Arrangér et kursus eller arrangement

Find vejledninger til, hvordan du arrangerer, markedsfører og afholder arrangementer og kurser i dit netværk.
psykologifestival

Arrangementshåndtering i Mit DP

Find vejledninger til alle processerne omkring at oprette et arrangement.

Opret arrangement i Mit DP

Se en vejledning til, hvordan du anvender arrangementsmodulet i Mit DP til at oprette og administrere kurser og arrangementer.

Gå til vejledningen

Opret specialistarrangement i Mit DP

Se vejledning til oprettelse og godkendelse af specialistarrangementer.

Gå til vejledningen

Momspraksis

Læs om den gældende momspraksis pr. 1. januar 2024.

Gå til gældende momspraksis

Indberetning til Copy-Dan

Når dit netværk afholder et arrangement, bruger du sandsynligvis oprethavsligt beskyttet materiale. Det skal indberettes til COPYDAN Tekst og Node.

Læs vejledningen

Hjælp til arrangementshåndtering i Mit DP

Har du brug for hjælp til arrangementshåndteringen i Mit DP?

Send en mail

DP’s salgs- og leveringsbetingelser til arrangementer

Her finder du DP’s salgs- og leveringsbetingelser, som gælder for alle arrangementer under DP.

Se salgs og leveringsbetingelser

Godt at vide for dig som arrangør

  • Som arrangementsansvarlig i kreds, sektion, selskab og netværk har du en række administrative opgaver ifm. afholdelse af arrangementet. 

    Du har ansvar for at:  

    • Oprette arrangementet i Mit DP 
    • Kommunikere med deltagere på arrangementet 
    • Aflyse arrangementet, hvis det bliver relevant 

    Følg vejledningen til administration af arrangementer i Mit DP, så er du godt på vej.  

  • Når du har oprettet et arrangement i Mit DP, er der en række administrative opgaver, som løses automatisk.  

    Det drejer sig om:  

    Tilmelding/afmelding 

    • Medlemmer af DP finder arrangementet via kursuskalenderen på dp.dk. Herfra kan de tilmelde sig kurset. Når et medlem trykker ”tilmeld” føres de automatisk videre til Mit DP, hvor tilmeldingen foregår.  
    • Når medlemmerne er tilmeldt, fremgår arrangementet af medlemmets Mit DP under menupunktet ’Arrangementer’ < ’Mine tilmeldinger’. Herfra kan medlemmet finde relevant information om arrangementet.  
    • Herfra kan medlemmet også afmelde sig arrangementet, hvis det bliver relevant. Bemærk at DP’s salgs- og leveringsbetingelser gælder for alle arrangementer under DP – herunder også afbudspolitik. Evt. afvigelser fra salgs- og leveringsbetingelserne skal fremgå af arrangementets kursusbeskrivelse under ”Praktisk info”, og DP’s sekretariat skal orienteres om de specifikke afvigelser.  

    Automatiske bekræftelsesmails til medlemmer ved tilmelding, afmelding og aflysning 

    • Der sendes automatisk mailbekræftelser til medlemmet, når medlemmet tilmelder og/eller afmelder sig arrangementer eller hvis du som arrangør aflyser arrangementet.  

    Opkrævning 

    • Alle arrangementer opkræves automatisk 14 dage før kursusstart.  

    Markedsføring i kursuskalenderen på dp.dk 

    • Når du har oprettet arrangementet i Mit DP, fremgår det automatisk af kursuskalenderen på dp.dk.  
    • Du kan søge arrangementet frem på arrangementsnavnet eller arrangementsnummeret. Du kan også filtrere på arrangementer fra ”Kredse, sektioner, netværk og selskaber” i venstre sidemenu i kursuskalenderen på dp.dk – så får du vist alle arrangementer udbudt af netværk under DP.  
    • Når du har fundet arrangementet i kursuskalenderen på dp.dk, kan du evt. kopiere linket til arrangementet og dele det, hvor du normalt markedsfører for arrangementer. 
    • Følg vejledningen til at finde / rette / og aflyse arrangementet, hvis du vil rette arrangementet eller fjerne det fra kursuskalenderen på dp.dk.
  • Du får indsigt i dit arrangement i Mit DP via 3 rapporter, som indeholder forskellig information om arrangementet.  

