Digital tilstedeværelse handler om at tale direkte til folk, så de føler sig mødt og forstået

Nærvær og oprigtighed har stor betydning for mig. Det gælder også, når jeg formidler digitalt

Birgitte Sølvstein er autoriseret selvstændig psykolog. Hendes ydelser tæller traditionelle supervisions- og konsulentopgaver, men de sidste tre år er 90 procent af Birgitte Sølvsteins indtægter kommet udelukkende via digitale psykologydelser som online stressforløb samt selvhjælpsforløb til angst og meditation. Derudover formidler Birgitte kvit og frit sin viden gennem blogindlæg, podcasts, video og foredrag.

– Præcis som i den virkelige verden er relationen afgørende. Jeg vil mene, at man kan være ret nærværende på de digitale medier. Det prøver jeg i hvert fald på at være. Det er vigtigt at gøre sig umage. Sproget i en mail, et blogindlæg eller en bog kan jo både være levende og nærværende eller fraværende og ligegyldigt.

Birgitte Sølvstein har valgt at satse på digitale produkter, fordi det giver hende en stor fleksibilitet i forhold til hendes familieliv, men også fordi der med det digitale åbner sig nye muligheder.

– Jeg synes virkelig, der kan opstå denne særlige form for kontakt – en form for outreach, som man kun kan få via de digitale medier. Det er jo ikke alle, som har tid, lyst eller lejlighed til at møde op og få en samtale med en psykolog. Der er på den måde noget ret demokratisk i at tilbyde digitale ydelser. Ens viden og erfaring gøres mere tilgængelig.

Men hvordan lykkes det Birgitte Sølvstein at skabe nærvær gennem medier, som ikke sjældent kritiseres for at skabe afstand mellem mennesker?

Kort om Birgitte Sølvstein

Birgitte Sølvstein er 41 år, autoriseret psykolog, selvstændig på fuld tid siden 2014.

Hun har fra 2016 arbejdet med digitale produkter som blogs, nyhedsbreve, on-lineforløb, video og podcast, og arbejder nu digitalt fire ud af ugens fem dage.

Se mere på soelvstein.dk 

”Jeg gør tingene på min egen måde og så stoler jeg på, at det er mit stærkeste kort, for der er jo ingen, som er lige præcis den person og den psykolog, som jeg er”, siger Birgitte Sølvstein.

Digitalt nærvær

Hver tirsdag tikker en nyhedsmail ind til de personer, som har skrevet sig op på Bigitte Sølvsteins mailingliste. Nyhedsmailen har ofte et link til en podcast, hvor Birgitte Sølvstein deler ud af sin faglige viden. I nyhedsmailen skriver hun direkte til sine modtagere og er på fornavn – på samme måde som skrev hun til en veninde eller psykologkollega.

– Jeg prøver at tale meget direkte til folk, derfor bruger jeg deres fornavn. Det er en måde at gøre tingene mere personlige. Jeg fokuserer på det fælles menneskelige og prøver at lade være med at tænke på, hvem der læser med. Jeg ved godt, mange andre psykologer læser med, men jeg forsøger at lægge præstationsangsten overfor kolleger på hylden og bare være mig.

Birgitte Sølvstein samler sit materiale på sin hjemmeside. Både de psykologfaglige produkter, som koster noget, og de mange indlæg og podcasts, som er frit tilgængelige for alle dem som vel at mærke skriver sig på mailinglisten. Hjemmesiden er et afgørende mødested, for når folk klikker sig ind, er det vigtigt, at de føler sig velkommen og mødt.

– På min hjemmeside forsøger jeg at være tilstede både som menneske og som psykolog, for jeg tror, at det er det menneskelige møde, der i sidste ende skaber forandring – hvad end det så er digitalt eller i den fysiske verden, forklarer hun.

