Dansk Psykolog Forening

STEN HEGELER OM FORRETNINGSUDVIKLING

Jeg bryder mig ikke om ordet

For mig kom det helt tilfældigt, siger cand.psych. og fødselar Sten Hegeler. Han bliver 96 år den 28. april.

Sten Hegelers lange karriere rummer de fleste af de elementer, som nyere brancheanalyse anbefaler dagens psykologer at gøre brug af, hvis de skal klare sig på fremtidens marked for psykologhjælp.

Man kunne derfor få det indtryk, at Sten Hegeler har fulgt anbefalingerne fra de selvstændige psykologers brancheanalyse fra 2018: Han har rettet sin opmærksomhed mod tendenser i samfundet, fokuseret på udvalgte grupper med behov for hjælp, arbejdet med forandring gennem forebyggelse, været digitalt til stede, markedsført sine ydelser direkte til målgruppen og organiseret sig selvstændigt eller i faglige fællesskaber med andre psykologer eller faggrupper. Han kan sætte hak ved det hele. Men Sten Hegeler kom bare før brancheanalysen. Længe før.

Jeg kan ikke lide ordet. Men vi kan jo ikke leve af luft. Så der må jo en eller anden forretningstankegang ind. Men det lyder for mig lidt kommercielt.

Man kan derfor ikke sige, at Sten Hegeler har fulgt brancheanalysens anbefalinger. Og man skal heller ikke kalde det, han har gjort for forretningsudvikling, for han bryder sig slet ikke om udtrykket. Alligevel er han et forbilledligt eksempel på den psykologtype, firmaet Seismonaut for snart et år siden anbefalede psykologerne at efterstræbe, hvis de fortsat skal have held med at etablere sig på det, der har udviklet sig til et decideret marked for psykologhjælp med stor konkurrence og pres på pris og kvalitet.

Sten Hegeler får sit eget arbejdsliv til at lyde let og ukompliceret, når han med anekdoter og sidespring får karriereforløbet fremstillet som en ikke fastlagt slentretur gennem byen, hvor han tilfældigt er løbet på hyggelige mennesker med spændende jobtilbud.

– For mig kom det helt tilfældigt, siger han.

Var der slet ingen plan?
– Næ. Slet ikke.

Men nogen har tydeligvis haft en plan med Sten Hegeler, når han gennem et helt liv er blevet anbefalet og headhuntet til job efter job. Han har desuden taget sig tid til at prøve andet end psykologopgaver af – og så i øvrigt kun ærgret sig over ganske få opgaver, der gik hans næse forbi.

Kort om Sten Hegeler

Cand.psych. Sten Hegeler er berømt, berygtet og respekteret som pionér indenfor sexologien med seksualoplysning til børnehavebørn, skolebørn, unge og voksne fra 1948 og frem til i dag.

Det startede med bogen ”Hvordan mor” i 1948. Siden fulgte selvstændig praksis, flere leksikalske opslagsværker, undervisning på psykologi samt sexbrevkasser i ugeblade og aviser. Mv. mv. Mv.

Sten Hegeler har udviklet på sin forretning i hele sin karriere præcis som analysebureauet Seismonaut i 2018 anbefalede psykologerne at gøre det. Han startede bare 70 år før.

Sten Hegeler bliver 96 år den 28. april.

Man skal høre med det 3. øre. Hvis folk siger, at de sådan set har det meget godt, så er det ”sådan set” man skal hæfte sig ved

Behov

Når der i den grad har været bud efter Sten Hegeler hænger det formentlig først og fremmest sammen med, at han allerede 25 år gammel fik en opgave, der blev definerende for hele hans karriere. Den opgave fik han i 1948 af en børnehaveleder, som hed Sonja Rasmussen.

– Hun sagde: ”Det er vældig nemt at fortælle børnene om, hvor de kommer fra, men det er svært at illustrere det. Det bliver sådan nogle lokumstegninger”. Jeg tror nu nok, at børn ville være henrykt for lokumstegninger, fortæller Sten Hegeler.

– Så tænkte jeg ved mig selv, at man måtte kunne lave sådan en samling tegninger, som illustrerede det, som Sonja Rasmussen syntes var så nemt at sige. Og så var det jo nærliggende, at jeg kunne skrive ud for tegningerne, hvad det var der foregik. På den måde så kom det. Det blev en bog til børnehavedamerne og forældrene til børn i børnehavealderen om, hvordan børn bliver til.

