Systematisk efteruddannelse

Sidst opdateret 17.03.2025

Systematisk efteruddannelse er en del af overenskomstaftalen imellem regionerne og Dansk Psykolog Forening. Målet er at udvikle privatpraktiserende psykologers færdigheder og kompetencer til at kunne behandle alle målgrupper, som er omfattet af psykologordningen.

  • Hvor meget kan jeg få refunderet?

    I overenskomstperioden fra den 1. juli 2023 til den 30. juni 2026, kan du få refunderet max 1500 kr. pr. kursusdag i op til 2 kursusdage pr. år.

    Du kan modtage refusion for max. 2 kursusdage i hvert kalenderår.

    En kursusdag svarer til 6 timers undervisning (uden pause).

    Et kursus af samlet 6 timers varighed, som afholdes over flere dage, betragtes derfor som én kursusdag.

     

    Kursus godkendt til systematisk efteruddannelse
    afholdt i overenskomstperioden 1. juli 2023 – 30. juni 2026
    Max refusion
    1. juli – 31. december 2023 (hvis refusion ikke allerede er modtaget i første halvdel af året) 2 x 1500 kr. = 3000 kr.
    1. januar – 31. december 2024 2 x 1500 kr. = 3000 kr.
    1. januar – 31. december 2025 2 x 1500 kr. = 3000 kr.
    1. januar – 30. juni 2026 2 x 1500 kr. = 3000 kr.
    Refusion i alt i overenskomstperioden 12000 kr.

    Hvordan får jeg refusion?

    For at få refusion, skal du logge på www.zexpense.dk. Se hvordan du bruger afregningssystemet.

    Du kan søge refusion for kurser afholdt i indeværende kalenderår. Hvis kurset er afholdt i 2024, skal du derfor søge inden udgangen af året.

    Du kan først søge om refusion, når kurset er afholdt, og du har modtaget dit kursusbevis. Kursusbeviset indsendes sammen med din anmodning om refusion.

    Der kan være op til 1 måneds sagsbehandlingstid på din udbetaling af refusion.

  • Her ser du kommende godkendte kurser til systematisk efteruddannelse. Du kan som psykolog med ydernummer få tilskud til disse kurser. Vi opdaterer løbende oversigten.

