Kort tid inden landet lukkede ned, landede Camilla Sløks bog i min postkasse. Og det viser sig at være utrolig god timing. Corona-krisen har affødt en stigende efterspørgsel på anbefalinger og gode råd om distanceledelse, kriseledelse, selv-ledelse og ikke mindst hvordan passer vi på medarbejderne, når de arbejder hjemmefra og måske bliver ramt, direkte eller indirekte af følgevirkningerne af Corona. Som psykolog og ledelseskonsulent i det offentlige har det været min opgave at understøtte lederne med viden og gode råd, og her blev Camilla Sløks bog min ”grønspættebog” i de allerførste uger af krisen.

Hun sætter nemlig helt skarpt på balancen mellem magt og omsorg i lederrollen, og hvordan det er nødvendigt for lederen at træde i karakter i sit personlige lederskab, når lederen bliver udfordret af eksistentielle dilemmaer om liv, død, kærlighed, lidelse og ondskab. Dilemmaer hvor ”mennesket” frem for ”medarbejderen” eller ”lederen” træder frem.

Corona kaldte på eksistentielle dramaer. Både her og nu og helt konkret ift. ledelse af den nye dagligdag med hjemmearbejde, der blev udfordret af små børn, isolation, ergonomi og omlægning til onlineformatet. Men også drøftelser af, hvad vi gør, hvis medarbejdere bliver syge? og dør? Eller mister nærtstående?

Bogen handler ikke om Corona, men om hvordan eksistentielle dramaer hele tiden udspiller sig – en velkendt udfordring er håndteringen af sygemeldte medarbejdere og de dilemmaer, der skal håndteres i den forbindelse både ift. medarbejderen, kolleger, systemet og opgaverne. En af hendes pointer er, at her er lederen nødt til at trække på egne værdier og visioner i håndteringen af disse. Og at finde balancen mellem omsorg og magt fordrer at man som leder udforsker sit eget eksistentielle udgangspunkt.

Camilla Sløk har en helt fantastisk evne til at lade teori og praksis gå hånd i hånd. Hun trækker på eksistentielle teoretikere, samtidig med at hun helt konkret kommer forslag til hvordan ”lederen skal håndtere medarbejdernes og sin egen menneskelighed, samtidig med at organisationens opgave skal passes” (fra bogen, s. 24)

Jeg føler mig både klogere og godt hjulpet videre i mine egne reflektioner om lederrollen af bogen. Problemstillingen med at være leder og at skulle træffe beslutninger, som har stor betydning for andres menneskers liv, er genkendelig, og som leder bliver der hver dag lavet med-menneskelige samtaler. Det tænker jeg, de fleste ledere vil kunne nikke til.  Det, som denne bog i høj grad lykkes med, er at folde begreberne magt og omsorg ud. Og Camilla inviterer mig som læser til i højere grad at turde sætte disse drøftelser på dagsorden frem for at lade den enkelte leder selv stå for håndteringen. Der er gode case-beskrivelser, som supplerer de teoretiske nedslag og Camilla Sløks egne erfaringer med eksistens og ledelse.

Så det er en varm anbefaling af bogen herfra. Uanset om du selv er leder, arbejder med lederudvikling eller blot har brug for et nyt indspark eller viden om, hvordan man kan finde balancen mellem magt og omsorg – så tror jeg, du vil føle dig beriget. God læselyst!

Af Hanne Voldby Jensen, psykolog