Bogen udkom i det år Sten Hegeler sprang fra fem års studier på medicin. Samme år startede han på psykologi.

– Jeg var jo falleret mediciner på det tidspunkt. – Altså jeg afskyede medicin. Det var så rædselsfuldt, pedantisk og uinteressant. – Men bogen kom til at betyde en kolossalt masse. Jeg plejer at beskrive det sådan, at jeg fik lavet et lille frimærke, som jeg kunne stå på og sige: ”Det her, det har jeg præsteret”. Det var sådan et dejligt udgangspunkt.

”Hvordan mor” er udkommet i 9 oplag i Danmark, senest i 1991 og er oversat til utallige sprog.

Senere er det gået op for Sten Hegeler, at ”Hvordan mor” faktisk er karakteristisk for på den måde, han har grebet karrieren an i det hele taget.

– Altså der kom jo en biografi her for nogen tid siden. [Gitte Løkkegaards ”Dobbeltbastarden” 2015]. Da jeg læste den, gik det op for mig, at jeg altid havde været styret af det, der mangler. Altså: der mangler noget her. Kan jeg fylde det ud?

Men ”Hvordan mor” blev også startskuddet for den mission, som Sten Hegeler gjorde til sin livsopgave: ønsket om at opdrage danskerne til mere seksuelt frisind. Og den mission er han slet ikke færdig med.

Er din mission lykkedes?
– Nej, den lykkes aldrig. Det går frygteligt langsomt. Du kan stadig blive læge og psykolog uden at høre et ord om sexologi.

Er det et problem?
– Ja, det er et voldsomt problem. Det er da chokerende.

Hvordan kan man blive psykolog uden at vide noget om sex og seksuelle problemer? Jeg synes, det er rystende. Det bør være et eksamensfag.

Beskæftigelse

Udenfor missionen havde Sten Hegeler en lang række andre beskæftigelser. Ofte havde han flere job ad gangen. ”Hvordan mor” var faktisk Sten Hegelers anden bog. ”Fem små matroser” var ren fiktion og udkom tidligere på året i 1948. Den fik, hvad han kalder en begrænset succes. Når den alligevel udkom i to oplag, hang det ifølge Sten Hegeler sammen med, at der var en læge, der købte op og delte den ud, fordi hun syntes den var så vidunderlig.

1 1950 havde Sten Hegeler læst psykologi i to år. Så åbnede han egen praksis.

– Ja, jeg bestemte mig for, at jeg ville være psykoanalytiker. Og det kan man jo ikke blive på universitetet. Så jeg gik hos P.C. Petersen – i almindelig tale kaldet PissePetersen – i adskillige år.

Men derfra og så til at sige: ”Nu skal jeg åbne egen praksis”?
– Det var ham, der sagde ”Ved du hvad. Jeg har en klient, som jeg tror, at du vil være god for, så du kan begynde med ham”. Det gjorde jeg så. Det var ham, der lavede skrammellegepladsen i sin tid. Han skrev en bog om at gå i analyse hos mig ”Den varme sti”.

Hvordan var det at starte praksis op?
– Det var meget hyggeligt. Men altså jeg boede på det tidspunkt i Lavendelstræde i et lille lejet værelse og min daværende kone hun måtte så gå en tur, når jeg havde klient, for vi kunne jo ikke være der alle tre.

I 1953 blev Sten Hegeler færdig som cand.psych. og ansat i forsvaret, hvor han lærte at udføre og tolke psykologiske test.
– Ja og bedømme mennesker. Det var ansøgere til den danske hær, og jeg skulle finde ud af, om de egnede sig som officerer. Det var en meget spændende arbejdsplads.

– Og mens jeg var i militæret kom Gerhard Nielsen, der var leder af psykologien i Aarhus. Han var blevet tilbudt en stilling på Harlang og Toksvigs marketingsbureau, som han havde sagt nej til – og så spurgte han, om det ikke var noget for mig.

Hvorfor spurgte han dig om det?
– Ja, det må guderne vide. Jeg syntes, at det lød spændende og det gav mig ikke skrupler.

