DP har anmeldt to sager til Styrelsen for Patientsikkerhed, hvor psykoterapeuter i deres markedsføring har givet indtryk af, at en lægehenvisning til psykolog kunne benyttes hos dem.
Tilsyn med markedsføring af sundhedsydelser føres af Styrelsen for Patientsikkerhed. Styrelsen vurderer, hvad der er omfattet af lovgivningen, hvad der er i strid med den, og hvornår der skal udstedes et påbud til en sundhedsudbyder.
Styrelsen har taget stilling til de to anmeldelser, og det var styrelsens vurdering, at begge tilfælde var markedsføring i strid med lov om markedsføring af sundhedsydelser. Styrelsen henviste til lovens § 2, stk. 1 om, at markedsføring af sundhedsydelser skal være saglig, og at der ikke må anvendes urigtige, vildledende eller mangelfulde angivelser.
I de to konkrete sager valgte begge psykoterapeuter at rette deres angivelser, efter at styrelsen havde sendt et påtænkt påbud i høring hos dem. Der blev derfor ikke udstedt afgørelser i sagerne, da parterne valgte fuldt ud at imødekomme styrelsens indsigelser og rette deres markedsføring.
DP har efterfølgende fået aktindsigt, og det står klart, at psykoterapeuter eller andre ikke må give indtryk af, at en lægehenvisning til psykolog kan bruges hos dem. Markedsføres der med lægehenvisning til psykolog af en person, der ikke er uddannet psykolog, skal det tydeligt fremgå, at vedkommende ikke er psykolog, og at henvisningen dermed ikke kan bruges.