Jeg har haft fornøjelsen af at læse psykolog Jacob Mosgaards bog 100 myter om kærlighed og forelskelse.

Bogen er udgivet på FADL’s Forlag og er en del af serien ’100 myter-bøgerne’. Mottoet for bøgerne er, at man ikke skal tro, men vide, og med dette udgangspunkt tager bogen fat i diverse myter om kærlighed og forelskelse. Efter en kort introduktion til forskellige typer af myter, gennemgår forfatteren myter inden for områderne kærlighed, forelskelse og sex, køn og identitet, mænd og kvinder, parforhold samt parforhold i krise. Inden for hvert emne præsenteres en række oftest velkendte myter som overskrifter, hvorefter de behandles i en kort tekst. Nogle myter afvises fuldstændig, mens andre udfordres, nuanceres eller understøttes.

Bogen igennem præsenteres man som læser både for eksempler fra klinisk praksis, forfatterens refleksioner samt en række undersøgelsesresultater og statistikker. Bogen er illustreret med nogle meget fine tegninger, der bringer smilet frem, og er krydret med citater fra bøger og film. Derudover findes der i bogen en del tips og tricks til, hvordan man delvist som samfund, men særligt som individ og par, kan overkomme nogle af de udfordringer, forfatteren berør inden for de forskellige kategorier. På den måde bliver bogen også et konkret og hjælpsomt redskab i kærlighedens og parforholdets op- og nedture.

Jeg er særligt imponeret over forfatterens evne til at nuancere de mange ellers velkendte myter og udsagn, der behandles i bogen. Han formår at koge meget store, komplekse emner ned til korte og præcise tekster, samtidig med han får belyst dem fra mange vinkler. Endvidere er jeg imponeret over hans evne til at bevæge sig elegant igennem en række potentielt sprængfarlige områder som fx køn og identitet samt mænd og kvinder uden umiddelbart at træde nogle over tæerne. Og så klæder det bogen, at forfatteren er meget tydelig, ikke er bange for at tage stilling og har en no bull shit tilgang: Nej, kærlighed overvinder ikke alt. Gu skal vi ej bare lægge en afdød partner bag os. Det er noget vrøvl, at homoseksualitet er unormalt. Og så videre.

Oftest er kommentarerne til myterne meget præcise, men nogle gange bliver det pludselig lidt diffust og højtflyvende. Et par gange synes jeg endvidere ikke, forfatteren egentlig får forholdt sig til den myte, han vil gennemgå, hvor han i stedet ryger lidt ud af en tangent. Få gange oplevede jeg desuden, at behandlingen af nogle af myterne blev lige lidt for forsimplet og unuanceret. Men når så store, komplekse emner behandles og skal koges ned til så korte tekster, så må der selvfølgelig ind i mellem klippes en hæl og hugges en tå. Og man kan sagtens tilgive bogen disse små ups’ere, da den overordnet fungerer rigtig godt.

Bogen er som sådan letlæst, og sproget er letforståeligt, men samtidig opdagede jeg hurtigt, at jeg kun kunne læse et par myter af gangen, fordi jeg simpelthen blev fyldt op af informationer og refleksioner, som jeg efterfølgende gik og spekulerede over. Dette er dog absolut ikke en dårlig ting, da jeg oplevede bogen som overraskende givende og til tider også rørende. Den kan både læses fra start til slut, men den kan også bruges som opslagsværk ud fra den meget fine indholdsfortegnelse.

Jeg fik undervejs selv punkteret en række myter og forestillinger, jeg havde omkring kærlighed, og alt hvad der dertil hører, og jeg føler, jeg er blevet klogere af at læse bogen. Nogle ting kom bag på mig, andet var rart at få nuanceret, mens andre ting var gode at blive mindet om. Mange steder er forfatteren knivskarp og har nogle meget vigtige og hjælpsomme pointer. Således bliver bogen som nævnt også til en vis grad en selvhjælpsbog ud i kærlighedens verden. I bogen kan man således både finde viden, inspiration, råd og trøst. Overordnet har den været berigende at læse, og jeg kan med glæde anbefale bogen videre.

Af Majken Skjølstrup, psykolog