    Du finder rapporterne under menupunktet ”Min Forening’ < ’Rapport’. Følg denne vejledning.

    Rapporterne opdateres løbende i takt med ændringer til dit arrangement fx nye tilmeldinger/afmeldinger og betalingsstatus. 

    Rapporterne giver indblik i arrangementet på forskellige måder: 

    Deltagerliste 

    • En komplet oversigtsrapport over deltagerne på arrangementet (med e-mail). Vær opmærksom på at deltagerlisten ikke må deles med andre end underviser, da den indeholder personfølsomme oplysninger. 
    • Rapporten bruges til at hente e-mails på deltagere på arrangementer fra Mit DP, hvis deltagerne skal kontaktes via mail (brug sikker mail).  

    Arrangørrapport

    • En oversigtsrapport med samtlige informationer på arrangementet til dig, som er arrangør fx tilmeldinger og betalingsstatus.

    Fremmøderegistrering 

    • En komplet oversigtsrapport over deltagerne på arrangementet (kun deltagernavne).  
    • Rapporten bruges til at fremmøderegistrere deltagere på specialistarrangementer: Fremmøderegistreringslisten sendes udfyldt til DP på netvaerk@dp.dk, hvorefter sekretariatet fremmøderegistrerer deltagerne på specialistarrangementet. Arrangementet fremgår dermed automatisk af deltagernes specialistoverblik i Mit DP. 
  • Når du har oprettet et arrangement i Mit DP, kan vi hjælpe dig med en masse.  

    Når du har givet os besked på mail til netvaerk@dp.dk om, at du har oprettet et arrangement i Mit DP, gør vi følgende: 

    • Vi finpudser formatering i kursusbeskrivelsen, så den står flot i kursuskalenderen på dp.dk. 
    • Vi hjælper med at dele undervisningsmateriale med deltager i Mit DP. Hvis du sender undervisningsmaterialet til os, sørger vi for at deltagerne kan hente det fra Mit DP.  
    • Vi sørger for, at alt kører glat med tilmeldinger, afmeldinger og opkrævning (fakturering/kreditering). Hvis du mod forventning skulle opleve, at der er knas i maskineriet, sørger vi for at rette det til, så det fungerer.  
    • Vi har mulighed for at tilpasse bl.a. opkrævningstidspunkt og afbudsgebyr, hvis du har afvigelser fra DP’s salgs- og leveringsbetingelser 
    • Vi har mulighed for at hjælpe, hvis der er særlige behov til jeres arrangement. Det kan være at oprette spørgsmål ifm. tilmelding, at udbyde arrangementer med sessioner eller andet.  

    Kontakt os endelig med jeres behov på netvaerk@dp.dk, og så finder vi en løsning sammen. 

Markedsføring af arrangementer

Du har forskellige muligheder for at markedsføre dit arrangement til din målgruppe.

DP's kursuskalender

Find dit arrangement i DP's kursuskalender.

Gå til kursuskalenderen

Orientér dit netværk

Skriv til medlemmer og udvalgsposter i dit netværk om det kursus eller arrangement, du arrangerer.

Se, hvordan du gør

Annoncér i Magasinet P

Sæt en annonce i P med dit kursus eller arrangement.

Se, hvordan du annoncerer i P

Afholdelse af arrangementer

Få hjælp til det praktiske omkring afholdelse af et arrangement.

Book et lokale i DP

Dansk Psykolog Forening har et aktivt medlemshus i Stockholmsgade, København og på Åboulevarden, Aarhus.

Se, hvordan du booker lokale

Book hotel med rabat

DP har rabataftaler med Comwell Hotels og Sinatur Hotel & Konference, hvis du vælger at afholde dit faglige arrangement eller kursus på et af stederne.

Se, hvordan du booker med rabat

Opret en Zoom-konto

Når dit netværk afholder et virtuelt arrangement, skal I bruge Zoom.

