D., Evans-Williams, C. V., Flynn, E. G., & Fletcher-Watson, S. (2020). Autistic peer-to-peer information transfer is highly effective. Autism, 24(7), 1704–1712. https://doi.org/10.1177/1362361320919286
  • Crompton, C. J., Ropar, D., Evans-Williams, C. V., Flynn, E. G., & Fletcher-Watson, S. (2025). Information transfer within and between autistic and non-autistic people: a multi-site replication study. Nature Human Behaviour. https://doi.org/10.1038/s41562-025-02163-z
  • Krämer, M., Pawils, S., Huynh, L. D., Sierau, S., & von Klitzing, K. (2021). Mentalization‑based treatment for adults with autism spectrum disorder: A pilot study. Research in Autism Spectrum Disorders, 82, 101741. https://doi.org/10.1016/j.rasd.2021.101741
  • Mason, D., Acland, J., Stark, E., Happé, F., & Spain, D. (2023). Compassion‑focused therapy with autistic adults. Frontiers in Psychology, 14, 1267968. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1267968
  • Sandbank, M., Bottema-Beutel, K., Crowley, S., Cassidy, M., Dunham, K., Feldman, J. I., Woynaroski, T. G., & Crank, J. (2020). Project AIM: Autism intervention meta-analysis for studies of young children. Psychological Bulletin, 146(1), 1–29. https://doi.org/10.1037/bul0000215
  • Sandbank, M., Bottema-Beutel, K., Crowley, S., Dunham, K., Feldman, J. I., & Woynaroski, T. G. (2023). A meta‑analysis of early intervention for young children with autism: 2017–2020. Psychological Bulletin, 149(2–3), 233–264. https://doi.org/10.1037/bul0000370
  • Spain, D., & Happé, F. (2021). How to optimise psychotherapeutic practice for autistic people: A review of the evidence and clinical guidelines. Autism, 25(6), 1480–1495. https://doi.org/10.1177/13623613211023659
  • Sundhedsstyrelsen. (2022). Nationale kliniske retningslinjer for behandling af børn og unge med autisme. København: Sundhedsstyrelsen. https://www.sst.dk/da/Udgivelser/2022/NKR‑autisme
  • Tavoli, M., Mazurek, M. O., Sadikova, E., Cheak-Zamora, N., Hardin, A., Sohl, K., & Malow, B. A. (2023). A mixed‑methods study of autistic adults’ mental health therapy experiences. Clinical Psychology & Psychotherapy, 30(3), 512–529. https://doi.org/10.1002/cpp.2770
  • Wood, J. J., Ehrenreich‑May, J., Alessandri, M., Fujii, C., Renno, P., Laugeson, E., Piacentini, J. C., De Nadai, A. S., Arnold, E., Lewin, A. B., Murphy, T. K., & Storch, E. A. (2015). Cognitive behavioral therapy for early adolescents with autism spectrum disorders and clinical anxiety: A randomized, controlled trial. Behavior Therapy, 46(1), 7–19. https://doi.org/10.1016/j.beth.2014.01.002
  • VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. (2023). Virksomme indsatser til børn og unge med autisme og/eller ADHD – Et overblik over forskningsbaseret viden. København: VIVE. https://www.vive.dk/da/udgivelser/virksomme‑indsatser‑til‑boern‑og‑unge‑med‑autisme‑og‑eller‑adhd‑2023

Godkendt til

12 timer i Tværgående modul for følgende specialistuddannelser:

  • Klinisk neuropsykologi med børn- og unge; 12 timer i emneområde 7.3.99. Klinisk Neuropsykologi med børn og unge Tværgående modul
  • Klinisk Børne- og ungepsykologi 12 timer i emneområde 6.3.99. Klinisk Børne- og Ungepsykologi Tværgående modul
  • Klinisk Neuropsykologi: 12 timer i emneområde - 15.3.99. Klinisk Neuropsykologi Tværgående modul
  • Psykoterapi 12 timer i emneområde - 12.3.99. Psykoterapi Tværgående modul
  • Pædagogisk Psykologi 12 timer i emneområde 8.3.99. Tværgående modul

Praktiske informationer

Arrangør

Hospitalssektionen - evt. henvendelser kan rettes til hospsek@dp-decentral.dk

Sted

Comwell H.C. Andersen Odense
Claus Bergs Gade 7
5000 Odense

Tid og varighed

26.01.2026 9.30-17.00 - 27.01.2026 8.30-16.00

Pris

Medlemmer af Hospitalssektionen: 2.500 kr.

Medlemmer af DP, som ikke er medlemmer af Hospitalssektionen: 3.000 kr.

Andet praktisk

Dagene er med fuld forplejning.

Overnatning er på deltagers egen regning.

Salgs- og leveringsbetingelser

Tilmeldingen er bindende, når der er 6 uger eller mindre til kursusstart. Du finder salgs- og leveringsbetingelserne for din tilmelding her.

Hvis der er afvigelser fra de generelle salgs og leveringsbetingelser, som gælder for dette konkrete kursus, beskrives de her: