DP og flere organisationer sender åbent brev til sundhedsministeren

Publiceret 30.08.2023 Af nyhedsredaktionen

For en lang række sygdomme kan vi forebygge hospitalsindlæggelser, unødvendige følgevirkninger af kroniske lidelser og alvorlig sygdom for danskerne. Derfor skal vi løfte forebyggelsesindsatsen til nye højder, skriver DP's forperson, Dea Seidenfaden, sammen med en lang række andre aktører i dag i et åbent brev til sundhedsminister, Sophie Løhde.

Danmark har et uforløst forebyggelsespotentiale.

Sådan lyder hovedbudskabet til sundhedsminister Sophie Løhde i dag i et åbent brev fra DPs forperson, Dea Seidenfaden, samt fra frontfigurerne for en lang række andre organisationer og virksomheder.

I brevet gør DP og de øvrige aktører ministeren opmærksom på, at vi for en lang række sygdomme kan forebygge hospitalsindlæggelser, unødvendige følgevirkninger af kroniske lidelser og alvorlig sygdom for danskerne. Og at vi kan forebygge bedre end i dag, hvor tusinder f.eks. indlægges med gigt og rygsmerter, og hvor fire ud af fem danskere i løbet af deres liv rammes af en psykisk sygdom, som er behandlingskrævende.

DP og gruppen af organisationer foreslår derfor regeringen en række konkrete initiativer, som de med fordel kan gribe fat om i de kommende forebyggelsesforhandlinger. Vi opfordrer bl.a. regeringen til at:

• Sætte ambitiøse og forpligtende målsætninger
  • Fremlægge en national forebyggelsesstrategi for 2025-2035
  • Nedsætte en ekspertgruppe, der årligt skal komme med forslag og rådgivning til regeringen

Her kan du læse hele brevet, der er sendt til ministeren og trykt i fuld form i dagens Berlingske: