Fagkronikken er udtryk for skribentens egne erfaringer og holdninger.
Psykologer påtager sig individuelt og som stand mange roller, der følger af udøvelsen af alle de forskellige opgaver, som knytter sig til undersøgelser, testninger, samtaler, terapier, supervision, organisationsudviklinger, coaching, undervisning, ledelse m.m.
Opgaver, der kan aflede flere og nogle gange konfliktende roller, når man som psykolog skal forholde sig til givne rammer og samtidig håndtere indsigt og viden om klienters eller medarbejderes dybt personlige egenskaber, forudsætninger, sygdomssymptomer, motiver, behov og måder at leve livet på – og være med til at vurdere og handle herpå som fagperson. Derfor er fagetik så vitalt for professionsudøvelsen.
Ved medlemskabet af Dansk Psykolog Forening følger forpligtelsen til at efterleve de etiske principper, som vi har fælles med vores kolleger i de nordiske lande. Sådan har det været i flere årtier, men der er sket et vigtig paradigmeskift undervejs.
Omkring år 2000 besluttede psykologer både i Norden og internationalt at gå fra tilgangen Code of Conduct med nedfældede regler for, hvad man ikke må, baseret på dårlige erfaringer fra praksis, til fordel for fire overordnede etiske principper: Respekt – Kompetence – Ansvar – Integritet.
Begrundelsen var, at psykologfaget udvikler sig stadig bredere, at etikken skal være tilsvarende relevant, og at der ved Code of Conduct-tilgangen i stigende grad opstod situationer, hvor psykologer ikke forholdt sig til etiske dilemmaer med henvisning til, at bestemte handlinger ikke var angivet i regelsættet.
Paradigmeskiftet indebærer samtidig et klart signal om, at etisk refleksion bør præge enhver faglig aktivitet, og at etiske konsekvenser bør betragtes som en del af arbejdskonteksten på linje med juridiske, faglige og andre rammer. De etiske principper er faglige ledetråde, men bør også i høj grad anskues som redskaber og et fælles sprog, man som psykolog kan anvende til refleksion i forhold til kvalitet og trivsel både for klienter og en selv samt signal om vores anseelse som stand udadtil.
Principperne er således udformet i den hensigt, at de både skal:
Er man som psykolog så privilegeret, at man selv bestemmer egne rammer, hvilke opgaver man ønsker at arbejde med, og som man har kompetencerne til, mulighed for løbende faglig udvikling, kolleger med overskud, etc. – så er energi til den etiske refleksion givet lettere at prioritere.
Så ”rosenrød” er vilkårene dog ikke for alle udøvende psykologer på nogle af vores største offentlige beskæftigelsesområder som fx psykiatri, misbrugsbehandling og PPR, hvor der tales om stort pres med stadige omstillinger og reformer, ændringer af målgrupper, krav om brug af bestemte metoder og interventioner kombineret med dokumentation af flow i opgavevaretagelsen.
Arbejdsvilkår, der forståeligt kan påvirke overskuddet til systematisk at forholde sig til de mange etiske dilemmaer, der kan opstå, når man arbejder med komplekse sager. Måske oplever man heller ikke, at der er ro og tid til refleksioner med kollegerne eller i supervisionen. Eller måske har man ydermere mistet troen på, at det nytter noget at italesætte problematikker i sit team eller over for ledelse eller systemet.
Men jo mere udfordrende praksis er, desto vigtigere er fokus på etikken ved at italesætte dilemmaer og kunne lære af hinandens tilgange og erfaringer som led i at fastholde faglig identitet, forebygge udbrændthed og i værste fald forråelse i forhold til klienter eller samarbejdspartnere. At afklare og drøfte etiske dilemmaer er naturligvis ikke ensbetydende med, at alt løser sig, for det kan indebære nødvendige svære valg og vægtning af flere hensyn, og hvilke principper der her må gå forud for andre.
Men refleksionen over, hvorfor og hvordan man er nået frem til afklaring og videre handling, kan være betydningsfuld for at imødegå faglig mistrivsel og udfordret selvværd, og så kan det yderligere bagefter lette dialogen med involverede klienter og samarbejdspartnere.
Respekt
Kompetencer
Ansvar
Integritet
Hvis du oplever som psykolog at stå alene med etiske dilemmaer og har behov for rådgivning eller sparring, som du ikke umiddelbart finder, at du kan få kollegialt eller på din arbejdsplads, så er det en oplagt mulighed at benytte sig af den ugentlige rådgivning, som tilbydes af Komité for Etik i DP (se herunder).
Find mere information om de etiske principper for nordiske psykologer, model for den etiske refleksionsproces, foldere og artikler, samt telefonnumre og emailadresse til den ugentlige rådgivning under Komité for Etik på DP’s hjemmeside.
Komite for Etik stiller sig også efter aftale til rådighed for oplæg ved aktiviteter i decentrale enheder m.v.