Supervisionsprocessens teori og metode: Udvikling af supervisorrollen.

Supervisortræning

  • Ref nr.
  • Sted
  • Dato
  • Tilmeldingsfrist
  • Max. deltagere
  • Pris u. moms
  • 231934
  • Hovedstaden 
  • 20.3.2023 - 14.11.2023
  • 6.2.2023
  • 8
  • 19987 kr.
  • Tilmeld

Underviser
 

Grethe Bruun, cand. psych., specialist og supervisor i Psykoterapi og i Børnepsykologi - www.psykologgruppen-naestved.dk - tlf.nr.: 21 65 42 94

Formål
Formålet er – med Kirkegaards udtryk at træde i karakter – at udvikle din personlige supervisorstil, således at du selvstændigt og på specialistniveau kan tilrettelægge og udføre supervisionsopgaver ift psykologer, samt vurdere den personlige og faglige udvikling hos supervisanden.
Kurset er godkendt både til den teoretiske del af supervisoruddannelsen (30 timer) og til modtagelse af 20 timers supervision af supervision. På den teoretiske del opnår specialisten viden og kompetence til at anvende eget teoretisk ståsted i sin rolle som supervisor og foretage afgrænsning til andre teorier.
Kurset er godkendt til 19.2.4. Supervisionsprocessens teori og metode med 30 timer samt 19.2.3. supervision af supervision med 20 timer. 

Læringsmål
Kurset beskæftiger sig med supervisions-processens teori og metode med særligt fokus på udviklingen af en personlig stil som supervisor, samt at din  professionelle historie og erfaringsbaggrund som supervisor inddrages.

Dette vil gøre dig i stand til (færdigheder):

  • At kunne tilrettelægge og udføre supervisionsopgaver på specialist niveau.
  • At organisere, strukturere og gennemføre supervisionsopgaver med en klar supervisionskontrakt, inddragelse af organisationsforståelse, dobbeltroller, etisk refleksion, etc.
  • At anvende flere metoder indenfor supervision og få skærpet at have fokus på både metode og indhold, når du fremover superviserer.

Du vil få kompetence i:

  • At blive bedre til at sætte scenen, at styre supervisionsprocessen og være tydeligere i supervisorrollen.
  • At reflektere over og udvikle din egen  supervisionspraksis, samt lægge en strategi for, hvordan du fortsat kan udvikle din supervisionsstil.

Målgruppe
Psykologer, der ønsker supervisorgodkendelse og som udfører supervisionsopgaver.

Undervisningsform 
Demonstrations supervision ved underviser med vægt på metodeudvikling. Øvelser i mindre grupper, hvor deltagerne træner supervisorfærdigheder. Læsning og præsentation af supervisions teori. Supervisortræning med deltagernes egne supervisionssager. Individuel supervision i gruppe med brug af forskellige modeller for teamet. Inddragelse af fælles tredje i form af arbejde med historier og metaforer, med billedmateriale og med Footprintings, som inddrager kroppen i supervisionsrummet. 

Temaer i kurset

  • Mødet i supervisionsprocessen – en inspirationsspiral.
  • Model - At stå i det åbne.
  • Præsentation af en bred vifte af teoretiske retninger indenfor supervision.
  • Supervisors fagpersonlige udvikling – udviklingstrin for supervisand og for supervisor.
  • Supervisionens 5 olympiske ringe: undervisning, rådgivning, terapi, supervision og organisation.
  • Supervisors 4 foki i supervision af terapi og af supervision: supervisor og terapeut, supervisand og klient, relationen mellem dem og "det indre øje".
  • Supervisors udkigspost: det tænkende, det skabende, det legende og det sociale menneske.
  • Supervisor og supervisand relationen: selvfortælling, relationel fortælling, kulturel fortælling.
  • "P arallelle processer" i supervision.
  • Supervisors professionelle nærvær.
  • Supervisor sætter scene til supervision med ansvarlighed, valg og etik.
  • Supervisors indre kompas: ideologi, metode, intuition, brug af selvet.
  • Supervisionsfeltet, supervisionsprincipper og supervisionsmetoder.
  • Supervisionsdifferentiering i forhold til forskellige faggrupper.
  • S upervision af individuel supervision og af gruppesupervision.
  • Fokus på supervisorpositionen - supervision af supervision.
  • Fælles tredje i supervision fx historier, billedmateriale og Footprinting (kroppen med i supervision). 

Forberedelse
Til hver kursusgang læses kapitler i grundbøgerne og/ eller udvalgte artikler. 

Litteratur  
Grundbøger, anbefales købt. 

  • Rønnestad, Michael Helge & Reichelt, Sissel (red.) (2011): Veiledning i psykoterapeutisk arbeid” Universitetsforlaget, Oslo
  • Claus Haugaard Jacobsen, Claus og Mortensen, Karen Vibeke: Supervision af psykoterapi og andet behandlingsarbejde Hans Reitzel 2017
  • Hassing Pedersen, Jakob (red.): Perspektiver på supervision – en erhvervspsykologisk antologi“ Dansk Psykologisk forlag 2008

Materiale som skal læses til hvert modul vil være at finde i MitDP ca 3 uger før kursusstart, dog ikke kapitler for ovenstående børger.

Godkendt til
Fælles krav til alle supervisoruddannelserne: 19.2.3., 20 timer og 19.2.4., 30 timer.

Om kurset

  • Dansk Psykolog Forening
    Stockholmsgade 27
    2100 København Ø
  • Kandidatmedlem kr. 19987,00
  • 231934
  • Supervisortræning - Supervisionsprocessens teori og metode: Udvikling af supervisorrollen.
  • 8
  • Mandag 20. marts - tirsdag 21. marts, mandag 15. maj - tirsdag 16. maj, mandag 11. september - tirsdag 12. septmeber og mandag 13. - tirsdag 14. november 2023
    1., 3., 5. og 7. dag kl. 10.00-17.00 og 2., 4., 6. og 8. dag kl. 9.00-16.30.
    Varighed: 50 timer.

  • 6. februar 2023

  • Supervisionsprocessens teori og metode, 30 timer og supervision af supervision, 20 timer.
    • Du skal melde afbud mere end 6 uger før kursusstart for 100% refundering af kursusprisen.

    Læs mere om de nye regler her.