Udvikling i et neuropsykologisk perspektiv

Specialiseringsmodulerne

  • Ref nr.
  • Sted
  • Dato
  • Tilmeldingsfrist
  • Max. deltagere
  • Pris ekskl. moms
  • 403232
  • Region Midtjylland 
  • 1.10.2025 - 28.10.2025
  • 9.9.2025
  • 24
  • -
  • Tilmeld

Om arrangementet

Kurset foregår d. 1., 2., 3., 27. og 28. oktober. Nærmere information om de enkelte dage og indhold findes nedenfor.

Undervisere

Jane Evald, psykolog og specialist i klinisk neuropsykologi med børn og unge, specialist i klinisk psykologi og godkendt supervisor
Martin Faber Boxill, speciallæge i pædiatri og neuropædiater
Christina Engelmann, psykolog samt specialist og supervisor i klinisk neuropsykologi

Arrangements formål og læringsmål

Formålet er at deltagerne skal tilegne sig viden om hjernens anatomi, fysiologi og kemiske processer med særlig fokus på børn og unge i et udviklingsperspektiv. Kurset vil desuden omhandle viden om forskellige kognitive domæners neurale basis, funktion og udvikling, herunder arousal, opmærksomhed, sprog, indlæring og hukommelse, visuospatiale funktioner, eksekutive funktioner, social kognition, emotionelle funktioner, motorik og kropsfornemmelse.

Der vil være fokus på den menneskelige udvikling i et neuropsykologisk perspektiv, fra fostertilstanden, over barn- og ungdom og frem til voksenalderen. Der vil herunder være emner om reorganisering af funktioner efter skade/sygdom hos børn og unge samt til dels voksne, for at give en forståelse af normal udvikling versus tidlig skade.

Målet er, at du som deltager skal tilegne dig viden om sammenhænge mellem hjerneprocesser og psykologiske processer (jævnfør funktionel neuroanatomi) i et udviklingsperspektiv. Dette belyst ud fra et topologisk paradigme (forskellige kortikale områder varetager forskellige funktioner) og et hodologisk forståelsesregime (de fleste cerebrale funktioner er ikke simpelt lokaliseret til et enkelt kortikalt område, men varetages af et netværk af kortikale områder og subkortikale kerner, forbundet af subkortikale nervebaner.


Undervisningsform

Undervisningen vil primært bestå i en blanding af forelæsning med teori og case-beskrivelser samt hertil refleksion i plenum.

Deltagere er velkomne til at medbringe egne cases, som kan danne grundlag for samtaler i plenum - fx overvejelser omkring skadeslokalisation(er) og differentialdiagnostik.


Uddybet beskrivelse af program - oversigt og temaer

1. og 2. oktober 2025: Nervesystemets opbygning

Undervisere: Jane Evald og Martin Faber Boxill

Formål og indhold: Undervisningen vil have fokus på nervesystemets opbygning og strukturer, og vil blive understøttet med relevante eksempler. Formålet er at give deltagerne en fyldestgørende viden om nervesystemets strukturer i et udviklingsperspektiv. Dette vil blandt andet indebære viden om:

  • Nervesystemets strukturer
  • Nervesystemet i et embryologisk perspektiv
  • Ventrikelsystemet
  • Karforsyning
  • Celler
  • Neurokemi og -fysiologi
  • Plasticitet

3. oktober 2025: Nervesystemets udvikling fra fødsel og frem og funktionel neuroanatomi med særlig fokus på cerebellum

Undervisere: Jane Evald og Martin Faber Boxill

Formål og indhold: Formålet er at give deltagerne en uddybende viden om udviklingen af nervesystemets forskellige strukturer og en grundlæggende indsigt i den funktionelle neuroanatomi med særlig fokus på lillehjernen.

  1. Første del af undervisningsdagen vil have fokus på udviklingen i nervesystemet fra fødslen og op til voksenalderen og vil blive understøttet af relevante eksempler.
  2. Anden del af undervisningsdagen vil være med særligt fokus på cerebellum i et udviklingsperspektiv og en gennemgang af de forskellige kognitive domæner og deres relation til cerebellum.

27. og 28. oktober 2025: Funktionel neuroanatomi, herunder det neurale grundlag for bevidsthed

Underviser: Christina Engelmann

Formål og indhold: De to sidste kursusdage vil være opdelt i tre centrale temaer:

