Lad os træne os til at blive bedre terapeuter

Publiceret 13.01.2025 Af Mahdi Majid og Mads Dahlgaard, psykologer Læsetid: 6 minutter

De traditionelle måder, vi som psykologer forsøger at dygtiggøre os på, gør os ikke bedre, viser forskningen. Vi må derfor bevæge os henimod at skabe en kultur inden for vores fag, hvor vi i højere grad træner det, der faktisk gør os til bedre terapeuter.
Lad os træne os til at blive bedre terapeuter
De bogaktuelle psykologer Mahdi Majid og Mads Dahlgaard. Privatfoto.

Fagkronikken er udtryk for skribenternes egne erfaringer og holdninger.

Som psykolog har du sikkert erfaret, hvor svært det kan være for mennesker at indrømme over for sig selv, at den måde, de altid har levet deres liv på, faktisk ikke er optimal for dem. Selv når de præsenteres for klare beviser på, at der findes bedre måder at leve på, kan det være en stor udfordring at ændre kurs. Trygheden i vanezonen vejer ofte tungere, selvom den kommer på bekostning af et bedre og mere tilfredsstillende liv.

Vi psykologer er nok ikke undtaget fra dette (gudskelov er vi stadig mennesker!). Selvom psykoterapiforskning peger på, at uddannelse og supervision ikke nødvendigvis gør én til en bedre terapeut (Rousmaniere et al., 2016), at man ikke automatisk bliver bedre med erfaring (Goldberg et al., 2016; Tracey et al., 2014), og at bestemte terapimetoder ikke er overlegne i forhold til andre (Wampold & Imel, 2015), holder vi stadig fast i troen på, at netop disse traditionelle metoder gør os dygtigere. Men det er desværre ikke tilfældet.

I løbet af det seneste årti er der kommet stadig mere forskning, der peger på, at det i højere grad er bestemte interpersonelle psykoterapeutiske færdigheder – det psykologen gør i mødet med klienten – der afgør, om terapiforløbet bliver en succes (Anderson, Stone, Angus, & Weibel, 2022; Barkham, Lutz, & Castonguay, 2021). Samtidig viser forskningen, at nogle psykologer fra naturens hånd er mere begavede med disse færdigheder end andre (Miller & Moyers, 2021). Lyspunktet er heldigvis, at disse færdigheder kan trænes.

Vi skal have mere fokus på konkret træning

I de seneste år er der inden for det internationale psykoterapisamfund opstået et stigende fokus på, hvordan terapeuter helt konkret og målrettet kan træne deres interpersonelle psykoterapeutiske færdigheder. Forskning viser tydeligt, at de terapeuter, der engagerer sig i målrettet træning, opnår bedre resultater i terapien sammenlignet med dem, der ikke gør. (S. D. Miller, Hubble, & Chow, 2020; W. R. Miller & Moyers, 2021).

Litteraturen på området præsenterer et væld af forskellige træningsprogrammer, hver med deres unikke fokus og metode, som psykologer kan engagere sig i for at styrke deres kompetencer som terapeuter. I vores nye bog, ”Sådan bliver du en bedre terapeut”, har vi samlet denne omfattende litteratur med tre klare formål:

  1. At fremhæve vigtigheden af træning i interpersonelle psykoterapeutiske færdigheder.
  2. At inspirere læseren til selv at udforske og vælge blandt de mange træningsprogrammer, der præsenteres i bogen, og finde dem, der passer bedst til egen udvikling.At give læseren konkrete måleredskaber, der kan bruges til at vurdere effekten af træningen.
  3. Bogen er et praktisk redskab til at skabe en systematisk og målrettet tilgang til terapeutisk dygtiggørelse.

Der er brug for en kulturændring

Det er vores klare indtryk, at vores fagfæller er yderst bevidste om, at deres udvikling som psykologer aldrig stopper. Selvom de gennem årene har opbygget betydelig erfaring og viden, viser de en ydmyghed og et ønske om at ville dygtiggøre sig yderligere. De tager deres etiske forpligtelse over for klienterne alvorligt og stræber efter at praktisere på en ansvarlig måde og med professionel integritet. Derfor har vi i psykologstanden altid haft en kultur for at ville udvikling og dygtiggørelse, hvilket afspejles i vores engagement når det kommer til kurser, supervision, ny litteratur, m.m.

Det er lige netop derfor, at vi ønsker at se en kulturændring ift., hvordan vi egentlig gør os selv bedre. For som nævnt er det i mindre grad disse traditionelle måder, som at gå i supervision eller tage på kursus, der gør os bedre terapeuter, men i højere grad den konkrete træning af interpersonelle psykoterapeutiske færdigheder. Når vi allerede investerer tid, energi og ressourcer i vores udvikling, hvorfor så ikke anvende dem på de metoder, der faktisk gør os til bedre terapeuter?

Vi ønsker at fremme en kultur blandt psykologer, hvor det bliver naturligt at engagere sig i konkrete og målrettede træningsrutiner. En kultur, hvor fokus rettes mod systematisk og strategisk træning af de færdigheder, som forskning viser er afgørende for et godt terapiudbytte. Det er ikke blot en mulighed, men en nødvendighed for at kunne leve op til vores høje standarder og etiske forpligtelser som psykologer.

Når professionelle fodboldspillere forbereder sig til kamp, bruger de ikke tiden på at læse manualer med håbet om at blive bedre. De sidder heller ikke udelukkende i teammøder eller analyserer videoer af tidligere kampe for at forbedre deres præstation. I stedet tilbringer de utallige timer på græsset, hvor de målrettet træner færdigheder. De identificerer systematisk deres svagheder og arbejder fokuseret på at forbedre dem. Det samme gør musikere, artister, kirurger og mange andre faggrupper. Det er lige netop sådan en træningskultur, vi ønsker for vores psykologstand.

Selvfølgelig kan psykoterapi ikke direkte sammenlignes med sport, musik eller kirurgi, men essensen er den samme: en dedikeret indsats for at mestre de færdigheder, der gør en forskel.

Vi håber, at I vil være med til at skabe sådan en kultur, hvor vi arbejder målrettet på at blive dygtigere terapeuter – til gavn for vores klienter og vores fag.

Om bogen

”Sådan bliver du en bedre terapeut”

Af Mahdi Majid & Mads Dahlgaard

Forlaget Lykke, 2025

Nyhedsbrevet fra P

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra P og få de seneste nyheder, forskning og psykologfaglige artikler. Du modtager nyhedsbrevet én gang om måneden.

Find mere om