Elisabeth Gerhardsens bog omhandler de udfordringer, der knytter sig til at udvide familien med flere børn end et.

Der er i bogen stor hjælp at hente for alle nuværende og kommende flerbørnsforældre. Den er rig på gode og brugbare råd, der kan give de voksne omkring det store barn en god forståelse af børnenes mulige reaktioner og indbyrdes relationer. Forfatteren præsenterer samtidigt relevante og kompetente løsningsmuligheder.

Den første del af bogen omhandler tiden før, under og lige efter, et spædbarn kommer til. De forandringer og normale reaktioner en sådan omstrukturering skaber hos både børn og voksne i den eksisterende familie, behandles med empatisk forståelse for alle implicerede. Der er gode råd til, hvad man kan ændre på i god tid, inden den ny baby kommer til verden, og til hvordan tiden omkring selve familieforøgelsens håndteres bedst muligt for alle parter.

Anden del af bogen omhandler forholdet mellem (lidt ældre) søskende og de særlige udfordringer og konflikter, der udspiller sig i det felt. Her er der også rigtig mange gode råd at hente, hvis man oplever søskendejalousi, skænderier, favorisering, rivalisering, særlige hensyn eller andre søskenderelaterede problematikker. Årsager, adfærd og løsninger præsenteres her ligeledes på empatisk og kompetent vis.

Sproget og stilen i bogen er let tilgængeligt og ubesværet. Hver afsnit opsummeres efterfølgende i en visuel boble, hvilket gør, at de vigtigste pointer trækkes frem og huskes og dermed også hurtigt kan findes igen. I det hele taget evner forfatteren med mange eksempler og sammenligninger med voksensituationer, der er ekvivalente til det, barnet oplever, at bringe læseren i kontakt med egne følelser. Derved bliver det muligt at sætte sig følelsesmæssigt i barnets sted og føle empati og forståelse for den svære situation, det ofte er at blive og være (store)søskende. Dette er et supergodt og effektivt greb, da der ikke kun sker en kognitiv, men også emotionel forståelse af emnet. Forfatteren øger herigennem læserens evne til mentalisering.

Målgruppen er først og fremmest kommende og nuværende flerbørnsforældre, men også bedsteforældre, sundhedsplejersker, pædagoger, lærere og andre, der er i berøring med børn, der får og/eller allerede har søskende, vil få noget rigtig brugbart ud af at læse den.

Bogen tilbyder en omsorgsfuld forståelse over for de børn, der står lige midt en, til tider ganske svær, omstillingsproces fra at være enebarn, til at skulle dele deres elskede forældre med en lille ny søskende. Gode løsninger på svære situationer bidrager forfatteren også med i rigt mål. Også når det gælder de søskendekonflikter, der næsten uundgåeligt hen af vejen vil opstå i enhver familie med mere end et barn.

Selv en garvet psykolog og mor som mig, der har tre døtre på 10, 12 og 15 år, kunne ved at læse bogen både få nye indsigter og få genopfrisket gamle. Jeg husker tydeligt, hvordan jeg kort efter min yngste datter var født stod i en helt vildt stressende og ukontrollabel situation med et sultent, skrigende spædbarn, en knap 2-årig med afføring ned ad benet og ned i skoen, fordi hun havde taget bleen af, og en knap 5-årig, der råbte “jeg er færdig” fra toilettet. Jeg ville dengang godt have haft Elisabeth Gerhardsens kærlige og kompetente bog om søskende ved hånden, selvom jeg tvivler på, at jeg i denne kaotiske tid i mit liv, ville have haft tid nok til at få den læst.

Jeg anbefaler på det allervarmeste denne bog om søskende, som er en guldgrube af viden for forældre, der står over for at få endnu et barn, men også sagtens med fordel kan læses af flerbørnsforældre med et par år på bagen og som tidligere nævnt af alle med interesse for området. Bogen af Elisabeth Gerhardsen er både pengene og den kostbare tid, der skal afsættes til læsningen, værd.

Af Christel Wilms, cand.psych.