Emma Beck, Ph.d., MRes.psych., Cand.psych.aut, specialist i psykoterapi
ICD-11 og nyere internationale retningslinjer (WPATH) kategoriserer og forstår ikke længere transkønnethed hos børn og unge som en mental lidelse. I kølvandet på denne udvikling ses en øgning i evidensen for psykologiske interventionsstrategier, der er defineret ved at have en accepterende, støttende tilgang til børn og unges kønsidentitet. Centralt for tilgangen er minoritets-stress teoriens forståelse af, at minoritets-specifikke stressorer er skadeligt for den mentale sundhed.
På kurset bliver du introduceret til den accepterende, støttende tilgang til børn og unge med transkønnethed og kønsdiversitet med særligt fokus på at forstå, hvad det indebærer, når kønsidentiteten er under udvikling i barndoms- og ungdomsårene. Vi vil arbejde med en nyere udviklingspsykologisk differentiering mellem kønsudtryk og kønsidentitet hos børn og unge samt en tilknytningsteoretisk baseret forståelse af, hvordan tilknytningstryghed bliver afgørende for barnets kønsidentitetsdannelse og mentale trivsel.
Du bliver præsenteret for de forskellige elementer i en støttende tilgang (psykoedukation, facilitering af forældres følelsesmæssige bearbejdning etc.), og vi arbejder med konkrete redskaber og modeller mhp. at anvende disse tilgange i egen praksis. Der er særlig vægt på intervention rettet mod forældre/primære omsorgsgivere.
Som baggrund for kursets primære fokus får du overblik over den aktuelle kontekst for psykologisk intervention: Hvad består den medicinske kønsbekræftende behandling af? Hvem er den tilgængelig for? Hvilke rammer skaber det for psykologers arbejde (etiske dillemmaer og betydningen af eget ståsted) og transkønnede børn og unges trivsel?
Kurset gør dig i stand til (viden):
Kurset vil gøre dig i stand til (færdigheder)
Psykologer, der i deres arbejde møder børn og unge med transkønnethed og kønsdiversitet og deres forældre fx i kommunalt ansatte psykologer i socialforvaltninger, PPR, Familiehuse eller i privat praksis. Kurset er på et introducerende niveau, og som deltager behøver du ikke have forudgående erfaring med børn og unge med transkønnethed og kønsdiversitet.
Kurset veksler mellem undervisning, drøftelse i plenum og arbejde i mindre grupper
Forud for kurset får du adgang til udvalgt litteratur. Litteraturen vil være tilgængelig i ’MitDP’ senest 3 uger før kursets start. Litteraturen vil svare til ca. 50 sider/3 timers forberedelse. Du bedes læse den angivne litteratur, som skal drøftes i mindre grupper og i plenum.
På baggrund af dine erfaringer fra dit kliniske arbejde bedes du beskrive en case med et barn/ung og dets familie (ca. ½ side), som kan blive anvendt i undervisningen. Oplys i casen 1) barns alder v/ henvendelsestidspunkt, 2) cirka-tidspunkt hvor familien blev klar over mulig transkønnethed/kønsdiversitet hos barnet, 3) henvendelsesårsag samt 4) stikord til hvad der har været udfordrende i arbejdet med familien. Har du ikke klinisk erfaring med målgruppen, bedes du oplyse det i stedet, da det vil være hjælpsomt at vide for underviser.
Litteratur Litteratur som forudsættes læst inden kursusstart, og som kan downloades fra Mit DP ca. 3 uger før kursusstart:
Supplerende litteratur til valgfri fordybelse
Emma Beck, Ph.d., MRes.psych., Cand.psych.aut, specialist i psykoterapi. Emma har tidligere arbejdet forskningsmæssigt i børne- og ungdomspsykiatrien med mentalisering, tilknytning og unges personlighedsudvikling og psykoterapeutisk effektforskning, samt været ansat på Det Nationale Sorgcenter og Københavns Universitet. Emma er privatpraktiserende psykolog og arbejder bl.a. med kønsidentitet og transkønnethed hos børn, unge/yngre voksne og deres familier og har fortsat tilknytning til et internationalt forskningsmiljø. Emma er forperson i DP’s Selskab for Køn og Seksualitet og med i Sundhedsstyrelsens arbejdsgruppe for revision af vejledningen for Sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold.
Kurset godkendt til tværgående modul 6 timer.
Kurset er omfattet af Systematisk Efteruddannelse for psykologer med ydernummer. Læs mere her.
Dansk Psykolog Forening København
Stockholmsgade 27
2100 København Ø
5.februar 2025
Varighed: 6 timer.