Men de spurgte på et tidspunkt, om jeg ville hjælpe Det Konservative Folkeparti op mod valget, så sagde jeg ”Nej, DET vil jeg bestemt ikke”

Lærte du noget der, som du siden kunne bruge?
– Altså, det der med at lave markedsanalyser var en meget god forudsætning, da jeg senere blev redaktør på forbrugerbladet ”Tænk”.

Det redaktørjob blev Sten Hegeler i øvrigt også headhuntet til. Det var hans biologiske far, den berømte PH med lamperne, der startede ”Tænk”.
– Leif Blædel overtog posten efter PH. Og da han så blev træt af det, var der en derinde, der pegede på mig.

Så igen er det ikke et job du har søgt?
– Næ. Men de var altså nogle tøsedrenge derinde. Jeg skrev på et tidspunkt, at det forekom mig mærkeligt, at benzin kostede 2,43 pr. liter, uanset hvilket firma man henvendte sig til, og at man derfor kunne få den mistanke, at de havde aftalt prisen. Bum. Så stod der en advokat og sagde, at det skulle vi ikke beskylde dem for, og så rystede de i bukserne.

Sten Hegeler blev på redaktørposten i syv år.
– Jeg har da for resten også været direktør for Landsforeningen for Mentalhygiejne.

Mission

Men ellers var det missionen, der var i centrum. Som led i fortsat seksualoplysning udgav Sten Hegeler i 1953 ”Peter og Marianne i skolen”, som henvendte sig til skolebørn.

Og i 1961 kom så ”Kærlighedens ABZ”, som han skrev sammen med sin daværende kone Inge Hegeler. Bogens ærinde var at normalisere alle seksuelle præferencer, og den satte som noget nyt lys på kvindens lyst og seksualitet.

– Altså ”Kærlighedens ABZ” kom på den måde, at der var en fyr, der hed Erichsen, der ringede til mig og sagde: ”Jeg vil foreslå, at du laver en bog til unge mennesker, der handler om ”Hvad er et pessar” og ”Hvad er et præservativ”. En ganske almindelig grundbog til unge mennesker”. Den blev ikke bare den håndbog, som jeg havde tænkt, den blev meget mere. Det tog mig seks år at lave den, samtidig med at jeg var på et reklamebureau. Jeg skrev den om natten. Den blev en succes.

Den solgte som varmt brød?
– Ja.

”Kærlighedens ABZ” blev udgivet i 1961 og både modtaget med raseri og begejstring. Den er udgivet i 15 lande. I Danmark er den solgt i 60.000 eksemplarer. I USA i over en million..

”Kærlighedens skraldespand” var der en, der kaldte den. ”Men der kan findes gode ting i skraldet”, stod der dog også.

Og missionen fortsatte: Næste skridt i Inge og Sten Hegelers folkeoplysningskampagne var brevkasserne.
– Det var Femina, der henvendte sig i 1965. De ville gerne have en psykologbrevkasse, der handlede om ”Gør det noget, jeg slår mine børn” og ”hvad skal jeg gøre, hvis de spiller for højt” osv.

– Den udviklede sig til en seksuel brevkasse, fordi folk jo opdagede, at de kunne stille uartige spørgsmål og få et meget godt svar. Jeg har et brev fra redaktøren, som siger mig op, fordi der var nogle abonniner, der ikke ville have det svineri liggende, som deres børn kunne risikere at se. Han skrev meget sødt: ”Mens jeg skriver dette, kommer min 16-årige søn og siger ”Hvad? Vil du sige Inge og Sten op? Du er ikke rigtig klog. Og sommetider har ungdommen ret, siger han så samtidig med, at han siger mig op. Det var meget skægt.

Derefter blev Inge og Sten Hegeler ansat til at redigere samme brevkasse på Ekstra Bladet fra 1969-1971.
– Jeg kan ikke huske, om Ekstra Bladet henvendte sig eller om jeg henvendte mig til dem.

Hvorfor var det så vigtigt med den mission?
– Ja, jeg er tit blevet kaldt missionær, og det tager jeg til mig. Jeg kunne jo mærke, at der var et behov. Folk vidste ikke noget.

Altså en stakkels dreng på 12 år skrev fx til os, ”Jeg har kysset en pige. Nu er jeg bange for, at jeg har fået alle mulige kønssygdomme”. Så dækker man sgu et behov, når man hjælper ham.

