Klager og instanser

Sidst opdateret 29.08.2024 Af konsulent Cornelia Brendestam Persson

Hvis en klient eller andre klager over dig, kan du få rådgivning i DP. Her kan du se, hvilke parter der er involveret, når en psykolog modtager en klage.

Rådgivning

Hvis en klient eller andre klager over dig, kan du få rådgivning i DP.  Du kan f.eks. få rådgivning i forbindelse med at du har skrevet udkast til høringssvar, og vi kan hjælpe dig med at opnå udsættelse af svarfrister.

Før du sender din klage ind til os, beder vi dig om:

  1. At du har læst brevet fra klage-/tilsynsmyndigheden og noteret dig, hvis der er særlige områder, du er blevet bedt om at forholde dig til (f.eks. ”erklæringer” eller ”metode”).
  2. At du selv har læst   klagen, så du kender klagens specifikke områder.
  3. Hvis klagen kommer fra Psykolognævnet, beder vi dig om, at du læser psykolognævnets vejledende retningslinjer om det emne, som klagen handler om. Se retningslinjerne.
  4. At du har samlet det materiale til sagen sammen, som du skal sende ind til klage-/tilsynsmyndigheden, f.eks. journal, sms/mailkorrespondance med klienten/klager, som er relevant for sagen mv.
  5. At du har skrevet et udkast til partshøringssvar.
  6. At du har orienteret dig om svarfrist. Er svarfristen for kort, kan du med fordel kontakte klage-/tilsynsmyndighed og bede om fristforlængelse. Send også bekræftelsen på evt. fristudsættelse til os.

Når du har udført punkt 1-6, sender du følgende til dp@dp.dk:

  • Brevet fra klage/tilsynsmyndigheden inkl. klagen,
  • Relevant journalmateriale mv.
  • Dit eget udkast til partshøringssvar.

Derefter bliver du hurtigst muligt kontaktet af en konsulent.

Vi gør opmærksom på, at vi ikke kan optræde som part i din sag, dvs. vi kan ikke skrive eller sende et høringssvar på dine vegne.

Psykolognævnet

Psykolognævnet fører tilsyn med autoriserede psykologers faglige virksomhed, og er en tilsynsmyndighed, som kan optage sager til behandling, hvis de får en konkret henvendelse om en autoriseret psykologs faglige virke.

Psykolognævnet kan også af egen drift optage sager til behandling.

Hvis du får information fra Psykolognævnet om at der er indgivet en klage, er det altid en god idé forsøge at skabe overblik over sagen. Hvis du har konkrete spørgsmål om indholdet og Psykolognævnets spørgsmål, er det godt at kontakte Psykolognævnet direkte.

Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn

Styrelsen for Patientklager behandler klager over autoriserede sundhedspersoners sundhedsfaglige virksomhed.

Sundhedspersoner er personer, som arbejder inden for sundhedsvæsenet, og omfatter blandt andet ansatte (autoriserede) på hospitaler og privatpraktiserende (autoriserede) sundhedspersoner.

Komité for Etik

Komité for Etik er et nævn under Dansk Psykolog Forening, som behandler klager over psykologer som er medlemmer i foreningen og som ikke er autoriserede, samt kollegiale klager over både autoriserede og ikke-autoriserede psykologkolleger som er medlemmer i foreningen. Komité for Etik er ikke en offentlig klageinstans.

Nævnet vurderer klager ud fra De etiske principper for nordiske psykologer.