Sådan opretter du en Zoom-konto
  • DP Kurser (kurser udbudt via sekretariatet)

    • Moms på alle udbudte kurser med betaling for deltagere bosat i DK, Grønland og udlandet, dog undtaget kurser, der er forhåndsgodkendt til specialistuddannelserne

    DP’s decentrale enheder (kurser udbudt via kredse, sektioner, faglige selskaber og netværksgrupper)

    • Moms på alle udbudte kurser med betaling for deltagere bosat i DK, Grønland og udlandet, dog undtaget kurser, der er forhåndsgodkendt til specialistuddannelserne

    Supervision og egenterapi

    • Supervision, der indgår i psykologers specialistuddannelser er momsfritaget
    • Terapi er momsfritaget.

    Hvad betyder det konkret i de decentrale enheder (kredse, sektioner, faglige selskaber og netværksgrupper)?

    • Med præciseringen af DP’s momspraksis kan der forekomme kurser både med og uden moms.
    • På momspligtige kurser beregnes momsen forud for den endelige fakturering ved at lægge 25% oveni salgsprisen (se eksempel på beregning nedenfor)
    • Kurser, der er forhåndsgodkendt til psykologernes specialistuddannelse er momsfritaget. En forhåndsgodkendelse kan tage op til 2-3 måneder afhængigt af behovet for inddragelse af fagnævn. Hvis forhåndsgodkendelsen ikke er på plads inden kursusstart anbefaler sekretariatet, at du som kursusudbyder venter med at fakturere kurset indtil forhåndsgodkendelsen er afklaret.
    • Har du spørgsmål til moms, kan du sende en mail til regnskab@dp.dk. DP inviterer løbende til workshops om økonomistyring.

    Eksempel på beregning af de to forskellige kursustyper
    Her følger et eksempel på henholdsvis et almindeligt kursus og et kursus, der er forhåndsgodkendt til en specialistuddannelse. På almindelige kurser skal der pålægges moms på kursusindtægten. Det skal der ikke på kurser, der er forhåndsgodkendt til specialistuddannelserne.

    I eksemplet tages der udgangspunkt i et deltagergebyr på 3.000 kr. på begge kursustyper og den reelle indtægt giver det samme før moms.

    Den moms, som pålægges på deltagergebyrerne på almindelige kurser skal betales til SKAT. Det er en praksis, som sekretariatet i DP varetager.

    Almindelige kurser Specialistuddannelser
    Indtægter uden moms med moms
    10 deltagergebyr af 3000 kr. 30.000 kr. 37.500 kr. 30.000 kr.

    Den store forskel kan ses på udgifterne. På de almindelige kurser kan der opnås momsfradrag. Det kan der ikke på kurser, der er forhåndsgodkendt til specialistuddannelserne.
    Der tages udgangspunkt i, at der skal betales lokaleleje for afholdelsen af kurserne, samt at der har været to oplægsholdere, hvor den ene betales via B-honorar og den anden oplægsholder faktureres via sit firma, som er momsregistreret.

    Almindelige kurser Specialistuddannelser
    Udgifter
    Lokaleleje (med moms på fakturaen) – 10.000 kr. – 12.500 kr. – 12.500 kr.
    Honorar 1 (med moms på fakturaen) – 5.000 kr. – 6.250 kr. – 6.250 kr.
    Honorar 2 (B-honorar) – 5.000 kr. – 5.000 kr.
    Resultat 10.000 kr. 6.250 kr.

    Eksemplet viser, at der på et almindeligt kursus opnås et større resultat grundet muligheden for momsfradrag.

  • Når dit netværk afholder et virtuelt arrangement, skal I bruge Zoom.

    Sådan opretter du en Zoom-konto:

    • Køb en ”Pro”-licens til Zoom.
    • Licensen skal købes specifikt til enheden og dens enhedsmail. Det vil sige, at du ikke skal benytte en privat e-mailadresse eller en virksomhedsmail.
    • Udlæg dækkes via DP’s afregningssystem zExpense.