Her kan du læse Dansk Psykolog Forenings retningslinjer for teknologiunderstøttede psykologydelser udarbejdet i 2016. Retningslinjerne skal medvirke til at sikre et etisk forsvarligt og kvalitetsmæssigt grundlag for din levering af teknologiunderstøttede psykologydelser. Retningslinjerne understøtter din forberedelse, planlægning og levering af disse ydelser ved bl.a. at konkretisere hvilke overvejelser du bør gøre dig, og hvilke kompetencer du bør besidde for at levere teknologiunderstøttede psykologydelser på etisk forsvarligt niveau.
DP’s anbefalinger vedrørende teknologiunderstøttede psykologydelser med egentlig behandlingskarakter:
Hvis du som psykolog udfører teknologiunderstøttede psykologydelser, er du underlagt de til enhver tid gældende etiske principper. De etiske principper i professionel praksis som psykolog er de samme, uanset om den konkrete praksis involverer direkte personlig kontakt eller finder sted over distance, og uanset om det foregår over internet eller ved hjælp af andre ikke-direkte metoder.
Hvis du som autoriserede psykolog udfører teknologiunderstøttede psykologydelser, er du desuden under gængs tilsyn af Psykolognævnet.
Der er et særligt krav om omhyggelig refleksion over etisk adfærd, når du som psykolog anvender og eventuelt udvikler en ny teknologisk metode til levering af psykologydelser.
Hvis du som psykolog udfører teknologiunderstøttede psykologydelser, henvises du til de generelle etiske retningslinjer for psykologer:
Derudover:
Betegnelsen ”teknologiunderstøttede” psykologydelser dækker over udførelsen af psykologydelser, der gør brug af såkaldt telekommunikative teknologier. Det inkluderer telefoni, mobile enheder, interaktiv videokonsultation, transmission og kommunikation af information ved hjælp af teknologi, herunder e-mail, chat, tekst, SMS, apps og internet. Retningslinjerne omfatter altså levering af psykologydelser ved brug af informationskommunikationsteknologi i bred forstand.
Retningslinjerne omfatter alle former for psykologydelser, herunder udredning, psykoedukation, behandling, supervision og rådgivning til enhver klient. Klient forstås i bredeste forstand som en person, en gruppe af personer eller en organisation.
Anvendelsen af teknologiunderstøttede psykologydelser kan medvirke til at øge borgernes og de offentlige myndigheders tilgængelighed til udredning, behandling og rådgivning hos psykolog. Desuden kan det medvirke til at udvide psykologers muligheder for supervision. Klienter der hidtil har oplevet begrænsninger i adgangen til traditionel psykologbehandling grundet eksempelvis geografisk afstand, fysiske handicap, psykiske lidelser, mangel på psykologer med specialviden i nærområdet og andet kan ligeledes i stigende grad få gavn af teknologiunderstøttede psykologydelser. Samtidig kan brugen af informationskommunikationsteknologi indgå som del af udviklingen af helt nye behandlingsformer.
Retningslinjerne vedrører psykologydelser som udføres vha. teknologi, f.eks. i form af internetbaseret videokonsultation, internetbaseret kognitiv adfærdsterapi (iKAT), sms og e-mail, lydbaseret kontakt med klienter (internet), telefonisk kontakt med klienter, brug af apps i behandlingsøjemed samt deling af optagelser af klientsamtaler og optagelse af samtaler med f.eks. smartphone.
Retningslinjerne foreskriver ikke specifikke foranstaltninger. Det er dit ansvar som psykolog:
Såfremt du som psykolog er ansat i en virksomhed, som giver mulighed for, at du bruger teknologibaserede psykologydelser, er det virksomhedens ansvar at overholde gældende lovgivning.
Arbejder du som psykolog i egen klinik, er det dit eget ansvar at overholde lovgivningen.
Psykologloven, markedsføringsloven og persondataloven er generel lovgivning, der omfatter alle psykologer – også ved anvendelse af teknologibaserede ydelser. Herudover er du som psykolog i dit virke omfattet af forskellig lovgivning afhængig af, i hvilken sammenhæng du udfører din profession.
Er du som psykolog offentligt ansat, suppleres den generelle lovgivning af forvaltningsloven samt af særlig lovgivning, der afhænger af dit ansættelsesområde. Det gælder eksempelvis særlig lovgivning afhængig af, om du arbejder inden for sundheds -. social-, arbejdsmarkedsområdet eller skolevæsenet. Som ansat kan der i øvrigt være personalepolitikker og andre retningslinjer fastsat af din arbejdsgiver, som du skal overholdes.
Retningslinjerne bygger på flere internationale retningslinjer herunder ”The provision of psychological services via the internet and other non-direct means” udgivet af The European Federation of Psychologist’s (EFPA) i 2006, og ”Guidelines for the Practice of Telepsychology” (APA, 2013).
Idet den teknologiske udvikling foregår løbende og i højt tempo vil rammerne for teknologiunderstøttede psykologydelser løbende forandre sig. Retningslinjerne for teknologiunderstøttede psykologydelser udgør derfor de overordnede rammer, og du rådes til løbende at holde dig opdateret ift. evt. ændringer af disse.
Nærværende retningslinjer er udarbejdet af Dansk Psykolog Forening i 2016.
