Der skal være let og hurtig adgang til relevant hjælp af høj kvalitet, når et barns udvikling og trivsel er på spil. Børn viser mistrivsel meget forskelligt og årsagerne til, at børn ikke trives, kan være mange. Det er helt afgørende at være opmærksom på, at selvom det er barnet der viser problemet, så kan problemets årsag typisk findes i barnets miljø. Vi foreslår en indgang til pædgagogisk-psykologisk rådgivning: Børnenes indgang.
Hvert sjette barn i Danmark mellem 0-9 år oplever betydelige mentale helbredsproblemer, og hvert 12. barn under ti år har en psykisk lidelse. Samtidig viser større børn og unge også i stigende grad tegn på psykisk mistrivsel, ensomhed og mentale udfordringer fx angst og depression.
Ifølge beregninger fra KL havde 14,9 procent i 2019 en eller flere psykiatriske diagnoser, inden de var fyldt 18 år. Det svarer til, at mere end hver 7. unge får en psykisk lidelse.
Der er et stort behov for at sætte ind mod stigende psykiske mistrivsel blandt børn og unge. Der er et særligt behov for at sikre en hurtigere og gennemskuelig adgang til hjælp og lettere behandling for de børn og unge, der ikke har behov for psykiatrisk behandling – men som stadig har behov for lettere behandling og relevante tilbud i barnets og familiens nærmiljø.
Ressourcerne i PPR er i dag for få, og ventetiden på hjælp for lang. Samtidig oplever både børn, forældre og fagfolk, at vejen til den rette hjælp og støtte er uigennemskuelig, og paletten af indsatser utilstrækkelig.
Når et barn eller ung ikke får den rette hjælp til den rette tid, vokser problemerne sig større både for barnet, men også for barnets familie. Det har både store menneskelige og samfundsøkonomiske konsekvenser.
For børn og unge er ventetiden særlig kostbar og de negative konsekvenser i et livperspektiv betydelige. Børn og unges psykiske mistrivsel har fx direkte indvirkning på deres mulighed for at færdiggøre en uddannelse. I dag er psykiske helbredsproblemer den primære årsag til, at unge dropper ud en ungdomsuddannelse.
Når man ikke går i skole eller gennemfører en uddannelse, så mister man et vigtigt socialt fællesskab. Men man lægger også grundstenene til den sociale ulighed, der ofte følger livet igennem.
Der er i dag ingen garanti for, at kommunen har et tilbud, der egner sig til det pågældende barn, der mistrives. Og det er velkendt, at paletten af indsatser og kvaliteten af tilbud er stærkt varierende rundt om i landets kommuner. Det betyder, at alt for mange børn og unge i dag henvises til psykiatrien, selvom det ikke er det rette tilbud til dem.
Undersøgelse viser, at 68 pct. af psykologerne i PPR vurderer, at familierne ”ryger rundt” i systemet uden at få tilstrækkelig hjælp til deres udfordringer. (DP, okt. 2021). Derfor foreslår DP, at der skal være en indgang til PPR for at give overskuelig adgang for familierne, nemlig børnenes indgang.