    Kurser i Dansk Psykolog Forening Start   
    Personlighedsforstyrrelser og personlighedsteori, Aarhus 19.03.25
    VIRTUELT – Psykologisk behandling af problematisk vrede og aggression 20.03.25
    VIRTUELT – Risikovurdering og håndtering af suicidalitet 24.03.25
    Lovgivning og etik i relation til psykologarbejde, børn og unge, Aarhus 26.03.25
    NYT Den medicinerede klient 02.04.25
    Psykologen som konfliktmægler, Aarhus 03.04.25
    VIRTUELT NYT Valg af interventionsformer til børn og unge 10.04.25
    Neurokemi 28.04.25
    Tilknytningsmønstre i psykologisk arbejde 09.05.25
    Det psykotraumatiske moment – i diagnostik og psykoterapi 13.05.25
    Med individet i fokus 21.05.25
    Supervision af egen og andre faggrupper, Aarhus 26.05.25
    Barnets psykiske udvikling og udviklingsforstyrrelser, Aarhus 11.06.25
    Demenssygdomme: Sygdomslære, udredning, behandling og psykologiske indsatser 25.08.25
    VIRTUELT NYT ICD-11: Hvad er nyt, hvad er uændret? 28.08.25
    Lovgivning og etik i relation til psykologarbejde, voksenområdet, Aarhus 01.09.25
    Assessment – Systematisk klinisk udredning og vurdering, København 15.09.25
    Psykoterapeutisk behandling, Aarhus 15.09.25
    Psykologsamtaler ved autisme unge og voksne 16.09.25
    Valg af interventionsformer, børn og unge med særligt fokus på børn med traumereaktioner 22.09.25
    Forældrekompetenceundersøgelser, København 24.09.25
    Længerevarende kropslige symptomer og funktionel lidelse 24.09.25
    Skam – fra værdifuldt socialt kompas til psykisk smerte, København 26.09.25
    Psykotraumatologi – teori og praksis, København 29.09.25
    VIRTUELT – Klinisk psykologisk undersøgelsesmetodik 02.10.25
    Psykologisk udredning, Aarhus 06.10.25
    Sorg og krise hos børn og unge, København 06.10.25
    Personlighedsforstyrrelser og personlighedsteori, København 08.10.25
    Klinisk sexologi med specielt fokus på kønsidentitet 20.10.25
    Barnets psykiske udvikling og udviklingsforstyrrelser, København 22.10.25
    Med organisationen i fokus 27.10.25
    VIRTUELT – Supervision af egen og andre faggrupper 30.10.25
    Assessment – Systematisk klinisk udredning og vurdering, København 31.10.25
    Psykologisk udredning 03.11.25
    Familieterapi: teori og intervention, Aarhus 03.11.25
    VIRTUELT – PTSD og kompleks PTSD i ICD-11 10.11.25
    Parforholdet – udredning, caseformulering og intervention 10.11.25
    Neuropsykologiske tilstande, børn 10.11.25
    Psykologiske indsatser indenfor demensområdet til pårørende og fagpersoner 13.11.25
    Lovgivning og etik i relation til psykologarbejde, børn og unge, København 19.11.25
    Psykofarmakologi, voksne 20.11.25
    Transkønnede og kønsdiverse børn og unges trivsel 15.01.26
    VIRTUELT – Autisme og ICD-11 26.01.26
    VIRTUELT – Affektive lidelser i ICD-11 24.02.26
    Lovgivning og etik i relation til psykologarbejde voksenområdet, København 26.02.26
    Spiseforstyrrelser i teori og praksis 09.03.26
    Lovgivning og etik i relation til psykologarbejde, børn og unge, Aarhus 17.03.26
    Naturlige reaktioner og sorgforstyrrelser ved tab hos voksne, Aarhus 23.04.26
    Skærp din terapeutiske praksis 22.09.26
    Lovgivning og etik i relation til psykologarbejde, børn og unge, København 03.11.26

     

    Andre kursusudbydere end DP Start
    Psykodynamisk Tilgang i Behandling af Depression v. Vesla Birkbak 20.03.25
    Introduktionskursus i BERT (BodyEssence Re-Sourcing Therapy) v. Henrik Juul 20.03.25
    Kursusdag om selvskade og miljøterapi 21.03.25
    OCD – nyeste viden og behandling v. Malene Klindt Bohni 24.03.25
    Kursus i Present State Examination (PSE) for psykologer v. Ann Suhl Kristensen 24.03.25
    Sekundær og vikarierende traumatisering i arbejdet med traumatiserede klienter v. Louise Svendsen 27.03.25
    Erickson inspireret hypnose del II v. Grethe Bruun 05.04.25
    30 timers kursus i ACT – Acceptance and Commitment Therapy v. Julie Munck m.fl. 28.04.25
    Introduktion til compassionfokuseret terapi (CFT) 30 timer v. Kognitiv terapi center Århus 05.05.25
    Klienter med ADD/ADHD og/eller autisme – for ydernummer psykologer v. Anne-Mette Lange 19.05.25
    Grundkursus i hypnoterapi del 1 + 2 Porreres, Mallorca v. Jannie Kildested 25.05.25
    ACT – Acceptance & Commitment Therapy (30 timer) v. Monica Trærup 26.05.25
    Workshop om Metakognitiv terapi v. Tina Hvidtfeldt-Bøjlesen 06.06.25
    2-dages Intro-workshop i Internal Family Systems (IFS) 12.06.25
    Traumebehandling v. Kant Psyk, Henrik Lyng og Ziggie M Vesterlund 01.09.25
    Hypnoterapi med børn og unge v. Jannie Kildested 05.09.25
    30 timers kursus i ISTDP – dynamisk korttids terapi v. Majken Sonne 11.09.25
    Krisestyring v. Henrik Lyng m.fl. 15.09.25
    Depression og/el. angst v. Pia Pibenbring Hedegaard 22.09.25
    Transdiagnostisk Assessment udredning og behandlingsplanlægning v. Center for Relationsbehandling 02.10.25
    Introduktion til Intensiv Dynamisk Korttidsterapi (ISTDP-Instituttet J Isaksen) 08.10.25
    Fokuseret ACT til små rammer og store udfordringer v. Dorte Lunderskov 30.10.25
    30 timers kursus i ISTDP – Intensiv dynamisk korttids terapi v. Majken Sonne 06.11.25
    30 timers kursus i ISTDP – Intensiv dynamisk korttids terapi v. Majken Sonne 08.01.26
    Introduktion til Intensiv Dynamisk Korttidsterapi (ISTDP-Instituttet J Isaksen) 04.02.26
    Introduktion til Intensiv Dynamisk Korttidsterapi (ISTDP-Instituttet J Isaksen) 08.04.26
    Introduktion til Intensiv Dynamisk Korttidsterapi (ISTDP-Instituttet J Isaksen) 16.09.26
  • Du kan som kursusudbyder få et kursus godkendt til systematisk efteruddannelse, hvis følgende kriterier er opfyldt:

    • Kurset afholdes i overenskomstperioden 1. juli 2023 – 30. juni 2026
    • Kurset opfylder kriterierne for godkendelse af kurser til Systematisk efteruddannelse
    • Ansøgningen om kursusgodkendelse opfylder krav til ansøgning
    • Kursusindholdet retter sig mod de udvalgte emner for systematisk efteruddannelse (diagnose, behandling, jura) samt et eller flere henvisningskriterier

    En godkendelse til systematisk efteruddannelse gælder for den konkrete kursusafholdelse, som der er ansøgt om. Hvis du afholder kurset igen, skal du søge om kursusgodkendelse på ny.

    Det er gratis at søge om kursusgodkendelse til systematisk efteruddannelse.

    Særlige opmærksomhedspunkter:

    • Skriv i bemærkningsfeltet på formularen at kurset søges godkendt til systematisk efteruddannelse og angiv emne samt et eller flere henvisningskriterier..

    KLIK HER FOR AT ANSØGE OM KURSUSGODKENDELSE

     

    Kriterier for godkendelse af kurser

    En kursusgodkendelse til systematisk efteruddannelse forudsætter imødekommelse af følgende kriterier for kurser på specialistniveau:

    Undervisers kompetencer:

    • Psykolog med specialistgodkendelse, Psykolog med Ph.d. eller anden relevant akademisk faggruppe ifølge en faglig vurdering.
    • Psykiater med specialist og supervisorgodkendelse af DPS.
    • Andre med relevante spidskompetencer efter en faglig vurdering af CV.

    Deltagerforudsætninger: Holdet skal sammensættes, så det lever op til deltagerforudsætningerne:

    • Mindst 75 procent psykologer samt læger og andre akademikere med relevant uddannelse ift. kursets indhold.
    • Maksimalt 25 procent andre faggrupper (fx sygeplejersker, pædagoger, socialrådgivere, psykologpraktikanter mv.).

    Der er ikke nogen øvre grænse for antal deltagere udover dem, som de fysiske og pædagogiske rammer sætter.

    Indholdsmæssig relevans: Kursets indhold skal falde inden for temaer og emner for systematisk efteruddannelse, som er udvalgt af arbejdsgruppen for gældende overenskomstperiode.

    Kursusbevis: Kursusudbyder er forpligtet til at udstede et kursus- eller deltagerbevis til kursister for gennemført kursusdeltagelse. Af kursusbeviset bør følgende fremgå:

    • Kursistens navn
    • Kursustitel, dato og tidspunkt
    • Kursets varighed
    • Undervisers navn og uddannelse
    • Kursusbeskrivelse
    • Godkendelse til systematisk efteruddannelse
    • Kursusarrangør/undervisers underskrift

    I forbindelse med udstedelse af kursusbevis er det kursusudbyders ansvar at administrere fremmødereglerne herunder stillingtagen til imødekommelse af fremmødekravet.

