Selvstændige psykologer i tal – samarbejdet med netværksvirksomheder

Publiceret 07.05.2025 Af konsulent Mikkel Hesselbæk Andreasen

I sidste del af serien selvstændige psykologer i tal sætter vi fokus på samarbejdet med netværksvirksomheder. Formålet er at give selvstændige psykologer værdifuld indsigt om deres fagfæller og det marked, de agerer på. Du kan læse mere om fordele og ulemper ved samarbejdet samt vores anbefalinger til samarbejdet her.

Samarbejde med netværksvirksomheder: Flere klienter, men også faglige begrænsninger

Mange selvstændige psykologer samarbejder med netværksvirksomheder for at sikre en stabil klienttilgang og minimere tidsforbruget på markedsføring og administration.

Dansk Psykolog Forenings undersøgelse blandt selvstændige psykologer fra 2024 viser dog, at samarbejdet også indebærer udfordringer – særligt i forhold til de faglige rammer for behandlingen.

Hver anden psykolog samarbejder med en netværksvirksomhed

Undersøgelsen viser, at 48 % af de selvstændige psykologer samarbejder med mindst én netværksvirksomhed. De mest udbredte samarbejdspartnere er:

  • Prescriba (54 %)
  • Prima Care (28 %)
  • Falck Healthcare (23 %)
  • AS3 (19 %)

For mange psykologer giver samarbejdet adgang til flere klienter uden behov for aktiv markedsføring.

Fordele ved samarbejdet

Ifølge undersøgelsen er de største fordele ved at samarbejde med netværksvirksomheder:

  • Flere klienter uden selv at bruge tid på markedsføring.
  • Mindre administration, da virksomhederne ofte håndterer booking og fakturering.
  • Større synlighed gennem etablerede samarbejdspartnere.
  • Adgang til sundhedsforsikringsklienter, der ellers ikke ville have råd til terapi.

Faglige udfordringer og begrænsninger

Undersøgelsen viser dog, at mange psykologer oplever udfordringer ved samarbejdet. De mest nævnte faglige begrænsninger er:

  • Faste behandlingskoncepter begrænser metodefriheden.
  • Mindre kontrol over klientvalg kan påvirke terapeutisk match.
  • Kortere forløb end hvad klienten måske har behov for.
  • Krav til journalsystemer og booking, som ikke altid passer ind i arbejdsgangen.

Anbefalinger

Vi anbefaler, at du kun indgår samarbejde med netværksvirksomheder, hvis du kan sætte flueben ved alle følgende punkter:

  • Jeg er ikke økonomisk afhængig af samarbejdet med en enkelt netværksvirksomhed
  • Jeg har lagt et budget for min virksomhed og lagt det til grund for prissætningen af mine ydelser
  • Jeg har forhandlet mine honorarer med netværksvirksomheden
  • I samarbejdet er det først og fremmest min psykologfaglige vurdering, der ligger til grund for beslutninger vedrørende behandlingsforløbet
  • Samarbejdet giver mig mulighed for at fortælle klienten om vilkår og rammer for behandlingsforløbet ved opstart af forløbet, herunder hvis det er et vilkår, at der undervejs skal søges om flere timer
  • Jeg har mulighed for at italesætte, hvad klienten kan forvente at få ud af forløbet, hvis der er et begrænset antal timer til rådighed
  • Samarbejdet indebærer, at jeg indhenter informeret samtykke fra klienten i forbindelse med alle de oplysninger, som jeg videregiver til netværket

Er du i tvivl om, hvorvidt du kan sætte flueben ved alle punkter i forbindelse med dit samarbejde med et eller flere netværk, så tøv ikke med at kontakte os.

Dansk Psykolog Forening hjælper dig på vej

Vil du vide mere om samarbejde med netværksvirksomheder? Her kan du få viden og gode råd.

Figur: Hvilke netværksvirksomheder samarbejder du med? Sæt gerne flere krydser. Procentandel af de, der har angivet at samarbejde med en eller flere netværksvirksomheder