Når du lægger dit budget, skal du være opmærksom på, at det tager højde for al din arbejdstid og alle de elementer, der indgår i en selvstændig virksomhed.
Fra undersøgelser af de selvstændige medlemmers tidsforbrug ved vi, at selvstændige psykologer bruger meget tid på arbejde, der ligger ud over selve konsultationen med klienten eller kunden.
Forberedelse, journalskrivning, telefontid, mailkorrespondance, regnskab, kalenderstyring og anden administration er nødvendige opgaver for at drive en selvstændig praksis.
Hvis du arbejder med klienter, anbefaler DP, at du lægger et budget, der bygger på, at du får betaling for maksimalt 20 klienttimer om ugen.
Dit budget skal tage højde for, at du selv skal sætte penge til side til et antal årlige ferieuger, hvor du ikke har nogen indkomst.
Hvis du eksempelvis holder seks ugers ferie, kan du kun regne med 46 ugers indkomst.
Husk desuden at tage højde for helligdage.
Hvis du samarbejder med netværksfirmaer om at løse forsikringsopgaver, medfører det typisk mere administrationstid, end du er vant til fra arbejdet med klienter, der kommer direkte til dig. Den ekstra administrationstid forekommer fx i forbindelse med, at du skal:
Ud over husleje og løbende udgifter skal du være opmærksom på administration, regnskab, markedsføring, supervision, efteruddannelse, sygdom, ferie og pension. Her er en oversigt over de udgifter, du som minimum skal tage højde for, når du lægger dit budget: