Den teoretiske del af specialistuddannelsen består af 4 teorimoduler på i alt 360 timer:
Du kan begynde den teoretiske del af din specialistuddannelse, når du har gennemført din kandidateksamen.
På specialistuddannelsen i Pædagogisk Psykologi kaldes fællesmodulet på 90 timer for Børne- og ungemodulet.
Kurserne på børne- og ungemodulet giver dig en bred teoretisk og forskningsbaseret viden inden for børne- og ungeområdet.
Her lærer du både om udredning af barnet og den unge individuelt, i dets nære relationer og i dets omgivelser i øvrigt, og du får kendskab til lovgivning og etik inden for børne- og ungeområdet.
Dit fokus
Varighed: 30 timer
Du lærer om den normale sociale, emotionelle og kognitive udvikling hos børn og unge med fokus på empirisk viden.
Du lærer om klassifikation af psykiske forstyrrelser ud fra anerkendte diagnosesystemer som ICD og DSM (med hovedvægt på ICD).
Du lærer om forekomst, ætiologi og udviklingsforløb ved de mest almindelige udviklingsforstyrrelser:
Barnets psykiske udvikling og udviklingsforstyrrelser svarer til emneområde 5.2.
Varighed: 36 timer
Du lærer om undersøgelsesmetoderne:
Du lærer også om:
Psykologisk udredning svarer til emneområde 5.3.
Varighed: 12 timer
Du lærer at beslutte og tilrettelægge relevante interventionsformer for børn og unge i udsatte situationer samt vurdere effekten af den valgte interventionsform.
Du trænes i at inddrage diagnostiske, funktionelle, kontekstuelle og sociale tilgange som grundlag for arbejdet.
Du lærer at reflektere over mulighederne for at intervenere i forhold til individ, familie, gruppe og samfund på baggrund af teoretisk og empirisk viden.
Undervisningen omfatter temaerne:
Valg af interventionsformer, børn og unge svarer til emneområde 5.4.
Varighed: 12 timer
Du får kendskab til relevant lovgivning inden for børne- og ungeområdet:
Du får kendskab til etiske overvejelser i relation til psykologiske arbejdsopgaver inden for børne- og ungeområdet herunder:
Lovgivning og etik i relation til psykologarbejde inden for børne- og ungeområdet svarer til emneområde 5.5.
Du vælger selv sammensætningen af de 60 timers kurser godkendt til det tværgående modul ud fra din faglige interesse.
Kurserne på det tværgående modul bidrager til fleksibilitet og faglig bredde i din specialistuddannelse.
Du kan bruge de 60 timer til at fordybe dig i nye aktuelle teorier eller metodemæssige udviklinger inden for alle aspekter af psykologien. Du er med andre ord ikke begrænset til området for din specialistuddannelse.
Alle kurser på det tværgående modul er videnskabeligt funderet. Kurserne på det tværgående modul er på et mere introducerende niveau end kurserne på specialiseringsmodulerne.
Fleksibelt valg: Du kan erstatte alle 60 timer på det tværgående modul med kurser, der er godkendt til specialiseringsmodulerne. Bemærk at sondringen mellem voksenområdet og børne- og ungeområdet fortsat gælder.
Forskningsmodulet udgør 60 timer af din specialistuddannelse og består af:
Dit fokus
Du kan begynde forskningsmodulet, fra du har gennemført din kandidateksamen.
Du får merit for forskningsmodulet hvis:
Du kan læse mere om udarbejdelse og godkendelse af produktet i retningslinjerne til specialistuddannelserne.
På specialiseringsmodulet tilegner du dig specifik og specialiseret viden inden for det pædagogisk-psykologiske område.
Specialiseringsmodulet udgør 150 timer af din specialistuddannelse og består af:
Alle emneområder på specialiseringsmodulet kan sammensættes af flere kurser.
På specialiseringsmodulet tilegner du dig specifik og specialiseret viden inden for det pædagogisk-psykologiske område.
Du kan tage op til 24 timers teori i specifikke metoder under intervention på dit specialiseringsmodul.
Varighed: 42 timer
Du tilegner dig viden og indsigt i de nyeste teorier om børn og unges udvikling på et videnskabeligt niveau og lærer at vurdere, hvordan de influerer på teorier om læring og ændringsprocesser.
På den baggrund lærer du at vurdere, hvordan der skabes de bedste betingelser for en optimal udvikling hos den enkelte. Du lærer også at beskrive vanskeligheders indflydelse på funktionsmulighederne hos den enkelte, såvel som i familien, institution og skole.
Du lærer at vurdere og tage kritisk stilling til, hvilke former for pædagogisk-psykologisk indsats, der er relevant i de konkrete situationer samt at foretage relevant evaluering. På den baggrund lærer du at rådgive om pædagogiske metoder og undervisningsformer i forhold til teorier om børns udviklingsforløb.
Emneområdet dækker:
Udviklings-, lærings- og organisationsteorier svarer til emneområde 8.4.4.2.1.
Varighed: 36 timer
Du tilegner dig viden og indsigt i psykologiske mekanismer i organisationer, når de skal påvirkes til at arbejde med relevante forandringer.
Dit fokus
Emneområdet dækker:
Udredning svarer til emneområde 8.4.4.2.2.1.
Varighed: 48 timer
Du lærer selvstændigt at lave oplæg til og medvirke aktivt i konkrete forandringsinitiativer i organisationer.
Du tilegner dig viden og indsigt i pædagogisk-psykologiske interventionsmetoder og deres anvendelsesmuligheder. På den baggrund lærer du at udvikle og anvende nye handlemuligheder og synspunkter på praksis i forhold til individ, gruppe og system.
Du lærer at vælge relevante metoder til problemstillingen og sætte interventionen ind i en helhed. Det indebærer: Dataopsamling og analyse, design af interventionsmetode, udførelse, evaluering og formidling af indsats.
Du lærer at medvirke til planlægning, udførelse, evaluering og rapportering af udviklingsprojekter.
Du lærer at fremme andre professionelle fagpersoners arbejde med organisationsudvikling gennem at få de sociale processer til at fungere mest hensigtsmæssigt og dermed udnytte ressourcerne i organisationen.
Intervention svarer til emneområde 8.4.4.2.2.2.
Varighed: 24 timer
Du kan sammensætte de 24 timer på dette emneområde frit ud fra de øvrige emneområder på specialiseringsmodulet.
Valgfrie kurser svarer til emneområde 8.4.4.3.