MAILINGSLISTE

En mailingliste er en e-mail-service, hvor et mail-system sørger for at sende mails ud til dine kontaktadresser på maillisten. Husk at du ifølge GDPR altid skal bede dine læsere om samtykke til at blive skrevet på din mailingliste, og at du til enhver tid skal give dem mulighed for at afmelde sig mailinglisten.

Man finder kun sin egen stil ved at gå i gang. Man kan ikke tænke sig til den på forhånd. Man kan ikke skabe det perfekte brand på forhånd, man bliver nødt til at udvikle sig hen ad vejen

Birgitte Sølvstein har haft succes med at opdyrke et netværk, fx da hun deltog i et startup-kursus hos Akademikernes. ”Jeg mødte blandt andet en kvinde som ved meget om SEO-optimering, altså hvordan man får gode placeringer på google. Hun gav mig et crash kursus på en dag, som var guld værd”.

Gavmildhed er som en boomerang

Morgenmeditation, aftenmeditation, gode råd til at finde ro i en travl hverdag. Et par hurtige klik ind på Birigitte Sølvsteins hjemmeside viser både artikler, podcasts og interviews med eksperter. Gavmildhed synes ligesom nærvær at være en vigtig værdi for Birgitte Sølvstein. Men kan man som selvstændig psykolog ikke komme til at give lidt for meget gratis ud til folk?

– Jeg hører nogle gange folk sige til mig: “Birgitte du deler alt for meget ud, du skal da tage noget for dine podcasts”. Måske er det, fordi folk ikke ved, at jeg rent faktisk tjener penge på mine onlineforløb. Når jeg giver fri adgang til mine podcasts for eksempel, så er det jo en del af min markedsføring. Samtidig er det også en måde at dele ud af min faglighed. Det er to sider af samme sag, og jeg synes, det er dejligt, at det fungerer sådan.

Birgitte Sølvstein husker tydeligt, dengang hun startede sin forretning op. Hun vidste, at hun ville arbejde med blogindlæg og podcasts, men vidste ikke, hvordan hun skulle gribe det an. Hun anede intet om markedsføring, og det gav anledning til ny læring.

– Meget tidligt fandt jeg ud af, at der er rigtig god markedsføring i at dele ud af sin viden. Det er det, som kaldes content markedsføring, og her kan psykologer virkelig komme på banen, for vi har så meget faglighed at dele ud af. Jeg kan rigtig godt lide at dele ud, men jeg skal jo også tjene en løn. Jeg deler jo ikke kun ud, fordi jeg er gavmild, der er også strategiske årsager til det.

Markedsføring med indhold

– Inden jeg begyndte at lære om markedsføring og online markedsføring, tænkte jeg nok på markedsføring som noget lidt suspekt, noget man kun gør for at lokke penge ud af folk – noget lidt uetisk. Jeg tror faktisk, at det var sådan, jeg så på hele reklamebranchen. Jeg fik nærmest en grim smag i munden af ordet markedsføring. I dag ser jeg på markedsføring med mange flere nuancer.

Da Birgitte Sølvstein begyndte at lære om markedsføring stødte hun på begrebet Content Marketing, og det fik hende til at nuancere sit syn. Content marketing eller markedsføring med indhold går kort fortalt ud på at lave og dele relevant indhold til sin målgruppe.

– Jeg fik lært at bruge min faglige viden og erfaring som indhold i min markedsføring. Det er en rigtig stærk form for markedsføring, og jeg oplever, at den tiltrækker de rigtige mennesker – dvs. de mennesker, som er optaget af netop det, som jeg skriver om.

Ved at markedsføre sig med sit relevante psykologfaglige indhold sørger Birgitte Sølvstein også for, at hendes potentielle kunder allerede er tunet ind på, hvem hun er som psykolog, før de møder hende.

– Når folk køber mine forløb, så har de typisk allerede hørt en af mine podcasts eller fulgt mig i en periode. På den måde har de allerede kendskab til, hvad de får, og forventningerne er ligesom afstemt. Det betyder også, at folk typisk bliver glade i den sidste ende.

