Inklusion kræver viden og sparring

 I

Presseklip: Ekspertisen skal være til stede i kommunalt regi.

“I denne uge tager Folketinget fat på forhandlingerne om folkeskolens fremtid. Og i debatten indtil nu er der ét tema, der af uransagelige årsager har glimret ved sit fravær, nemlig spørgsmålet om, hvordan skolen bedst griber den store inklusionsopgave an”, skriver Eva Secher Mathiasen i dag i et debatindlæg i Information.

Hun mener, at det politiske mål om at integrere stort set alle elever i de ‘almindelige’ klasser kræver adgang til tværfaglige kompetencer, der rækker ud over dem, som lærerne alene besidder.

Det betyder blandt andet, at “kommunerne (skal) have mulighed for at opprioritere adgangen til den psykologfaglige specialviden, der er nødvendig for at identificere de børn, der har vanskeligheder og dermed kræver en særlig indsats”, skriver Eva Secher Mathiasen.

Hele debatindlægget kan læses i dagens udgave af Information.

Start med at skrive, og tryk Enter for at søge