Endelig var der årene fra 1969 – 1982, hvor Sten Hegeler underviste i sexologisk psykologi på Københavns Universitet. Han husker det selv som en dejlig tid i starten med flere hundrede studerende.
– Det var meget spændende. Jeg havde forelæsninger og Inge var somme tider med. Langt de fleste ville gerne have den overfladiske undervisning, mens nogle få ville i dybden. Det løste vi så på den måde, at dem, der gerne ville i dybden, de kunne komme hjem til os den aften, vi havde forelæsningen. Der var vi en lille gruppe på en halv snes stykker, som kom hos os.

En studiekreds?
– Ja, det var noget, som vi gjorde gratis. Også fordi det tilsyneladende var et behov. Vi havde det fantastisk i den kreds.

Kommunikation

Det er især, når man ser nærmere på den del af Sten Hegelers virke, som han selv betegner som det missionerende, at man finder de egenskaber, som Seismonauts såkaldt idealtypiske psykolog også besidder.

Sten Hegeler har fokuseret på udvalgte grupper med behov for oplysning, nemlig børnehavebørn, skolebørn og voksne. Han har med både leksika, brevkasser og undervisning arbejdet med at forandre synet på sex, krop og samliv for at forebygge seksuelle problemer og vanskeligheder med samlivet.

Han har med andre ord markedsført sine ydelser direkte til målgruppen ved at møde dem, hvor de var. I dag ville det for både ungdommens og deres forældres vedkommende ske på de sociale medier. Sten Hegeler gjorde det ved at kommunikere via ugeblade, aviser, skoler og universitet.

Og han tog faktisk sin direkte kommunikation med målgruppen et skridt videre, idet han både med ”Kærlighedens ABZ” og brevkasserne direkte opfordrede læserne til at få svar på yderligere spørgsmål.

– I første oplag af Kærlighedens ABZ satte vi en kuvert med frimærke på ind i bogen, så de kunne skrive til os, hvis der var nogle spørgsmål, de ikke fik besvaret i bogen.

Hvor fik I den ide fra?
– Det ved jeg ikke. Jeg tænkte bare, at det kunne være, at der var nogen, der sagde, nu har jeg læst bogen og der er det og det, som jeg ikke har fået svar på.

Var der nogen, der skrev til jer?
– Ja, jeg har et eller andet sted en samling af breve, vi har fået med spørgsmål.

Det samme gjorde Inge og Sten Hegeler med brevkasserne i den tid, hvor de fik mellem 500 og 1000 breve om ugen.

– Det var, da vi var på toppen. Så vi skrev, at hvis de gerne ville være sikker på at få svar, så skulle de sende os en kuvert med adresse og frimærke på, så ville vi svare dem personligt. Så der sad jeg så.

Jeg har opdaget, at når jeg var god til noget, så var det noget, jeg skulle fortsætte med. Som denne her vægt, som jeg har brugt til at holde mig i form. Indtil jeg var 80, løftede jeg 15 kg. Nu er den kun på 10 kg.

Så du er gået den vej, hvor du er god?
– Det har sådan set skubbet mig frem, ikke?

Jeg kunne heldigvis godt svare på ret mange spørgsmål i timen, for jeg satte bare brevet i maskinen og svarede der. Altså: ”Er det farligt?”. ”Nej”. På den måde gik det hurtigt. Der er mange, der har fået breve fra os.

Sprog

Sten Hegelers flittige brug af bandeord går side om side med tidligere tiders tydelige diktion og udtryk som ”ikke sandt” og ”kolossalt”, som man ikke hører helt så ofte længere. Når det gælder det skrevne sprog, så er det sproget som formidling, han går op i.

Du har noget med sproget ikke?
– Jo, meget. Det er noget fra min mor.

En korrekthed?
– Ja, altså jeg har arbejdet meget med sproget. Hvis jeg bruger et langt ord, så prøver jeg at lave en bindestreg i. Og hvis jeg har en lang sætning, så prøver jeg at lave punktum i den. Selv om punktummet måske ikke hører til. Ud fra det, der hedder ergonomi.

Så det er for at nå alle?
– Ja. Ergonomi betyder, at hvis vi indretter verden sådan, at de halte og de blinde og de døve har nemt ved at færdes i den, så kan vi andre sgu nok også. Det har været mit motto for sproget. Så det er meget sjældent, jeg bruger fremmedord, hvis jeg kan undgå det.