Content markedsføring

Content marketing er en strategisk metode inden for markedsføring, der handler om at producere og distribuere indhold med det formål at tiltrække og engagere nuværende og potentielle målgrupper.

Ideen er, at relevant indhold til din målgruppe betaler sig, fordi det skaber interesse og loyalitet.

Du kan høre mere om content marketing i læringsfilmen “Digital tilstedeværelse”, som Videnskab.dk har produceret for Dansk Psykolog Forening.

Nogle gange kan det hjælpe at sige: “Jeg ved godt, hvordan det er. Det kan godt være, at det er dig, der er klienten og mig, som er psykologen, men altså, vi er sådan set ret ens her”.

En anden fordel ved content marketing er, at det ikke koster noget ud over den tid, som man bruger på at formidle sin faglighed.

Birgitte Sølvstein er hverken nervøs for at dele ud af sin faglighed eller at andre skulle få lyst til at efterligne noget af det, hun laver. Det handler om hendes mindset og et andet amerikansk begreb, som hun stødte på: “Blue Ocean Strategy”.

– Jeg stødte på et tidspunkt på Blue Ocean Strategy. Det er en forretningsstrategi, som går ud på, at fremfor at se havet som rødt, hvor vi alle er konkurrenter og bider hinanden, så er havet blåt. Vi er alle forskellige og har hver vores styrker og der er plads til alle. Sådan ser jeg virkelig på det.

Hjælp til selvhjælp

At Birgitte Sølvstein i dag selv producerer lyd og udgiver blogindlæg på sin hjemmeside er ingen selvfølge. Ligesom så mange andre psykologer er de tekniske færdigheder nogle, hun har skullet tilegne sig. Hendes strategi har altid været at søge viden i sit netværk og opdyrke nye netværk, hvis hun har manglet viden. Og så har det været vigtigt for hende for så vidt muligt at lære tingene selv.

– Jeg har fx betalt for sidemandsoplæring, så jeg selv kan finde ud af at udgive blogindlæg, og ikke være afhængig af nogen hver gang noget skal laves om på min hjemmeside. Det samme med lyd. Jeg har en, jeg kan trække på, som ved meget om at producere lyd, og han har så lært mig at gøre det basale selv.

Birgitte Sølvstein har en konsulent til rådighed én time om måneden. Her kan hun få løst de ting, hun er i tvivl om. Engang imellem tager hun flere timer med sin konsulent. Hjælp til selvhjælp er en rigtig god strategi, mener Birgitte Sølvstein. På den anden side mener hun også, at psykologer skal være bedre til at give tekniske opgaver fra sig.

– Jeg lavede fx min hjemmeside fra bunden. Det kan jeg ikke anbefale. Det tog lang tid, og det var svært. Jeg brugte tid på noget, som jeg ligeså godt kunne have fået hjælp til. På den anden side er jeg et sted nu, hvor jeg kan tillade mig at gå ud og bruge en hel del på en ny hjemmeside af en dygtig fagperson, og det er mit næste skridt.

BLUE OCEAN STRATEGY

Blue Ocean Strategy handler om at fokusere på det, som gør virksomheden unik på markedet. Når virksomheden fokuserer på sit unikke forretningsområde, bliver konkurrencen ifølge strategien stort set overflødig. Hvor det røde ocean symboliserer markeder med dødelig hård konkurrence, symboliserer det blå ocean unikke markedspositioner, hvor konkurrencen er minimal.

Professor W. Chan Kim og Renée Mauborgne fra business-skolen INSEAD i Frankrig står bag ledelsesbegrebet Blue Ocean Strategy.

Populære blogindlæg betaler sig

Når Birgitte skriver og udgiver et indlæg på sin blog, er der også chance for, at hendes læsere deler indlæggene – fx via sociale medier. På et tidspunkt havde hun et indlæg, som blev delt over 10.000 gange.

– Indlægget hed noget i stil med “Tyve ting du skal huske, hvis du elsker et menneske med stress”. Det handlede om at være pårørende og blev meget populært. Jeg har også skrevet et par andre indlæg, som er blevet meget populære. Det er ikke noget, jeg har forudset. Med det er jo den mulighed, der er på internettet. At ting kan sprede sig meget hurtigt.

Det populære indlæg betød en stor forskel for Birgitte Sølvsteins forretning, fordi det fik hendes mailingliste til at gro hurtigt. Og det er netop mailingslisten, som er Birigtte Sølvsteins indgang til at sælge sine psykologfaglige forløb.

En mailingliste giver adgang til at skabe relationer

– Mailinglisten betyder, at jeg kan skabe relationer til folk. Pludselig havde jeg over 100.000 mennesker, som havde klikket sig ind på min hjemmeside. Det betød en meget større mulighed for at nå ud til folk.

Birgitte Sølvstein erfarer, at nyhedsmailen giver hende mulighed for at opnå langt tættere relationer til sine læsere, end hvad der er muligt gennem et Facebook opslag. Nogle ender med blot at kigge forbi hendes hjemmeside, mens mange bliver nysgerrige og klikker sig ind på en podcastudsendelse. Andre ender med at købe et online forløb.

– Jeg kan godt lide den rytme, der er i en nyhedsmail. Det med at folk kan forvente en mail en gang om ugen. Der er et eller andet meget hyggeligt over det. Og så kan folk altid melde det fra – der er ikke den spam, vi kender fra sociale medier.

Digitale paradokser

Naturen spiller en vigtig rolle for Birgitte Sølvstein. Faktisk holder hun så meget af den, at hun sammen med sin mand for et års tid siden besluttede at flytte til Skørping i Nordjylland med Rold Skov som nabo. Naturen og det lokale fællesskab er en vigtig ramme for Birigitte Sølvsteins tilværelse med mand og to børn. Men naturen spiller også en væsentlig rolle for hendes psykologfaglige forretning.

– Jeg er blevet stadig mere opmærksom på den positive betydning, som naturen har for os.

Jeg bruger naturen meget både i mit arbejde med stressramte, i mine blogindlæg og meditationsforløb

– Fx har jeg et indlæg om regnvejr og har også lavet meditation med fuglesang.

Birgittes Sølvsteins forhold til og brug af naturen er ikke uden paradokser. Hun formidler via digitale medier og samtidig skriver hun kritiske indlæg om, hvad digitale medier har af negative konsekvenser for vores nære relation, og hun interviewer eksperter, som giver gode råd til sunde digitale vaner. Det paradoksale kan findes i, at folk – for at få adgang til kritikken af det digitale – netop skal være online og digitale.

– Det kan godt virke som en modsætning, at jeg er så digital i mit arbejde, og at jeg så i mit private liv sætter enorm pris på naturen, bevægelse og yoga. Jeg kan også rigtig godt lide at være sammen med andre mennesker. Det kan selvfølgelig godt virke paradoksalt, men jeg tror ikke, at det ene udelukker det andet. Det handler meget om, hvordan man bruger det digitale, og hvor meget man bruger det, siger hun.

Jeg bryder mig ikke om spam

Birgitte Sølvstein er opmærksom på, hvad det gør ved mennesker hele tiden at skulle forholde sig til informationer. Derfor kommunikerer hun i sit arbejde helst via nyhedsmail og kun i begrænset omfang via Facebook. Hun opretter heller ikke Facebookgrupper i forbindelse med sine online forløb.

– Der er flere årsager til, at jeg ikke bruger Facebookgrupper i mine onlineforløb. Det er selvfølgelig primært på grund af datasikkerheden. Men det er også fordi, der er en masse distraktioner, når man først er inde på Facebook. Mine forløb ligger et helt andet sted, hvor man ikke bliver distraheret af andres opdateringer.

