Psykologer vil blandes tidligere ind i inklusionen

 I

Formand for Dansk Psykolog Forening Eva Secher Mathiasen mener, at opgaven med at inkludere elever med særlige behov kunne forløbe mere smertefrit, hvis man brugte nogle af de kompetencer, der allerede er, tidligere i processen. Foreningen reagerer på, at lærerne og pædagogerne siger, at inklusionsopgaven er for stor, og at de har brug for hjælp. Det skriver Berlingske Tidende.

– Der er faktisk fagpersoner derude, som kan bistå lærerne med den her store opgave, som inklusion er. De findes i de kommunale PPR-kontorer, og lige nu er det for svært for lærerne at få adgang til de kompetencer, der er, siger hun.

Eva Secher Mathiasen mener, at lærerne skal have mulighed for at tage direkte kontakt til medarbejderne i de lokale PPR-afdelinger i stedet for som nu at afvente skolelederens tilladelse.
– Man skal have en fastforankret og uafrystelig samarbejdsplatform for lærerne, så de har direkte adgang til de her kompetencer. Og det er jo ikke fordyrende, da det handler om at bruge kompetencerne forebyggende, i stedet for først at bruge dem, når problemerne har udviklet sig,« siger Eva Secher Mathiasen til Berlingske Tidende.

Læs hele indlægget

Berlingske, 18. marts 2014

Start med at skrive, og tryk Enter for at søge