Når du leder projekter og opgaver, varetager du en (midlertidig) ledelsesopgave i forhold til dine kolleger, men har ikke samtidig personaleansvaret. Det er en særlig ledelsessituation, som kræver opmærksomhed, rolleforståelse og ikke mindst relevante ledelsesværktøjer. Vi sætter på dette webinar fokus på din rolle og på de dilemmaer, det kan indebære at være leder uden personaleansvar.
Som leder uden personaleansvar finder du måske udfordring i at få andre til at spille sammen, at have indflydelse og at skabe resultater. Du befinder dig i et krydspres mellem den formelle ledelse og kollegerne, og det er ikke altid let. Det stiller store krav til gennemslagskraft og evne til at motivere andre. Din opgaveløsning er afhængig af andres indsats, input og ansvarsfølelse. Det kræver, at der er tydelighed omkring rollen og opgaverne, samt at du er bevidst om dine værktøjer og virkemidler.
Målet med webinaret er at skabe refleksion omkring din rolle samt at præsentere relevant viden og værktøjer. Du får bl.a. mulighed for at drøfte og finde svar på spørgsmål som:
Som deltager i webinaret modtager du efterfølgende kursusmaterialet om ledelse uden personaleansvar.
Webinaret er målrettet alle ledere, mellemledere, teamledere, projektledere m.v., som midlertidigt eller permanent varetager rollen som leder for sine kolleger uden samtidig at have personaleansvaret.
Oplægsholder er Anne Birgitte Lindholm, som har 18 års erfaring som projekt-, mellem- og topleder i både offentligt og privat regi og er indehaver af PraxisConsult, hvor hun siden 2009 har rådgivet og undervist ledere og medarbejdere indenfor bl.a. ledelse uden personaleansvar, distanceledelse, personligt lederskab, kommunikation, samarbejde og teamudvikling. Hun er desuden chefkonsulent i Dansk Industri.
Anne Birgitte er forfatter til bl.a. bogen ”Ledelse uden personaleansvar – 10 stærke værktøjer” (Akademisk Forlag 2016).
Arrangør: Arrangementet er en del af rækken af samarbejdet omkring arrangementer for ledere under titlen 'Inspiration og værktøjer til dig, som er leder'.
Webinaret er arrangeret af Danske Scenografer i samarbejde med ATO (Ansatte Tandlægers Organisation), Dansk Journalistforbund, Dansk Psykolog Forening, Forbundet Kultur og Information, Den Danske Dyrlægeforening, DM (Dansk Magisterforening), FAOD (Forbundet Arkitekter og Designere), Forbundet Kommunikation og Sprog, JA og Konstruktørforeningen.
Sådan deltager du i webinaret:
Du kan deltage via din computer eller via en tablet eller smartphone med Teams installeret.
Kort før webinaret starter, sender vi dig - på den mailadresse, som du har angivet ved din tilmelding - et link til Teams-mødet. Du kan komme ind i møderummet ca. 10 minutter før, webinaret starter. Vi anbefaler, du er inde senest 5 minutter før, så du kan nå at sikre dig, at du har god lyd.
Under webinaret er der oplæg, gruppearbejde og plenumsnak. Du kan også deltage aktivt ved at være med på chatten undervejs. Her kan du skrive kommentarer, spørgsmål og vidensdele med de andre webinar-deltagere.
Webinaret, inkl. chatten, bliver optaget, så du og andre medlemmer kan se og høre det efterfølgende.
Hvad er et webinar? |
Da webinaret afholdes i samarbejde mellem en række organisationer, er det nødvendigt, at vi oplyser dit navn og arbejdssted til den arrangerende organisation. Dermed udveksler vi også oplysning om dit fagforeningsmedlemskab. Ved din tilmelding giver du tilladelse til, at vi kan udveksle disse oplysninger. Oplysningerne udveksles udelukkende med den arrangerende organisation og slettes af denne, efter at webinaret er afholdt. Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage ved at framelde dig webinaret.
1. marts 2022
Onsdag 9. marts 2022, kl. 9.00-11.00
Arrangementet er forbeholdt ledere uden personaleansvar
Kontakt kursuscenter@dp.dk