En anden årsag til at Birigitte Sølvstein minimerer sin brug af sociale medier, er, at de ikke skal fylde en stor rolle i hendes egen tilværelse.

– Jeg prøver selv at undgå, at sociale medier skal fylde for meget i mit eget liv. At sende én nyhedsmail ud om tirsdagen i stedet for at poste 10 opslag på Facebook er min måde at gøre tingene lide mere intimt og fokuseret – også i min forretning.

Det gjorde bestemt ikke Birgitte Sølvsteins indlæg bedre, at hun i starten brugte lang tid på dem, fortæller hun. Tværtimod. Hun mener, at psykologer på linje med andre akademikere kan komme til at spænde ben for sig selv, når de skal formidle.

– Det er vigtigt, at vi bliver bedre til at formidle vores faglighed på en let tilgængelig måde. Vi skal ud over den barriere, vi stiller op for os selv. Vi er vant til at formulere os meget omstændeligt, og det bliver hurtigt kedeligt og intetsigende for folk.

Birgitte Sølvstein bruger naturen meget i sit arbejde. Fx. har hun lavet et blogindlæg om regnvejr, og hun har også lavet meditation med fuglesang.

På et tidspunkt fandt Birgitte Sølvstein ud af, hvordan hun kunne ramme folk med det, hun skrev. Det fik hun hjælp til.

– Jeg besluttede mig for at lære at skrive godt fra folk, som har forstand på det. Folk, som ikke er akademikere. Blandt andet har jeg været i en gruppe med nogle amerikanske bloggere, hvor vi mødtes online gennem en periode og lærte at skrive fængende blogindlæg.

Autentisk skrivestil

At være nærværende i sin skrivestil og derigennem lade læseren føle sig mødt og forstået handler også om at kunne skabe identifikation. Derfor bruger Birgitte Sølvstein ikke kun sit fag, men også sine personlige erfaringer, når hun skriver.

– Jeg har slet ikke noget behov for at skrive om mig selv. Men jeg kan mærke, at hvis jeg giver lidt af mig selv, så virker det enormt stærkt på folk. Jeg kan se det ved de kommentarer og personlige mails, som folk skriver til mig. Det er vigtigt for folk, at de kan mærke, at de står overfor en professionel psykolog, som også er et menneske af kød og blod, og som også har erfaringer inde på livet, og har prøvet at kæmpe.

Udover de positive mails, som Birgitte Sølvstein modtager fra sine læsere, lyttere og de mange, som deltager i hendes onlineforløb, får hun også henvendelser fra psykologer, som føler sig inspireret af Birgitte Sølvsteins tilgang.

Det betyder noget, at hendes fagfæller er glade for hendes indlæg, for af en eller anden grund var det netop psykologer og deres mulige kritiske reaktioner, som fyldte i Birgitte Sølvsteins bevidsthed, da hun kastede sig ud i at skrive blogindlæg.

Der kan godt være en eller anden frygt for, hvad kollegaer tænker. Fx om de synes, at det er for overfladisk eller banalt. Sådan tænkte jeg nok i starten

– Jeg kom til at sidestille det at skrive enkelt og populært med at skrive overfladisk. Den fordom har jeg også selv haft. I dag tænker jeg helt anderledes. At formidle kompliceret stof på en simpel måde er en svær disciplin at mestre.

Birgitte Sølvstein finder stor inspiration i naturen

Det har altid været vigtigt for mig at have en plan for økonomien

Da Birgitte Sølvstein startede op som selvstændig, forberedte hun sig på en lav indkomst de første måneder. I stedet investerede hun tid til udvikling.

– Det kan blive en meget stor stressfaktor, hvis man er bange for ikke at tjene penge nok. I min planlægning tager jeg derfor altid højde for, at der kan komme nogle perioder, hvor jeg ikke tjener noget eller ikke tjener ret meget.

