Det er ikke kun mediefolk, der oplever digital chikane, men medarbejdere i mange brancher, som risikerer at blive mødt med en nådesløs og brutal retorik, som både påvirker deres arbejdsliv og deres privatliv. Mennesker responderer ikke positivt på at blive slået - og digital chikane er kategoriseret som en voldshandling.
For at sikre medarbejdernes trivsel bedst muligt, er det derfor essentielt for den moderne leder at være klædt på til at forebygge og håndtere digital chikane.
På dette webinar belyser vi fænomenet digital chikane og introducerer konkrete værktøjer til, hvordan arbejdet med håndtering af digitale chikane kan styrkes.
Vi kommer bl.a. ind på: Hvad er digital chikane?
● Hvordan skal vi forstå fænomenet?
● Hvem bliver udsat og i hvilket omfang?
● Hvad kan konsekvenserne være?
● Hvorfor kan det være udfordrende at arbejde med?
Løsnings tilgange
● Hvordan skal forebyggelse og håndtering prioriteres?
● Hvordan er rollerne og ansvaret fordelt?
● Konkrete forslag til hvordan I kan opbygge et beredskab
Oplægsholder er Qasam Ijaz, som har været ansat hos Danmarks Radio som mediebranchens første dedikerede ressource til håndtering af digital chikane rettet mod medie ansatte. Hos DR Qasam fået en unik indsigt i mekanismerne omkring digital chikane og kunne opbygge en pragmatisk tilgang til håndteringen. Forinden har Qasam blandt andet været formand for en civilsamfundsorganisation, der arbejdede med styrkelse af samfundets sammenhængskraft, herunder håndtering og forebyggelse af hadforbrydelser med nationale og internationale interessenter.
Qasam arbejder p.t. på en bog om forebyggelse og håndtering af digital chikane som forventes udgivet i 2024.
Vært ved webinaret er Tom Hansen, arbejdsmiljøkonsulent i Dansk Journalistforbund
Målgruppe: Webinaret er målrettet alle ledere, med og uden personaleansvar.
Deltagergebyr: Det er gratis at deltage.
Sådan deltager du i webinaret:
Webinaret afholdes via Zoom. Du deltager via din computer eller via en tablet eller smartphone. Vi sender dig yderligere information og link til det digitale møderum på din mail efter tilmeldingsfristen.
Arrangør: Arrangementet er en del af rækken af samarbejdet omkring arrangementer for ledere under titlen 'Inspiration og værktøjer til dig, som er leder'.
Webinaret er arrangeret i et samarbejde mellem ATO (Ansatte Tandlægers Organisation), Dansk Journalistforbund, Dansk Psykolog Forening, Danske Fysioterapeuter, Danske Scenografer, Den Danske Dyrlægeforening, DM, Ergoterapeutforeningen, FAOD (Forbundet Arkitekter og Designere), Kommunikation og sprog samt konsturktørforeingen.
Disclaimer”Da mødet afholdes i samarbejde mellem en række organisationer, er det nødvendigt, at vi oplyser dit navn og arbejdssted til den arrangerende organisation. Dermed udveksler vi også oplysning om dit fagforeningsmedlemskab. På mødet vil der endvidere blive omdelt en deltagerliste, som udelukkende angiver navn og arbejdssted for deltagerne. Ved din tilmelding giver du tilladelse til, at vi kan udveksle disse oplysninger, og at dit navn og arbejdssted vil fremgå af deltagerlisten. Oplysningerne udveksles udelukkende med den arrangerende organisation, og slettes af denne efter morgenmødet er afholdt. Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage ved at framelde dig mødet.”
25.oktober 2023
7.november 2023, kl. 9.00-10.00
Arrangementet er forbeholdt ledere, altså medlemmer som har ledelsesansvar. Begrænset antal pladser.
Det er gratis at deltage. deltagelse kun for medlemmer, som er ledere.
Kontakt kursuscenter@dp.dk
Arrangementet foregår via zoom, du får tilsendt et link umiddelbart efter tilmeldingsfristens udløb.