Pressemeddelelse: Hvad kan vi lære om mental sundhed af coronakrisen?

Eva & Rane
Foto: Katrine Möbius

Vidnesbyrd fra ni samfundsstemmer med i Nationalmuseets corona-indsamling

Hvad kan vi lære om mental sundhed af coronakrisen? Det spørgsmål har Dansk Psykolog Forening stillet otte samfundsstemmer, som alle har givet deres vidnesbyrd om, hvad Coronakrisen betyder for os som mennesker, og hvad vi kan lære af krisen, som kan styrke vores mentale sundhed og samfundets sammenhængskraft.

Vidnesbyrdene bliver fredag d. 23. oktober overrakt til Nationalmuseets direktør Rane Willerslev for at indgå i museets corona-indsamling ”Dage med Corona”.

”Coronakrisen har med al tydelighed vist os, at folkesundhed i høj grad også er et spørgsmål om mental sundhed og trivsel. Coronakrisen er forbundet med sygdom, tab, sorg og ensomhed for mange. For andre handler det om at finde nye måder at være sammen på, at arbejde på eller indrette hverdagen på. Krisen rører ved mange essentielle ting for os som individer og som samfund og fællesskab. Man kan kalde coronakrisen en fremkaldervæske, der får det, der er vigtigt for os danskere, i livet, på jobbet og vores fællesskab til at stå tydeligere frem”, siger Eva Secher Mathiasen, formand for Dansk Psykolog Forening.

Eva Secher Mathiasen påpeger, at coronakrisen giver os en unik mulighed for at lære noget om os selv, og hvad der betyder noget for os.

”Midt i alt det, der er så svært, utrygt og usikkert for mange, så har vi også fået en historisk chance for at lære af krisen og lade eftertiden lære af vores erfaringer. Det vil vi rigtig gerne bidrage til, ”siger Eva Secher Mathiasen.

Nationalmuseet dokumenterer den verden, vi lever i og de kulturhistoriske perioder, der får betydning for vores historieforståelse i fremtiden. Derfor har Nationalmuseet startet en indsamling af dagbøger, erfaringer og andre genstande, der dokumenterer danskernes hverdag og oplevelser med corona.

”Flere hundrede danskere har indleveret dagbøger, digte, fotos og videoer. Det er bevægende og tankevækkende vidnesbyrd om vores liv med en pandemi, der har vendt hverdagen på hovedet. De meget personlige historier vidner om nærhed, omsorg, samfundssind og kreativitet – men også om søvnløshed, stress, angst og sorgen over tabt tid for en ungdom. Vi står simpelthen midt i en benhård tid, som historisk også bare er virkelig interessant. Derfor skal vi selvfølgelig dokumentere det, der foregår lige nu i danskernes hverdag”, siger Rane Willerslev, der er direktør på Nationalmuseet.

Vidnesbyrdene, som bliver overbragt fra Dansk Psykolog Forening til Nationalmuseet i dag, er indsamlet efter Altingets Sommermøde 2020, hvor alle skribenter deltog i debat om samme emne.

De har afgivet vidnesbyrd:

Anders Ladekarl, generalsekretær Røde Kors
Noa Redington, politisk kommentator og tidligere særlig rådgiver for Helle Thorning-Schmidt
Pernille Knudsen, viceadministrerende direktør i Dansk Arbejdsgiverforening
Pernille Rosendahl, sangerinde
Vibeke Koushede, institutleder på Psykologi, KU, og forsker i mental sundhedsfremme
Rikke Høgsted, leder af Institut for Belastningspsykologi og medlem af Dansk Psykolog Forenings Coronaekspertpanel
Mona Striib, forbundsformand FOA
Sara Vergo, næstformand DJØF
Eva Secher Mathiasen, formand Dansk Psykolog Forening

For yderligere kommentarer:

Eva Secher Mathiasen, formand Dansk Psykolog Forening, 60610532

Cecilie Weinholt-Ludvigsen, kommunikationschef Nationalmuseet tlf. 41206017

Du kan læse mere om Nationalmuseets corona-indsamling her.