Viser artikel 1-10 af 15 resultat(er)

Klassiker-stafet

Psykologer fortæller om en bog, der gjorde en forskel for deres virke

Psykoterapeutiske positioner

Aktuelle diskussioner for og imod kognitiv adfærdsterapi og psykodynamisk psykoterapi er relateret til forskellige værdier, videnskabelige traditioner og grundlæggende opfattelser af psykoterapi

Perspektiver på socialt udsatte

Det er for let at melde sig ind i de svages klub og få en diagnose, som åbner for ansvarsfrihed. Sådan lyder det kritisk i samfundsdebatten. Skal de svage ikke bare have en skovl i hånden og et spark bagi? Carsten René Jørgensen efterlyser alternativer til de forsimplede holdninger.

Mentalisering - mere end et modeord

Om et begreb, som udvikler sig til at være en grundlæggende måde at forstå og arbejde med borderline personlighedsforstyrrelse.

Viden om og behandling af borderline

Hvordan kan psykologer blive bedre til at hjælpe personer med borderline? Blandt andet ved at aflive myterne om lidelsen og ved at ajourføre klinisk praksis med den aktuelle forskning.

Forstyrret identitet og borderline

Identitetsdiffusion er et centralt element i borderline personlighedsforstyrrelsen og et vigtigt fokus i det terapeutiske arbejde

Forståelse og behandling af ADHD

Har barnet ADHD? Og hvilken behandling skal vi så tilbyde? To så enkle spørgsmål rummer et svarkompleks, der hænger sammen med køn, geografi, kultur og sociologi.

Rapport mellem to stole?

Med rapporten ”Psykoterapi & videnskabelighed” har Psykoterapiudvalget fremlagt et godt stykke arbejde − men det er kun et første skridt på en lang og vanskelig vej. Har vi brug for eksperter og smagsdommere på psykoterapifeltet, spørger Carsten René Jørgensen.

Psykologer som kulturkritikere?

Vi må være bevidste om, hvordan grundlaget for vores praksis er forbundet med en bestemt kulturel logik, med det stærke, frit vælgende og ansvarlige menneske i centrum. En logik, der kan være medvirkende årsag til psykiske vanskeligheder hos et stort antal mennesker

Behandlingsrelationen i centrum

Det er vigtigere for behandlingsudbyttet, hvad der udspiller sig imellem klient og terapeut, end hvilken af de anerkendte behandlingsmetoder terapeuten bekender sig til. Burde det ikke præge psykologers uddannelse og videreuddannelse?

SØG I ARTIKELARKIVET

Søg i alle magasinets artikler, ledere, anmeldelser og debatindlæg fra 1997 og frem. Teksterne hentes som pdf-filer.

NB. Der er copyright på tekster og billeder. Stoffet må derfor ikke kopieres til fx undervisning eller benyttes på egen hjemmeside, medmindre der er givet skriftlig tilladelse.

Start med at skrive, og tryk Enter for at søge