Kurset foregår d. 1., 2., 3., 27. og 28. oktober. Nærmere information om de enkelte dage og indhold findes nedenfor.
Jane Evald, psykolog og specialist i klinisk neuropsykologi med børn og unge, specialist i klinisk psykologi og godkendt supervisor
Martin Faber Boxill, speciallæge i pædiatri og neuropædiater
Christina Engelmann, psykolog samt specialist og supervisor i klinisk neuropsykologi
Formålet er at deltagerne skal tilegne sig viden om hjernens anatomi, fysiologi og kemiske processer med særlig fokus på børn og unge i et udviklingsperspektiv. Kurset vil desuden omhandle viden om forskellige kognitive domæners neurale basis, funktion og udvikling, herunder arousal, opmærksomhed, sprog, indlæring og hukommelse, visuospatiale funktioner, eksekutive funktioner, social kognition, emotionelle funktioner, motorik og kropsfornemmelse.
Der vil være fokus på den menneskelige udvikling i et neuropsykologisk perspektiv, fra fostertilstanden, over barn- og ungdom og frem til voksenalderen. Der vil herunder være emner om reorganisering af funktioner efter skade/sygdom hos børn og unge samt til dels voksne, for at give en forståelse af normal udvikling versus tidlig skade.
Målet er, at du som deltager skal tilegne dig viden om sammenhænge mellem hjerneprocesser og psykologiske processer (jævnfør funktionel neuroanatomi) i et udviklingsperspektiv. Dette belyst ud fra et topologisk paradigme (forskellige kortikale områder varetager forskellige funktioner) og et hodologisk forståelsesregime (de fleste cerebrale funktioner er ikke simpelt lokaliseret til et enkelt kortikalt område, men varetages af et netværk af kortikale områder og subkortikale kerner, forbundet af subkortikale nervebaner.
Undervisningen vil primært bestå i en blanding af forelæsning med teori og case-beskrivelser samt hertil refleksion i plenum.
Deltagere er velkomne til at medbringe egne cases, som kan danne grundlag for samtaler i plenum - fx overvejelser omkring skadeslokalisation(er) og differentialdiagnostik.
1. og 2. oktober 2025: Nervesystemets opbygning
Undervisere: Jane Evald og Martin Faber Boxill
Formål og indhold: Undervisningen vil have fokus på nervesystemets opbygning og strukturer, og vil blive understøttet med relevante eksempler. Formålet er at give deltagerne en fyldestgørende viden om nervesystemets strukturer i et udviklingsperspektiv. Dette vil blandt andet indebære viden om:
3. oktober 2025: Nervesystemets udvikling fra fødsel og frem og funktionel neuroanatomi med særlig fokus på cerebellum
Undervisere: Jane Evald og Martin Faber Boxill
Formål og indhold: Formålet er at give deltagerne en uddybende viden om udviklingen af nervesystemets forskellige strukturer og en grundlæggende indsigt i den funktionelle neuroanatomi med særlig fokus på lillehjernen.
27. og 28. oktober 2025: Funktionel neuroanatomi, herunder det neurale grundlag for bevidsthed
Underviser: Christina Engelmann
Formål og indhold: De to sidste kursusdage vil være opdelt i tre centrale temaer:
Psykologer og tilsvarende fagpersonale under specialistuddannelse.
Tættere på kursets start (efter tilmelding) følger litteraturliste med baggrundslitteratur samt litteratur til evt. forberedelse.
Dele af undervisningen er lagt an på, at man forbereder sig til de enkelte undervisningsgange ved læsning af anbefalet litteratur. Dette specificeres nærmere opstart af kurset.
Godkendt med 30 timer til:
Specialistuddannelsen i klinisk neuropsykologi med børn- og unge, Specialiseringsmodulet, emneområde: 7.4.4.2.1. Udvikling i neuropsykologisk perspektiv (30 timer).
Der er hertil søgt godkendelse til (afslået): Specialistuddannelsen i klinisk neuropsykologi, Specialiseringsmodulet, emneområde 15.4.4.2.4. Klinisk neuroanatomi, neurofysiologi og neurokemi (30 timer).
Der godkendes 30 timer i det tværgående modul for specialistuddannelsen i klinisk børn- og ungepsykologi
Der godkendes 15 timer i det tværgående modul i specialistuddannelsen i klinisk neuropsykologi
Jane Evald er psykolog og specialist i klinisk neuropsykologi med børn og unge, specialist klinisk psykologi samt godkendt supervisor. Hun arbejder som børneneuropsykolog på AUH Skejby og Viborg sygehus og er specialiseret inden for hjerneskadeområdet, både i forhold til medfødte og erhvervede hjerneskader, og har også stor viden om epilepsi. Jane har desuden beskæftiget sig med børn og unge med forskellige psykiatriske diagnoser og rådgivning herom.
Martin Boxill er speciallæge i pædiatri og ekspert i fagområdet neuropædiatri. Martin arbejder som overlæge ved børne- og ungeafdelingen på Viborg sygehus. Martin er en erfaren underviser og har mange års erfaring inden for forskellige neurologiske tilstande og sygdokmme hos børn og unge.
Christina Engelmann er psykolog og specialist samt supervisor i klinisk neuropsykologi og arbejder nu som neuropsykolog på Lions Neurocenter. Christina er en erfaren underviser og har tidligere gennem en længere årrække arbejdet på Rigshospitalet, hvor hun har beskæftiget særligt med epilepsikirurgiske vågenoperationer. Christina har her talt med og undersøgt børn, unge og voksne med epilepsi før, under og efter vågenoperation.
Børneneuropsykologisk Selskab.
Eventuelle henvendelser kan rettes til borneneuro@dp-decentral.dk
Dansk Psykologforenings lokaler, Åboulevarden 31, 2. sal, 8000 Aarhus C.
Kurset afholdes over 5 undervisningsdage i oktober 2025:
7000,- kr. for medlemmer af Børneneuropsykologisk Selskab og studerende
8250,- kr. for ikke-medlemmer af Børneneuropsykologisk Selskab (medlemmer af DP).
Andre: Der henvises til Dansk Psykologforenings salgs- og leveringsbetingelser.
Tilmeldingen er bindende, når der er 6 uger eller mindre til kursusstart. Du finder salgs- og leveringsbetingelserne for din tilmelding her.