– Ordet ”implementere” kan gøre mig rasende. Alt bliver implementeret. Det blev det ikke for nogle år siden, der blev der ikke implementeret noget som helst. Nu implementerer man som ind i helvede.

Reklame

Sten Hegeler har haft stort held med at bruge dårlig omtale som en slags salgskneb.
– Det er ikke fif, men de rosende breve kunne jeg ikke bruge udadtil. Aggressionen inspirerer langt mere. Vi brugte de dårlige anmeldelser i annoncer. Det har jeg ikke set andre gøre.

I andet oplag af ”Kærlighedens ABZ” stod der lutter dårlige anmeldelser på bogflapperne. Fx: ”Jeg har kun haft lyst til at smide den ud af vinduet” og ”Kærlighedens skraldespand. Men der kan findes gode ting i skraldet”, skrev en anden.
– Folk skulle da ikke tro, at den bare havde fået gode anmeldelser. De måtte vide, at der var nogle, der syntes, at det var noget lort.

Det samme benyttede Inge og Sten Hegeler sig af i brevkassen i Ekstra Bladet.
– Vi havde det princip, at vi aldrig skrev, når folk sagde, ”I har sådan nogle gode svar”. Men når de sagde ”I er nogle dumme svin”, så nævnte vi det. Der var fx en, der sagde, ”Du ligner en fed pølsetysker” og et eller andet tilsvarende om Inge. Så fik vi Ejlar Krag til at lave vores fotografi om til, at jeg var pølsetysker og Inge, hun så ud ad helvede til.

Og der var kritik nok at tage af, for de blev i perioder ringet op firs gange om dagen.

Af folk der skældte jer ud?
– Ja.

Og roste jer måske også?
-Næ. Det var meget sjældent.

Jeg må sige til mine damers ros, at jeg ikke har indtryk af, at de har taget mig for pengenes skyld. Det tidspunkt, hvor de har taget mig, har jeg været fattig som en kirkerotte. Det har jeg altid været glad for.

Forretning

Sten Hegeler bryder sig ikke om udtrykket forretningsudvikling. Selv har han haft meget svingende indtægter.
– Jeg har haft adskillige job i mit liv, hvor jeg ikke har tænkt i de baner. Da jeg var i Landsforeningen for Mentalhygiejne fik jeg en lav løn. Det gjorde jeg også, da jeg var chefredaktør. De job tog jeg, fordi det var spændende. Ikke for at hæve en høj løn.

Siger du så, at man ikke skal tænke så meget i penge?
– Man undgår det nok ikke. Det er jo en del af vores grådige natur. Jeg har fx lige solgt min bil. Åben cabriolet. Han tilbød mig 146.000 for den, og jeg havde fået den forærende. Det er en meget pæn avance. Han fik for den 136.000. ”De 10.000, det er fordi du er så forelsket i bilen, så den får et godt hjem”.

”Kærlighedens ABZ” skrev Sten Hegeler samtidig med, at han var ansat på reklamebureauet.
– Direktør Harlang, der som de fleste naturligvis var meget optaget af penge, sagde til et selskab til mig: ”Hr. Hegeler, De må tjene styrtende på den bog”. ”Ja, direktør Harlang, sagde jeg. Jeg har også bedt bogholderen se bort fra min løn her i firmaet, for det er sådan en bagatel”.

Generelt mener Sten Hegeler, at han er blevet snydt for rigtig mange penge. Både fra klienter, der ikke har betalt, men især fra udenlandske forlag, der ikke har afregnet for deres bogsalg.

– Der var et hollandsk firma, der var så vild med ”Hvordan mor”, at de gerne ville udgive den. Men siden hørte jeg aldrig fra dem. Så fik jeg flere år efter et brev fra den hollandske seksualoplysningsorganisation. De ville gerne købe fortsættelsen ”Peter og Marianne i skolen”. Så skrev jeg, at de var meget velkomne til at udgive bogen, men den første havde jo ikke været nogen succes i Holland. Så skrev de tilbage, at det undrede dem meget, for de havde købt 100.000 eksemplarer. Det kom der en langvarig proces ud af, der endte med at koste mig 30.000 kr. i advokathonorarer – og jeg fik en erstatning på 30060 kr. Det fortalte mig, hvordan forfattere bliver snydt som ind i helvede.

