Psykologifestival 2025

I maj måned er det World Mental Health Month. Det markerer vi i år i DP med en psykologifestival – bestil en psykolog til et foredrag, der foregår 5., 6. og 7. maj 2025. Festivalen handler om at udbrede psykologien og psykologers viden endnu mere til gavn for samfundet ved, at en række psykologer tilbyder et gratis oplæg om et selvvalgt emne i lokalområdet.

Bred faglig viden i alle festivaldagene

Psykologifestival 2025 handler om at udbrede psykologien og psykologers viden til gavn for samfundet. Festivalen bygger på, at psykologer inden for eget faglige og selvvalgte område og rækker ud og tilbyder at holde et gratis oplæg 5., 6. og 7. maj 2025 for mennesker i deres netværk eller nærområde. Et oplæg varer ca. 15-30 min. inkl. spørgsmål fra deltagerne, men kan godt vare længere tid.

Oplæg om et af dine specialer

Et oplæg skal forstås i bred forstand. Det kan være et klassisk foredrag, eller det kan være mindful walking, øvelser, små workshops og lignende.

Det kan fx handle om:

  • Arbejdsliv
  • Stress
  • Romantik og kærlighed
  • Sorg
  • Børneopdragelse
  • Mental sundhed
  • Sportspsykologi og præstation
  • Konflikthåndtering i børnehave og skole

Dit udbytte

For dig som psykolog er der flere fordele ved at deltage i Psykologifestival 2025 med et oplæg. Det kan bidrage til, at du bliver mere synlig i dit lokalområde og styrker dit netværk. Herudover bidrager du til at udbrede psykologfagligheden i samfundet og styrke psykologers rolle i samfundet.

Når du deltager i Psykologifestival 2025, er du med til at understøtte, at psykologstanden har meget at byde på og ikke er bleg for at påtage sig et ansvar for at skubbe samfundet i en bedre retning.

Op til psykologifestivalen kan du deltage i workshops om forretningsudvikling og præsentationsteknik. 

Sådan foregår Psykologifestival 2025

  • Festivalen foregår i hele landet 5., 6. og 7. maj 2025, og du bør være til rådighed på udvalgte tidspunkter disse dage. Festivalen er i praksis en række selvstændige og individuelle oplæg rundt om i landet. DP vil på festivaldagene fortælle om festivalen på sociale medier.

  • Med inspiration og hjælp fra kampagnematerialet, som du modtager fra DP, skal du selv række ud i dit netværk og nærområde for at gøre opmærksom på muligheden for at bestille dig til et gratis oplæg. Det kan være via e-mail, brug af dine egne sociale medier, din hjemmeside eller noget helt fjerde.

    Herefter skal bestilleren og du aftale nærmere om tid og sted og måske også forventningsafstemme om emnet for oplægget.

    Når aftalerne om oplæg er på plads, skal du orientere DP om arrangementet. Du vil senere modtage en mail med et link til en nem måde at melde tilbage til os på. På den måde har vi mulighed for i nogle få tilfælde at deltage i arrangementet og lave en lille reportage til DP’s kanaler, som du også kan dele på dine egne kanaler. DP vil desuden på festivaldagene fortælle om festivalen på DP’s sociale medier.

    Det er op til dig selv, om du vil tilbyde et eller flere oplæg.

  • Information om tilmelding kommer snart.

  • Modtagerne af et oplæg kan være alle interesserede. Fx en forening, virksomhed, NGO, sportsklub, ungdomsklub, kommune, institution, SFO eller privatpersoner. De skal dog leve op til følgende betingelser:

    • De skal samle et passende antal deltagere (efter nærmere aftale med psykologen)
    • De skal stille passende rammer til rådighed for både dig og deltagerne (en stor stue kan være nok). Det kan være en god ide at koble foredragets tematik med lokationen, hvis det er muligt.
    • De skal afvikle oplægget enten 5., 6. og 7. maj 2025.
    • Oplægget er gratis, men modtager skal kunne dække dine eventuelle transportomkostninger.
  • Når du har tilmeldt dig, modtager du senere en kampagnepakke fra DP, som skal understøtte, at du rækker ud i dit netværk og lokalområde og tilbyder et gratis oplæg. Pakken består af:

    • Udkast/inspiration til mail fra dig til potentielle foredragsmodtagere – inkl. en flyer, du kan printe. Teksten og flyeren kan også bruges som inspiration til at kommunikere via andre kanaler, som du måtte vælge til at fortælle om initiativet, fx dine sociale medier og/eller egen hjemmeside.
    • Et link til en kampagneside, som fortæller mere om konceptet og som løbende præsenterer en oversigt over mulige oplæg.
    • Tilbud om et kursus i præsentationsteknik.