En senioraftale eller seniorstilling kan være en god overgang i en periode frem mod pensionering eller efterløn. Hvis du overvejer at indgå en aftale om en seniorordning, bør du undersøge om der findes seniorordninger på din arbejdsplads, kende til mulighederne for at få etableret en senioraftale og overveje, hvad en seniorordning skal indeholde for dig.
Senioraftalen er en individuel aftale om ansættelsesforhold, som indgås af medarbejder og arbejdsgiver, den kan omfatte ændrede arbejdsopgaver eller funktioner eller fx være en aftale om en ugentlig fridag. Senioraftaler kan give medarbejderen sikkerhed omkring tilrettelæggelsen af de sidste år på arbejdsmarkedet og giver arbejdsgiveren garanti for, at medarbejderen bliver længst muligt og overleverer sin viden.
Bestemmelser om seniorordninger for privatansatte er beskrevet i arbejdspladsens overenskomst eller personalepolitik, og i nogle tilfælde kan findes der individuelle ordninger.
Det kan være en god idé at overveje og beskrive dine egne behov ved en seniorordning og tale med din tillidsrepræsentant om mulighederne på din arbejdsplads.
Før du indgår en senioraftale, bør du undersøge:
Som privatansat indgår du selv senioraftalen med din arbejdsgiver. Initiativet til at oprette en seniorordning på arbejdspladsen vil altid komme fra en medarbejder eller en gruppe medarbejdere.
DP tager ikke uopfordret initiativ til at oprette seniorordninger arbejdspladser, men støtter medlemmer, når aftalen skal indgås. Aftaler indgås i reglen sammen med tillidsrepræsentanten på arbejdspladsen. Hvis der ikke er en TR på din arbejdsplads, så kontakt DP, der kan hjælpe med indgåelse af aftalen.
Rammeaftalerne om seniorpolitik på offentlige arbejdspladser giver lidt forskellige muligheder, afhængigt af om man er ansat i region, kommune eller stat.
Det er en god idé at orientere sig i den gældende rammeaftale og/eller lokale aftaler for din arbejdsplads/kommune, hvis du ønsker en seniorstilling eller at indgå i en seniorordning.
Fælles for de statslige, regionale og kommunale rammeaftaler er:
Vi anbefaler, at du tager kontakt til din pensionskasse, hvis du er i tvivl om, hvad det betyder for dit pensionsbidrag og den fremtidige dækning. (AkademikerPension).
Finansministeriet og Centralorganisationerne har indgået en aftale om senior- og fratrædelsesordninger for tjenestemænd i staten samt ansatte i staten med overenskomster indgået af Finansministeriet og Centralorganisationerne. Aftalen udstikker rammer for indgåelsen af senioraftaler lokalt på arbejdspladserne. Se aftalerne:
Forhandlingsfællesskabet har sammen med de kommunale arbejdsgivere (KL) indgået en rammeaftale for den enkelte arbejdspladsers seniorpolitikker. Kommunerne eller den enkelte kommunale arbejdsplads kan altså formulere deres egen seniorpolitik inden for disse rammer. Her gælder bl.a.:
Se rammeaftalen:
KTO har sammen med de regionale arbejdsgivere indgået aftalen, der udstikker rammerne for, hvordan den enkelte arbejdsplads kan lave en senioraftale. Se rammeaftalen: