I 2009 udkom Klinisk Neuropsykologi for første gang. I pressemeddelsen om denne 2.udgave, som jeg her anmelder, beskrives det, at 1. udgave var et hovedværk for alle fagpersoner, der arbejder med neurologiske og psykiatriske sygdomme samt skader i hjernen.

Den nye version er blevet opdateret og gennemarbejdet, og kan efter min vurdering rigtig fint bruges på samme vis som 1. udgave: netop som et opslagsværk for os psykologer. Det er en ordentlig moppedreng, og ikke en bog, som man bruger som “hygge-læsning” inden sengetid. Dertil er indholdet efter min smag for tungt. Bogen er velopbygget, seriøs, intelligent og svært – men samtidigt skrevet på en måde, så psykologer og andre fagfolk kan forstå pointerne, da tingene forklares grundigt.

Bogen er særligt god at have stående på hylden, når man under samtalen får en fornemmelse af eller mistanke om, at noget ikke er helt som det skal være, eller som det plejer at være med mennesker. Klinisk Neuropsykologi er på den måde vores ven, da den hjælper os med at kunne navigere i fysiske og psykiske tilstande, og have viden om, hvad forskellige symptomer peger i retning af. Får man mistanke om hjernemæssige faktorer som årsag til de vanskeligheder, der opleves, er bogen perfekt at have stående og giver et godt overblik over, hvilke tilstande der kan være tale om.

Jeg anbefaler derfor bogen som opslagsværk, eller som en god bog at nørde med, hvis man ønsker at fordybe sig i den kliniske neuropsykologi. Som psykolog, der primært laver psykoterapi og arbejder med somatiske patienter, er bogen guld værd.

Sandie Johansen, cand.psych.aut., specialist i psykoterapi med voksne