Fagkronikken er udtryk for skribenternes egne erfaringer og holdninger.
Evidensbaserede forældreprogrammer er en af de bedst dokumenterede indsatser, vi har til at styrke børn i psykiske vanskeligheder og samtidig aflaste deres forældre.
Vi ved fra forskning, at traditionelle evidensbaserede programmer kan reducere konfliktniveauet i hjemmet, mindske adfærdsproblemer hos barnet, styrke barnets trivsel og sociale kompetencer samt sænke forældres stressniveau.
Og alligevel: Efter at have haft den viden i mere end 40 år, når disse programmer stadig kun ud til en brøkdel af de børn og familier, der har brug for dem. Tallene taler deres helt tydelige sprog – i gennemsnit når vi kun ud til omkring 1 % (Neuhoff et al., 2017).
Det er et paradoks. Vi har indsatser, som vi ved virker, men vi lykkes ikke med at få dem skaleret og implementeret. Spørgsmålet er: hvorfor?
Implementeringens blinde vinkel
Efter mange års forskning er den primære udfordring ikke længere, om evidensbaserede forældreprogrammer har effekt, men om vi kan implementere dem i praksis. De klassiske barrierer er velkendte:
Resultatet er, at selv veldokumenterede programmer risikerer at forblive på hylden fremfor at gøre en reel forskel i børns og familiers hverdag.
Med dette afsæt er programmet invest in play (iiP) udviklet. Målet er at videreudvikle de erfaringer, vi allerede har fra eksisterende evidensprogrammer – og med det udgangspunkt at udvikle et program, der i højere grad kan implementeres og skaleres.
Programmet hviler på 60 års psykologisk teori og forskning, herunder social læringsteori, tilknytningsteori og kognitiv adfærdsterapi. Strategierne er kendte, men blyanten er nu spidset: Kun de elementer, som forskningen entydigt viser virker, fastholdes. De virksomme strategier på iiP-forældreprogrammet tager udgangspunkt i iiP Six Bricks-modellen, hvor forældrene lærer om:
iiP-forældreprogrammet er opbygget med netop implementering for øje:
Kort sagt: iiP’s forældreprogrammer er designet til at kunne leve i virkeligheden – ikke kun i forskningsartikler.
Her spiller Center for ADHD+ en særlig rolle som national iiP-samarbejdspartner, der yder værdifuld implementeringsstøtte til kommuner og organisationer, som anvender invest in play. Det styrker både kvalitet, skalering og bæredygtighed i indsatsen.
Spørgsmålet er naturligvis, om iiP-forældreprogrammet virker? De foreløbige danske data peger i en lovende retning.
Data fra danske kommuner og Center for ADHD+ for 387 familier, som har gennemført iiP-forløb, viser, at over halvdelen af børnene ved opstart lå over den kliniske cut-off for adfærdsproblemer på Eyberg Child Behaviour Inventory. Efter endt iiP-forløb var andelen reduceret til lidt over 20 %. Tre måneder senere var tallet nede på ca. 10 %. Forældrene rapporterede samtidig om lavere stressniveau og bedre relationer til deres børn.
Det er stadig tidligt i forskningsprocessen. Men med et igangværende RCT-studie i Norge og internationale forskergrupper, der undersøger programmet uafhængigt, er der gode chancer for, at iiP inden for overskuelig fremtid også kan opbygge et solidt evidensgrundlag.
Pointen med denne fagkronik er ikke blot at fremhæve ét bestemt program som ”løsningen”. Snarere er det et opråb til os som fagligt felt:
Hvis vi vil gøre en reel forskel for de mange børn og familier, der i dag ikke får hjælp, må vi gentænke implementeringen. Vi må turde diskutere, hvordan vi balancerer mellem krav til evidens og fidelitet på den ene side og behovet for hurtig skalering og fleksibilitet på den anden. Vi må altså insistere på, at indsatserne både er effektive og tilgængelige.
Det kræver, at vi i fællesskab tager ansvar – forskere, praktikere, kommuner og beslutningstagere. For kun i samarbejde kan vi sikre, at evidensen ikke forbliver i bøgerne og forskningsartiklerne, men bliver til reel værdifuld støtte i de hjem og for de børn ude i virkeligheden, hvor behovet er størst.
Nationale Kliniske Retningslinjer
Neuhoff, Loomis & Ahmed, 2017. Scaling up Evidence-Based Interventions in US Public Systems to Prevent Behavioral Health Problems: Challenges and Opportunities. Prevention Science 20(8)