Kurset er på 36 timer og har til formål at gøre psykologer i stand til at tilpasse og forberede et relevant og brugbart undersøgelsesforløb målrettet børn og unge. Kurset har til formål at træne psykologer i brugen af en række undersøgelsesmetoder, herunder med hovedvægt på brede kvantitative test. Kvalitative test samt observationsmetoder, rating scales, spørgeskemaer, interview samt metoder til undersøgelse af det familiemæssige og sociale miljø skal også inddrages.
Kurset skal desuden berøre følgende temaer: Den hypoteseafprøvende procedure, psykometriske egenskaber ved anvendte undersøgelsesmetoder, differentialdiagnostiske problemstillinger, tolkning af undersøgelsesresultater, rapportskrivning samt formidling af resultater til barnet eller den unge, familien og behandlere.
Kurset er forhåndsgodkendt med 36 timer til børnemodulet for alle specialistuddannelser inden for børne- og ungeområdet. Der vil antageligt være en del af deltagerne, der i gang med en specialistuddannelse. Kurser på børnemodulet er videnskabeligt funderet og er målrettet alle specialistuddannelser inden for børne- og ungeområdet.
Som underviser har du mulighed for at sætte dit præg på form og indhold ud fra ovenstående retningslinjer. Find evt. inspiration i kursusbeskrivelsen for det kommende kursus med afholdelse i Aarhus.
Kurset ønskes udbudt i 2025 og kan enten planlægges som et fysisk 6-dages kursus i København eller som virtuelt kursus.
Anerkendte specialister samt psykologer ansat ved universiteter med viden og erfaring inden for emnet. Psykologer uden specialistgodkendelse eller andre sagkyndige akademikere med relevante spidskompetencer skal kunne dokumentere et relevant CV samt praktisk erfaring eller forskning.
Der aflønnes for 42 timer, hvoraf der undervises i 36 timer. Honorar pr. time er 1962 kr. (2024-niveau).
I forbindelse med den første kursusafholdelse tillægges 4 honorartimer som særskilt udviklingshonorar.