– Jeg tror, at det der sker er, at man har de der agenter, der sælger bøger, som kommer ud til de forskellige forlag med en stak bøger under armen, de skal have solgt. Så vil de jo ikke lave en dårlig stemning ved at sige, ”Hør engang, har I betalt Sten Hegeler, hvad I skylder”?

Brancheanalyse

Læs alle artiklerne om de selvstændige psykologers brancheanalyse her.

Pris

Der er ligesom dig psykologer, der kigger ud i samfundet og ser hvad der er brug for. Nogle har følt, at de bliver beskyldt af fagfæller for at forfladige faget. Har du også det?
– Ja. Preben Hertoft sagde fx en gang: Sten Hegeler er glimrende, han er ligesom Faxe: god til det danske folk, men ikke til videnskab. Han kostede mig en fastansættelse på universitetet som lektor i psykologisk sexologi og umiddelbart efter nedlagde de stillingen. Det er bare et af de mange eksempler på janteloven. Du skal ikke tro, at du er noget.

Er psykologer særligt hårde ved hinanden?
– Næ, jeg tror, at det er det samme. Det er en del af vores ædle karaktertræk. Grådighed og racisme. Jeg tror, at racisme er noget grundlæggende. Vi er bange for det fremmede. Og der skal heller ikke så meget til, før vores grådighed bliver vakt. Det er to af vores smukkeste karaktertræk.

– Der var også en gang en meget hårdtslående, vittig og skarp interviewer i fjernsynet, som virkelig skulle få os ned med nakken. Da der blev lukket op for mikrofonerne, var det første han sagde: Sten Hegeler, er De glad for at tjene penge på sex? Ja, siger jeg så, det er jeg. Så rykkede han over til Inge: ”Er Deres mand en god elsker”? ”Ja, sagde Inge, det er han. Og det ville jeg også sige, selv om han ikke var det”.
Alle aviser var harme over det overfald, vi var ude for. Vi fik en masse sympati på det.

Hvis du skal komme med et råd, skal man så passe lidt på med at brede sig over sit fag, som du har gjort?
– Næ. Det har jeg taget på mig. Jeg har ikke på noget tidspunkt ventet, at der skulle komme et fakkeltog. Man skal gå efter sin interesse.

Æresmedlem

– Jeg vil sige, når jeg tænker på mine forgængere, altså forskellige sexpionerer. Så har mange jo måttet lide langt mere end jeg. Men jeg har absolut måttet betale for det. Jeg har stået udenfor psykologi. Det var et mirakel, at jeg blev æresmedlem af Psykologforeningen.

Men det var en anerkendelse for dig at blive æresmedlem?
– Ja, jeg plejer godt nok at sige, at kors og bånd og stjerner hænger man på idioter, men jeg er da modtagelig for ros og smiger, så jeg sagde ja tak for udnævnelsen og lavede så en ret hård takketale, som blev bragt i Psykolog Nyt.

Fremsyn

Hvad skal der til for at opnå en karriere som Sten Hegelers? I brancheanalysen beskrives den idealtypiske psykolog, som en der er god til at vende blikket mod de tendenser, der findes i samfundet, men samfundet skreg næppe på seksualoplysning i 1948 – og vel slet ikke i børnehaverne – så Sten Hegeler har nærmere været forud for sin tid, da han skrev ”Hvordan mor” i 1948.

Han har sporet, at der var en udbredt mangel på viden, som han kunne hjælpe folk med og måske anet en vis parathed, siden anmelderne ikke faldt over ham i samlet flok, men trods alt delte sig i to lejre.

I 1960´erne og 70´erne var tidsånden mere i tråd med Inge og Sten Hegeler, så på det tidspunkt, hvor brevkasserne kørte både i Danmark, Norge og Sverige for højeste gear, har de kunnet ride med på tendenser i samfundet. De havde måske bare selv været med til at skabe dem.

Sten Hegeler er ikke på de sociale medier. Han har heller ikke en blog eller udsender faglige nyhedsbreve.

Men googler man Sten Hegeler, så er han digitalt til stede, sådan som brancheanalysen anbefaler psykologerne at være det. På 0,35 sekunder får man et hav af portrætter, omtaler, anmeldelser, billeder og andre indlæg, som alle fortæller historien om en psykolog, der bliver set, hørt, respekteret, skældt ud, diskuteret og feteret.

