Når noget skal være ’kort og godt’ må det nødvendigvis skrives med præcision og benhård prioritering af indholdet. Det er præmissen i ’Kort og godt’-formatet, der helt enkelt introducerer læseren til et ellers komplekst emne.

Måske er det derfor formatet, der spænder ben for mig, når jeg læser Ditte Darkos introduktion ’Seksuel Chikane og MeToo’. Bogen berører alle de vigtigste elementer af tematikken, og forfatterens tilgang peger i en tydelig retning; der skal arbejdes med kultur, når vi snakker om forebyggelse af krænkelser på arbejdspladsen.

Jeg savner dog noget personlighed – og eksempler fra rigtige arbejdspladser med rigtige mennesker. Jeg savner de farverige historier om arbejdspladskultur, de steder hvor der virkelig har været noget at arbejde med, og de steder hvor man er lykkedes med at skabe en positiv forandring. Jeg tænker, at Ditte Darko har mødt alt dette i sit arbejde – men ’Kort og godt’-formatet levner ikke plads til at tage det med og folde det ud, berige teorien med inspirerende fortællinger med kød på. Det bliver derfor lidt fladt for mig. En meget ordentlig og systematisk beskrivelse af et tema som jo ellers kan give anledning til livlig diskussion og holdninger.

Hvis man skal vende det om, er det jo nok i virkeligheden den her bogs største styrke; at den beskriver noget komplekst og følelsesladet på en teoretisk, ordentlig og systematisk måde. Den er en praktisk lille samling af alle de elementer, man må medtænke, når man arbejder med seksuelle krænkelser – og derfor også en fin introduktion for dem som er nye i at arbejde med de her tematikker på arbejdspladsen.

Jeg håber så blot, at andre læsere også bliver nysgerrige på at folde det mere ud og tage diskussionerne, for eksempel med kollegerne, på baggrund af det fine grundlag, Ditte Darko her har givet.

Arbejdsmiljøværktøjskassen er ikke nødvendigvis blevet udvidet særligt med læsningen af denne bog – den byder på gode råd omkring retningslinjer, systematik og en kultur baseret på psykologisk tryghed, almindelige og fornuftige tiltag inden for arbejdsmiljøarbejdet i alle sammenhænge. Man kan tænke, at mange på baggrund af bogen kan udvide deres vidensgrundlag, forforståelse og tilgang til emnet – kort og godt.

Anmeldt af Maja Kolind, psykolog