Få indflydelse på beslutninger
Som tillidsrepræsentant får du indblik i arbejdspladsens økonomi og strategi og ved at blive inddraget kan du medvirke til, at ledelsen træffer de rigtige beslutninger for dig og dine kolleger.
Som TR fungerer du som talsmand for de medarbejdere, du er valgt iblandt, og du kan fremlægge forslag, henstillinger og klager fra medarbejdere samt starte forhandlinger om lokale spørgsmål over for ledelsen.
Du repræsenterer den gruppe af psykologer, der er medlemmer af DP på din arbejdsplads. Du er dine kollegers talerør i forhold til ledelsen, og medbestemmelsen udøves i høj grad via dig som TR. Det sker i din individuelle TR-rolle og evt. gennem arbejdet i samarbejdsudvalg(SU), MED-, MIO-udvalg og TRIO.
I regioner, kommuner og det statslige område bygger samarbejdet mellem ledelse og medarbejderne altid på tillidsrepræsentant-institutionen. Derfor er tillidsrepræsentanten den centrale medarbejderrepræsentant på de offentlige arbejdspladser.
Se DP’s regler for valg af TR
Tillidsrepræsentantens ansvar
- Hovedopgaven er at repræsentere alle DP-medlemmer på din arbejdsplads ved at varetage de løn- og ansættelsesmæssige interesser.
- Lønforhandling ved nyansættelser.
- Årlige lønforhandlinger.
- Forhandling af forhåndsaftaler.
- Bistand i personsager ved samarbejdsproblemer og ved fravær.
- Skabe interesse omkring faglige spørgsmål.
- Koordinering og igangsættelse af faglig aktivitet på arbejdspladsen, fx gennem medlemsmøder, klubmøder og fyraftensmøder.
- Ansvarlig for informationsformidling og kontakt mellem DP og din arbejdsplads.
Opgaver
- Overenskomstmæssige forhold
- Forhandle løn for psykologer på arbejdspladsen
- Kontrol af om overenskomsterne overholdes og lokalt at sikre, at overenskomsten efterleves (både for fagforeningsmedlemmer og ansatte, som ikke er fagforeningsmedlemmer):
- Arbejdsretlige forhold
- Orienteres og rådgive om personalereduktion
- Orienteres og rådgive om konkrete fratrædelser
- Bindeled mellem ledelse, medarbejder og DP
Som bindeled mellem ledelse, de medarbejdere, som TR repræsenterer og DP som faglig organisation skal TR informeres om:
- forhold om kollegaer af ledelsen
- forhold om kollegaer af kollegaer
- forhold om kollegaer af kollegaen selv
- Løsning af tvister
- I første omgang gennem lokal forhandling med ansættelsesstedets ledelse ved deltagelse i møde om konflikten med begge eller en af parterne
- TR har en særlig rolle i forhold til kolleger, som på den ene eller anden måde er kommet i klemme, fx ved truende afskedigelse. TR kan gå ind som bisidder eller forhandler i forhold til arbejdsgiveren og dermed sikre, at regler og aftaler overholdes. Det skal selvfølgelig ske med kollegaens accept, hvorimod arbejdsgiveren ikke kan modsætte sig, at tillidsrepræsentanten går med. Dansk Psykolog Forening bakker tillidsrepræsentanten op i denne opgave og tager over, hvis det ender med en afskedigelsessag.
Se TR-håndbogen (Akademikerne.dk)
Tillidsrepræsentantens mandat
Funktionen som TR består overordnet i at være talsmand for sine kolleger over for ledelsen på ansættelsesstedet. Dette adskilles fra det arbejde, som tillidsrepræsentanten normalt udfører i sit ansættelsesforhold.
Tillidsrepræsentantens redskaber
- Information
Som TR har du krav på at få den information, du skal bruge for at kunne udøve dit hverv som TR.
- Drøftelse
Ledelsen er forpligtet til at drøfte både generelle og individuelle forhold, hvis du beder om det.
- Forhandling
Som lokal repræsentant for DP er du bemyndiget til at forhandle og indgå aftaler med ledelsen om løntillæg i forbindelse med nyansættelser og stillingsændringer samt de årlige forhandlinger.
Arbejdsgiveren har i sagens natur de fleste informationer, men informationsforpligtelsen går begge veje.
Arbejdsgivers informationspligt
Informationspligten over for TR er ret vidtgående. Det gælder:
- Alle oplysninger ved forestående ansættelser og afskedigelser af interesse for TR’s funktion skal “uopfordret tilgå TR.”
- Alle relevante oplysninger om løn- og ansættelsesforhold for de personer, du repræsenterer – herunder en liste over de ansatte. Relevante oplysninger kan være arbejds-, aktivitets- og mødeplaner samt lønoplysninger.
Sådan vælger I en tillidsrepræsentant