Skal man gøre Sten Hegelers meritter færdige i forhold til brancheanalysen kan han altså også sætte hak ved ”digital tilstedeværelse”.

Endelig har han organiseret sit oplysningsarbejde i et fagligt fællesskab med sin kone, som både var psykolog og læge, sådan som brancheanalysen foreskriver det at gøre. Og i sin praksis har han taget imod klienter med de beroligende ord fra hjemmesiden ”Det normale har vide grænser” for at imødekomme de klienter, der af forskellige grunde havde svært ved at tage mod til sig.

Det kræver et langt livs solid indsats at gøre sig fortjent til så megen positiv omtale. Men mindre kan gøre det og man starte selv.

Skal man følge Sten Hegelers opskrift, så ser nøgleordene ud til at være:

humor

Humor

Man keder sig ikke et sekund i Sten Hegelers selskab. Og uanset hvor stringent han er i sin egen formidling, og hvor meget han går op i den enkle, letforståelige formidling, så er han god til at bringe en fra koncepterne.

Nu tabte jeg tråden.

– Hvordan går det med dit violinspil?

Violinspil?

– Det er et trick jeg bruger, når folk ikke kan huske, hvad de skal sige.

Nu bragte du mig helt tilbage til seks år, hvor jeg havde et par måneders violinkarriere. Det jeg tænkte på var din mission.

Så morer Sten Hegeler sig kongeligt.

Eller som teksten til gravstenen, som han har gjort klar og som han lige giver en mundtlig parentes med på vejen:

”Kære venner. Meget mod min vilje er jeg gået i forvejen. [SH: Det er sådan et herligt ondskabsfuldt udtryk]. Håber inderligt, at vi ses igen. Kærlig hilsen Sten”.

Fremtid

Du virker som om, at du gennem hele din karriere fornyer dig. Gør du stadig det?
– Ja. Altså i øjeblikket er jeg i gang med at lave en bog, der hedder ”Ved du, hvad”.

Hvad handler den om?
– Alt muligt. Det vi har snakket om her.

Hvornår kommer den?
– Jeg ved ikke, om jeg nogensinde bliver færdig med den, men jeg arbejder på det. Jeg har en masse materiale. Meningen er, at det er en godnatbog. Man læser et lille afsnit om et eller andet, og så lægger man den til side og sover.

Ellers holder Sten Hegeler gang i sin praksis dog nu kun med et par klienter om ugen.
– Det, der har undret mig, er, at der ikke på noget tidspunkt har været over 10 procent, der kom på grund af seksuelle problemer.

Hvad har det så været?
– Alt muligt andet. Blandt andet aggression. Jeg har haft en, der var så fuld af aggressioner. Han skrev et brev om, hvad han havde lyst til at gøre ved mig. Og jeg siger dig altså, at Gestapo var det rene vand med hensyn til, hvad han kunne finde på at gøre ved mig.

Men han kom igen?
– Han kom igen i mange år. Og kom igennem sine aggressioner.

Læs mere om Sten Hegler her

Psykologen, der gik sine egne veje: Portræt skrevet af Jørgen Carl, Psykologernes Fagmagasin, 2015
Et hav af hit og portrætter: google

fraklip

Sex: Kvindens seksualitet i kvantitet overgår langt mandens. Altså en mand, der kan få orgasme tre gange i løbet af en eftermiddag, det er meget. Jeg har oplevet en kvinde, der fik mellem 60 og 80 orgasmer i løbet af en halv time. Under påvirkning af hash.

Død: Jeg kan ikke lide det. Jeg sagde i mange år, at jeg regner med at blive 115. Først meget senere gik det op for mig, at det er fordi, jeg gerne vil udskyde det længst muligt.

Klienter: Jeg ligger ikke søvnløs over deres problemer. Men de bliver jo lidt ens børn, som man alligevel er uafhængig af. Det bedste for mig er, når jeg går i seng om aftenen og kan sige: Jeg havde en klient i dag og vedkommende gik glad og tilfreds ud af døren. Så synes jeg, at jeg har gjort noget.

Tekst
Nana Lykke

Foto
Nina Lemvigh-Müller

Grafisk og digital opsætning
Michael Rusbjerg

Start med at skrive, og tryk Enter for at søge