Hvad kalder man en dreng, der har taget et nøgenbillede af sig selv? Det er der ikke mange af de unge, der bliver spurgt i denne bog, der kan svare på. Svaret falder til gengæld prompte, når der spørges hvad en pige, der har taget et nøgenbillede, kaldes: “Luder, billig osv.”. Center for Digital Pædagogik, Medierådet for Børn og Unge samt Red Barnet har med hjælp af journalist og forfatter Milla Mølgaard skrevet en utrolig velformidlet bog om et meget aktuelt emne: Digitale sexkrænkelser.

I en tid, hvor størstedelen af befolkningen går rundt med et kamera i lommen og er forbundet på sociale medier, er der opstået både nye fantastiske muligheder og nye farlige risici. Delt viser på en vedkommende måde, hvor alvorligt det er at blive krænket ved at få delt et billede eller video uden samtykke og med social fordømmelse til følge. Nogle af ofrene har oplevet, at billeder, de har taget til en ekskæreste, er dukket op i en mappe, som florerer på hele skolen. Andre har oplevet decideret hævnporno, fx hvor en forsmået ekskæreste har sendt seksuelle billeder af en pige til hendes forældres mobiltelefoner. I flere af casene er der opstået PTSD hos ofrene, og det gør indtryk at læse, at digitale krænkelser er overgreb, der aldrig stopper – du ved ikke, om dit billede dukker op på de sociale medier igen og igen. Bogen formidler klart, at det har enorme personlige og sociale konsekvenser for disse unge at gennemgå dette.

Især rammer det hårdt at høre, at nogle unge oplever at blive skældt ud og ignoreret, når de går til deres forældre med oplevelserne. De unge udtrykker i bogen, at de i forvejen har dyb skyldfølelse over at have taget billeder af sig selv og har brug for forståelse og støtte. De vrede forældre reagerer med skam og forvirring, og her bliver det tydeligt, at det er en opgave for fagprofessionelle som fx psykologer at hjælpe børn og voksne med at tale sammen og aftabuisere sex, krop og krænkelsesoplevelser.

Bogen er skrevet for de ældste elever i folkeskolen, men kan med fordel også læses af forældre og af vi fagfolk. Hvert letlæste kapitel afsluttes med gode arbejdsspørgsmål til refleksion, og det kan man fx også gøre med sine egne børn, hvis man har brug for en god platform at tale om dette ud fra. Det vil måske også forebygge, at andre unge rammes. Det er imponerende, at forfatteren har inddraget både mange cases, herunder også af krænkere, samt politikommissær, juraekspert, antropolog, lektor i digitale medier, forsker i digitale sexkrænkelser samt en psykolog fra Red Barnet. Den er virkelig belyst fra mange vinkler. Desuden skal bogen roses for at tale om krænkerne på en nuanceret måde – der er ofte tale om unge drenge, der sender videoer og billeder mellem hinanden i en umoden jagt på anerkendelse og status og som ikke har overvejet hvilke alvorlige konsekvenser, det kan have. Denne bog er et godt skridt på vejen til at oplyse disse unge om det, samt at give de voksne omkring dem et sprog at tale med dem ud fra.

De unges stemme træder tydeligt frem i denne overskuelige og flot opsatte bog. Med målgruppen i tankerne kunne det have været interessant, om man havde fået en illustrator til at sætte billeder til ordene. Til gengæld er bogen fuld af ressourcer, som man kan bruge, hvis man går rundt og bærer på svære følelser omkring krænkelser, eller hvis man som voksen mangler hjælp. En utrolig vigtig samtidsbog!

Af Michelle Angelica Kaptain, psykolog