Økonomisk tryghed har stor betydning for Birgitte Sølvstein. Derfor har hun også sørget for både opsparing forsikringer og pension.

– Jeg kunne aldrig finde på at sige: “Du skal bare springe ud i det og så håbe, at du tjener en million om to år”. Det tror jeg er en dårlig ide. Min erfaring er, at hvis man skal kunne nyde det og bevare sin kreativitet og blive ved med at udvikle sig fagligt, så nytter det ikke noget, at man føler sig presset økonomisk.

Birgitte Sølstein har valgt ikke at have reklamebannere på sin hjemmeside, og har også valgt Google Adwords fra.

– Jeg er opmærksom på ikke at falde for nogen, som vil sælge mig noget dyrt, og jeg har hørt om folk, som er kommet til at betale dyrt for Google Adwords. I forhold til reklamebannere handler det om, at jeg gerne vil værne om min blog som et sted på internettet, hvor man ikke bliver forstyrret af reklamer.

Det er også vigtigt for mig at signalere, at jeg ikke bliver betalt af nogen og derfor kunne have en særlig interesse i at anbefale en bog eller noget andet. De ting, jeg anbefaler, anbefaler jeg, fordi jeg har lyst.

En god hjemmeside behøver ikke koste 100.000. Tit er det enkle bedst. 10.000 kr. er et fint udgangspunkt til en hjemmeside med hvid baggrund med tekst og nogle gode fotos af dig som psykolog. Professionelle billeder er en udgift oveni. Først nu – 3 år efter opstart – investerer jeg selv et stort beløb i en ny hjemmeside, men nu ved jeg også, min forretning kan bære det.

Udklip

OM ØKONOMI

Hvem er du mest: En glad giver eller en sej forretningskvinde?

Jeg ser ikke de to ting som modsætninger – heldigvis er det to sider af samme sag. Jeg er helt klart forrretningsmindet, for jeg skal jo tjene en løn. Jeg har klare økonomiske mål for min virksomhed, og tjener en ret god psykologløn. Der gik et år, før jeg havde overskud i min forretning.

Hvad har det kostet at starte op?

Den primære udgift er tid. Det tager tid at skrive blogindlæg, og det tager tid at lære, hvordan man får dem skrevet på hjemmesiden. Min største investering har været tid.

Men jeg har også haft udgifter i forbindelse med at lære ting fx omkring markedsføring, om at skrive blogindlæg og lave podcasts og ordentlig lyd. Der er forskellige kurser, som selvfølgelig koster.

Min største udgift til egen faglig udvikling er psykologfaglig efteruddannelse.

OM PATIENTER, KLIENTER, KUNDER:

Jeg lægger mærke til at du ikke bruger ordet kunder. Hvorfor det?

I forhold til mine online forløb kan jeg bedre lide ordet “deltagere”. Men selvfølgelig er alle folk, som køber en ydelse hos en psykolog i princippet kunder. Jeg har jo også folk, som kommer hos mig en gang om ugen. Dem kalder jeg til gengæld klienter. Og så er der alle dem, som er skrevet op til min nyhedsmail. Det er mine lyttere og læsere.

Gør det noget ved os, når vi bruger ordet ’”kunder”?

Ja, det gør det nok. Der er jo nok en grund til, at jeg ikke bruger det. Og det er igen, fordi jeg kan godt lide ordet deltagere. Deltagere indbyder til, at man siger ja til at komme og deltage aktivt selv.

Man kan ikke komme og købe det, man skal bruge hos mig- hvad enten det er at lære at fokusere, eller få nervesystemet i ro, eller hvad det nu er. Det kan jeg ikke give.

Men hvis folk deltager, og jo mere de deltager, jo bedre får de det. Derfor kan jeg bare enormt godt lide det ord “deltager”.

Tekst, foto og video
Monica Lorenzo Pugholm

Grafisk og digital opsætning
Michael Rusbjerg

Start med at skrive, og tryk Enter for at søge