Retningslinje 1.1 Psykologens identitet
Retningslinje 1.2 Klienternes identitet
Retningslinje 1.3 Teknisk sikring af data og information
Retningslinje 1.4 Risikovurdering
Før psykologen påbegynder sin ydelse bør der foretages en risikovurdering. En sådan risikovurdering bør som minimum indeholde:
Retningslinje 2.1 Fortrolighed
Lovgivningsmæssige forhold om databeskyttelse og opbevaring
Retningslinje 2.2 Vedligeholdelse af journaler
Psykologen skal overholde reglerne for vedligeholdelse af journaler og registrering, herunder udføre regelmæssig backup, samt sørge for at dette opbevares sikkert.
Retningslinje 3.1. Informering af klienten
Psykologen bør specificere nedenstående forhold
a. Om de psykologiske ydelser er tilvejebragt i realtid (synkront) via interaktivt software, eller om det sker via email, sms og lignende (asynkront).
b. Om de psykologiske ydelser leveres ved direkte kommunikation eller ved automatisk besvarelse.
c. Hvad svartiden er for henvendelser via f.eks. email, sms.
d. Tydelig angivelse af sin fysiske placering, herunder landet for placeringen. Har landet for placeringen indflydelse på forhold vedrørende databeskyttelse og opbevaring af information om klienten i forhold til dansk lovgivning skal klienten tydeligt informeres herom, herunder hvilken lovregulering der gør sig gældende i henhold til retningslinje 2.1.
e. Eventuelle ulemper ved at levere psykologiske ydelser over landegrænser.
f. Psykologen skal oplyse klienten om klageadgang.
Retningslinje 3.2 Samtykke
Der bør indhentes samtykke fra klienten før anvendelse af teknologiunderstøttede psykologydelser. Før klienten samtykker bør følgende oplyses:
a. Psykologen bør tilstræbe at klienten forstår hvilke tjenester der tilbydes og ikke tilbydes.
b. Klienten oplyses om hvilke fordele og ulemper der knytter sig til anvendelsen af den påtænkte teknologi.
c. Klienten oplyses om kendte negative såvel som positive effekter.
Retningslinje 4.1 Psykoterapi på tværs af landegrænser
Det er et særligt forhold ved teknologiunderstøttede psykologydelser, at de kan leveres til klienter på tværs af landegrænser. Her skal psykologen være opmærksom på, at der kan gælde særlige regler for udøvelse af psykoterapi i det land klienten befinder sig i. Har den danske psykolog autorisation udstedt af Psykolognævnet i Danmark har psykologen i udgangspunktet lov til at praktisere i de andre nordiske lande, hvorimod dette ikke nødvendigvis er tilfældet i de resterende EU lande. For udøvelse af psykoterapi inden for EU kan der ansøges om den europæiske pendant til autorisation kaldet Europsy (eller lokale autorisationer). I lande udenfor EU kan der gælde særlige regler.
Det er i udgangspunktet ikke et problem at levere psykoterapi til en dansk statsborger på et midlertidigt ophold i udlandet. I tvivlsspørgsmål, kan det pågældende lands psykologforening kontaktes.
Retningslinje 4.2 Ekstra opmærksomhed på kulturelle forskelle
Psykologen skal vise speciel varsomhed ved udøvelse af psykologydelser i relation til klienter i andre lande særligt hvis klienten har en anderledes kulturel baggrund end psykologen.
Retningslinje 5.1 Varsomhed ved anvendelse af ny teknologi
Psykologen skal udvikle sin praksis med forsigtighed, hvor metoderne er nye.
Psykologen skal være opmærksom på begrænsningerne af den manglende tilgængelige information om sådanne nye metoder sammenlignet med traditionel ansigt-til-ansigt interaktion.
Retningslinje 5.2 Forskningsbaseret grundlag for levering af psykologiske ydelser
Det skal altid tilstræbes, at de teknologiunderstøttede ydelser der anvendes, baseres på relevant forskning på området.
Retningslinje 6.1 Påvirkning af relationen ved anvendelse af teknologi i ydelsen
Ved anvendelse af teknologiunderstøttede psykologydelser skydes et teknologisk element ind i relationen mellem psykolog og klient, som kan påvirke kontakten. Denne påvirkning kan være i negativ retning, hvilket psykologen skal kunne håndtere. På grund af den stadige teknologiske udvikling betyder det, at psykologen løbende skal kvalificere sig og dermed til enhver tid besidde tilstrækkelig viden og færdigheder til at være kompetent i brugen den givne teknologi samt på kvalificeret niveau kunne vurdere den potentielle indvirkning på klienterne ved brugen af den valgte teknologi.
Retningslinje 6.2 Forberedelse til anvendelse
Psykologen skal erhverve sig indsigt i og træning med den teknologiunderstøttede psykologydelse, der skal anvendes. Som med ethvert andet redskab, kræver det både indsigt og øvelse at mestre det i tilstrækkelig grad til at det kan anvendes professionelt. Disse både teoretiske og praktiske færdigheder kan eksempelvis erhverves gennem kvalificerende kurser.
Retningslinje 6.3 Psykologfaglige kompetencer
Psykologer har en etisk forpligtelse til at tilbyde tjenester, der ligger indenfor den enkeltes psykologfaglige kompetenceområde baseret på løbende uddannelse, træning, supervision, konsultation og professionel erfaring.
Her finder du bøger, artikler og forskningslitteratur samt links til hjemmesider af relevans for teknologiunderstøttede psykologydelser.
Der kan hentes yderligere information om teknologiunderstøttede psykologydelser på følgende internationale hjemmesider: