Circle of Life er en opdateret version af forfatterens tidligere Livets Cirkel – nu på engelsk. Bogen er en indførelse i Marcs livsfilosofi og giver bud på, hvordan vi som mennesker forstår verden og kan udvikle os igennem livet. Hans fokus er på respekt, kærlighed og kommunikation med mål om at leve et liv i harmoni. Den indgangsbøn kan jeg sagtens beundre, og jeg var meget ivrig efter at læse bogen.

Det interessante ved bogen er, at Marc kobler sine egne personlige oplevelser, psykologiske teorier og modeller og sin læring som medlem af en amerikansk indianerstamme. Bogen er letlæselig og tager læseren igennem Marcs beskrivelser om vigtigheden af relationer, livets cirkel, personlige grænser, frygt, livsvalg, vores fortællinger, værdier, følelser og kommunikation.

Her giver forfatteren også læseren nogle simple modeller til at forstå os selv og vores adfærd, mest nævneværdigt medicinhjulet, kriger-offer og forandringshjulet. Medicinhjulet beskriver de 4 dele, der udgør os som mennesker – nemlig barnet, maskuline, feminine og vores ældre – og hvordan de balanceres igennem livet. Kriger-offer-modellen forklarer, hvordan vi kan opfatte livssituationer, og hvordan dette giver adgang til forskellige handlemuligheder. Og slutligt forandringshjulet, der tager læseren igennem faserne for benægtelse, reaktion, accept og handling.

Målgruppen for bogen er alle, der kunne være interesseret i personlig udvikling – bredt set. Som psykolog bliver pointerne og modellerne dog ofte meget banale, og som fagperson er der ikke noget nyt under solen. Mere effektfuld er bogen nok for den brede befolkning, især dem som ingen kendskab til basale elementer inden for adfærd, psykologi og udvikling.

For bogen er nemlig også meget letlæselig. Drouin skriver i et ”talesprog” og forsøger ikke at intellektualisere og komplicere tingene unødigt. Flere gange som læser tager man sig selv i næsten at kunne se forfatteren fortælle historierne ved et selskab. Og mine tanker ledte mig hen til det sprog, man oftest ses i blog-indlæg og andre ”hurtige kommunikationsformer”.

Mens denne lettilgængelighed gør bogen nem at gå til, men er også den største svaghed. Beskrivelser bliver ofte unødige lange, og som læser føler man sig nogle gange fanget i Drouins tankestrøm uden egentlig at vide, hvor eller hvornår pointen kommer.

Hertil skal også nævnes, at bogen vil have stor gavn af at komme under en redaktørs kyndige blik, hvor der kunne skæres mere ind til benet. Herved kunne forfatterens reelle pointer blive meget tydeligere for læseren og ikke drukne i en masse unødvendige ord.

Ligeledes savner jeg, at opsætningen og de grafiske elementer bliver gjort nutidige. Ved at lave opsætningen mere læservenlig – for eksempel tekstbokse ved reflektionsspørgsmål eller fede/highlightede bullets – ville denne bog kunne få en længere hyldeliv. Så kunne det nemlig blive en bog, man også ville bruge som opslagsbog og inspiration til refleksion.

Der er ingen tvivl om, at Drouins intentioner er at berige læserne med sin værdifulde læring og indblik i mennesker og vores udfordringer igennem livet. Han forsøger at være teoretisk inspirerende, give praktiske modeller, fortælle personlige anekdoter og trække tråde til indianerkulturen samtidig med, at bogen er letlæselig og giver take-home points. Med ved at ville det hele kommer bogen til kort. Jeg mangler en skarphed, en enkelhed, en tydelighed – og egentlig noget nyt i Drouins bidrag til personlig udviklingslitteratur.

Af Mia Gren-Sørensen, organisationspsykolog, cand.psych.aut.