  1. Det neurale grundlag for bevidsthedssvækkelse (arousal og opmærksomhed): Gennemgang af definitioner på svær bevidsthedssvækkelse og konfusion/delir, prognose/outcome, differentialdiagnostiske overvejelser, udredning, behandling samt en gennemgang af de neurale områder, tracts og netværk, der skønnes at være involveret i arousal og opmærksomhed. Internationale guidelines ift. unge og børn med svær bevidsthedssvækkelse vil blive belyst. Gennemgangen vil til dels blive belyst ud fra voksne som har været udsat for svær traumatisk hjerneskade, men også tage udgangspunkt i børn og unge. (27. oktober)
  2. Neurologisk sygdomslære: Gennemgang af de overordnede neurologiske sygdomme og tilstande såsom traumatisk hjerneskade, vaskulære lidelser, hjernetumorer, autoimmune sygdomme, neurodegenerative lidelser, børnedemens, udviklingsforstyrrelser, søvnforstyrrelser og epilepsi. Der vil være fokus på den menneskelige udvikling i et neuropsykologisk perspektiv, og der vil være emner om reorganisering af funktioner efter skade/sygdom hos børn og unge (jf. normal udvikling versus tidlig skade). (27. oktober)
  3. Funktionel neuroanatomi: Gennemgang af den neurale basis, funktion og udvikling i forhold til følgende domæner: arousal, opmærksomhed, sprog, indlæring og hukommelse, visuospatiale funktioner, eksekutive funktioner, social kognition, emotionelle funktioner, motorik og kropsfornemmelse. I belysningen af den funktionelle neuroanatomi ift. både hjernens korticale områder og subkorticale tracts, vil der blive blive inddraget cases fra vågenoperationer med stimulation og mapping af tumor- og epilepsikirurgiske patienter. (27. og 28. oktober)

Målgruppe

Psykologer og tilsvarende fagpersonale under specialistuddannelse.

Litteratur

Tættere på kursets start (efter tilmelding) følger litteraturliste med baggrundslitteratur samt litteratur til evt. forberedelse.

Forberedelse og hjemmearbejde

Dele af undervisningen er lagt an på, at man forbereder sig til de enkelte undervisningsgange ved læsning af anbefalet litteratur. Dette specificeres nærmere opstart af kurset.

Forhåndgodkendelse

Godkendt med 30 timer til:
Specialistuddannelsen i klinisk neuropsykologi med børn- og unge, Specialiseringsmodulet, emneområde: 7.4.4.2.1. Udvikling i neuropsykologisk perspektiv (30 timer).

Der er hertil søgt godkendelse til (afslået): Specialistuddannelsen i klinisk neuropsykologi, Specialiseringsmodulet, emneområde 15.4.4.2.4. Klinisk neuroanatomi, neurofysiologi og neurokemi (30 timer).

Der godkendes 30 timer i det tværgående modul for specialistuddannelsen i klinisk børn- og ungepsykologi

Der godkendes 15 timer i det tværgående modul i specialistuddannelsen i klinisk neuropsykologi

Om underviserne

Jane Evald er psykolog og specialist i klinisk neuropsykologi med børn og unge, specialist klinisk psykologi samt godkendt supervisor. Hun arbejder som børneneuropsykolog på AUH Skejby og Viborg sygehus og er specialiseret inden for hjerneskadeområdet, både i forhold til medfødte og erhvervede hjerneskader, og har også stor viden om epilepsi. Jane har desuden beskæftiget sig med børn og unge med forskellige psykiatriske diagnoser og rådgivning herom.

Martin Boxill er speciallæge i pædiatri og ekspert i fagområdet neuropædiatri. Martin arbejder som overlæge ved børne- og ungeafdelingen på Viborg sygehus. Martin er en erfaren underviser og har mange års erfaring inden for forskellige neurologiske tilstande og sygdokmme hos børn og unge.

Christina Engelmann er psykolog og specialist samt supervisor i klinisk neuropsykologi og arbejder nu som neuropsykolog på Lions Neurocenter. Christina er en erfaren underviser og har tidligere gennem en længere årrække arbejdet på Rigshospitalet, hvor hun har beskæftiget særligt med epilepsikirurgiske vågenoperationer. Christina har her talt med og undersøgt børn, unge og voksne med epilepsi før, under og efter vågenoperation.

Praktiske informationer

Arrangør

Børneneuropsykologisk Selskab.
Eventuelle henvendelser kan rettes til borneneuro@dp-decentral.dk

Sted

Dansk Psykologforenings lokaler, Åboulevarden 31, 2. sal, 8000 Aarhus C.

Tid og varighed

Kurset afholdes over 5 undervisningsdage i oktober 2025:

  • 1. oktober 2025 kl. 10-17
  • 2. oktober 2025 kl. 9-16
  • 3. oktober 2025 kl. 9-16
  • 27. oktober 2025 kl. 10-17
  • 28. oktober 2025 Kl. 9-16

Pris

7000,- kr. for medlemmer af Børneneuropsykologisk Selskab og studerende
8250,- kr. for ikke-medlemmer af Børneneuropsykologisk Selskab (medlemmer af DP).
Andre: Der henvises til Dansk Psykologforenings salgs- og leveringsbetingelser.

Salgs- og leveringsbetingelser

Tilmeldingen er bindende, når der er 6 uger eller mindre til kursusstart. Du finder salgs- og leveringsbetingelserne for din tilmelding her.