Undervisere
Formål
Som psykolog indenfor børneområdet er væsentlige opgaver psykologisk udredning, diagnostik og vurdering af eventuelt behov for intervention ift. børn og deres familier. For at kunne dette, har vi brug for solid forskningsbaseret viden om børns normale udvikling og mulige fejludviklinger.
Formålet med kurset er at give dig et bredt kendskab til teoretisk og empirisk viden og nyere teorier om barnets normale kognitive, emotionelle og relationelle udvikling, samt give dig et grundlag for at kunne genkende og forstå de hyppigst forekommende udviklingsforstyrrelser ud fra anerkendte diagnosesystemer som ICD og DSM. Hovedvægten vil ligge på ICD.
Læringsmål
Kurset vil sætte fokus på normaludvikling ud fra det tilknytningsteoretiske, kognitionspsykologiske og sociale indlæringsteoretiske paradigme. Fejludvikling vil blive diskuteret indenfor rammerne af det psykiatrisk diagnostiske system ICD-10 med henvisning til DSM-V, hvor dette er relevant. Kurset tager udgangspunkt i ICD-10, men ICD-11 vil blive inddraget, hvor det er relevant'. Samtidigt vil diagnostiske overvejelser sættes i spil i forhold til at uddrage relevante informationer ud fra teori, empiri og cases, som sætter dig i stand til at vurdere hvilke indsatsområder, der bør inddrages i en evt. intervention.
Kursets mål er at give dig følgende færdigheder:
Kursets mål er desuden at give dig følgende kompetence:
Målgruppe
Psykologer i starten af deres specialistuddannelse indenfor børneområdet.
Undervisningsform
Kurset veksler mellem oplæg, plenum- og gruppedrøftelser og caseøvelser.
Temaer i kurset
Forberedelse til kurset
Der er ingen forberedelse til kurset.
Forberedelse mellem kursusdage
Kursusdagene ligger i forlængelser af hinanden for at give dig mulighed for at opnå større sikkerhed i indlæring af færdigheder og kompetencer. Det forventes, at du afsætter tid om aftenen mellem kursusdage til at reflektere kritisk over dagens læring, så du kan arbejde videre med denne viden dagen efter.
Godkendt til
Børnemodulet - fælles for alle specialistuddannelserne på børneområdet: 5.2., 30 timer.
Sonja Breinholst, PhD, cand.psych.aut. Specielist i psykoterapi med børn og unge. Lektor i klinisk psykologi ved KU og leder af Center for Angst. Behandler og forsker i angst og depression, med særlig fokus på forebyggelse samt forældreinddragelse. Hun har publiceret adskillige artikler i internationale tidsskrifter og været medforfatter på flere bøger indenfor
Anja Cecilie Storgaard, cand.psych.aut, specialpsykolog I børne- og ungdomspsykiatri og specialist i psykoterapi med børn og unge. Har tidligere arbejdet i børne- og ungdomspsykiatrien i Region Hovedstaden og Region Sjælland med udredning, diagnosticering og behandling af psykiske lidelser hos børn- og unge og har i dag egen praksis med både psykoterapeutiske opgaver og undersøgelsesopgaver ift. børn og unge.
Louise Anker Petersen, cand.psych.aut., specialist i psykoterapi med børn og unge. Arbejder på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center, Glostrup, Ungeambulatoriet B295.
Janne Christina Karpf, er uddannet klinisk psykolog ved Institute of Psychiatry i London og har yderligere en PhD i udviklingspsykologi. Hun har beskæftiget sig klinisk og forskningsmæssigt indenfor autismeområdet siden 2000. Inden Janne vendte tilbage til Danmark i 2016, arbejdede hun i en lang årrække som klinisk psykolog ved Michael Rutter Center i London. I dag arbejder Janne som psykolog ved Center for Autisme i Herlev, hvor hun varetager udrednings-, behandlings- og undervisningsopgaver.
Dansk Psykolog Forening København
Stockholmsgade 27
2100 København Ø
22.-24. oktober og 12.-13. november 2025.
1. og 4. dag kl. 10.00-17.00 og 2., 3. og 5. dag kl. 9.00-16.00.
Varighed: 30 timer.