    Fremmødekrav: Det forudsættes som udgangspunkt, at kursisten deltager i kurset 100% af det godkendte timetal. Ved mere end 10 procents fravær skal kursusudbyder/underviser tage stilling til, om der kan udstedes et kursusbevis. Hvis der ikke kan udstedes et kursusbevis pga. for højt fravær, kan der i stedet udstedes et deltagerbevis med reduceret timetal. Tvivl og tvister afgøres lokalt.

    Virtuel undervisning: Det er en forudsætning ved virtuel undervisning, at deltagerne deltager med kameraet tændt, så underviser/kursusleder kan se deltagerne under hele undervisningsforløbet og administrere fremmødereglerne. Ved kurser, der indeholder metodetræning, skal der anvendes en virtuel undervisningsform og -platform, hvor deltagerne har mulighed for at træne metoden virtuelt, og underviser kan observere metodetræningen. Dette giver nogle naturlige grænser for deltagerantallet på kurser, der indeholder metodetræning. Deltagerantallet ved virtuel undervisning besluttes ud fra undervisers/kursusleders pædagogiske og læringsmæssige vurdering ift. kursets formål. Det er kursusudbyders ansvar både at sikre, at rammer, deltagerantal, m.m. udformes så den virtuelle undervisning lever op til kursets formål samt at sikre, at fremmødereglerne efterleves.

    Krav til ansøgning

    Vedlæg følgende obligatoriske bilag til din ansøgning:

    • Kursusbeskrivelse – heraf skal fremgå:
      • Dato og tidspunkt for kurset
      • Varighed: Antal effektive undervisningstimer (af 60 minutter) skal fremgå (fx pauser og tid til frokost medregnes ikke i effektive undervisningstimer).
      • Kursets formål og læringsmål skal fremgå. Læringsmål dækker over, hvad udbyttet af undervisningen på kurset er – herunder viden, færdigheder og kompetencer.
      • Underviser(e)s navne og kvalifikationer samt evt. specialviden inden for det underviste område skal fremgå.
      • Undervisningsform: Det skal fremgå, om kurset er tilrettelagt som fx forelæsning, katederundervisning, metodetræning, rollespil eller andre øvelser, samt om der er indlagt undervisning via elektroniske hjælpemidler.
      • Målgruppe: Det skal fremgå, hvem kurset er målrettet.
      • Deltagerantal: Det skal fremgå, hvor mange kursusdeltagere, der maksimalt tillades på kurset.
      • Supervision: Ved kurser hvor der indgår supervisionsforløb skal tilrettelæggelsen af supervision fremgå (fx mødedatoer, gruppestørrelser, supervisors navn).
    • Litteraturliste
    • Kursusprogram/kursusplan (med dato og tidspunkt samt underviser og emner for undervisningen)
    • Evt. CV for underviser

    Sagsbehandling af ansøgninger

    Alle ansøgninger om godkendelse af kurser til systematisk efteruddannelse vurderes af sekretariatet i Dansk Psykolog Forening ud fra gældende retningslinjer for Systematisk efteruddannelse.

    Når du indsender din ansøgning, vurderer sekretariatet i Dansk Psykolog Forening samtidig, om dit kursus kan godkendes til Dansk Psykolog Forenings specialistuddannelser.

    Sekretariatet kontakter dig, når din ansøgning er behandlet. Der kan forekomme længere sagsbehandling på op til 3 måneder.

    Du kan anke afgørelser om godkendelse af konkrete kurser til fondsbestyrelsen. Det gør du ved at sende en mail til kursuscenter@dp.dk med en udførlig beskrivelse af begrundelsen for din klage. Klagen skal indeholde en konkret beskrivelse af, hvordan kurset lever op til samtlige kriterier for godkendelse af kurser til systematisk efteruddannelse. Samt en vedhæftning af den afgørelse der klages over. Fondsbestyrelsens afgørelser er endelige og kan ikke ankes.

  • Følgende temaer og emner er gældende for systematisk efteruddannelse i indeværende overenskomstperiode.

    Tema 1: Psykopatologi, diagnostik, udredning og behandlingstilrettelæggelse

    Diagnostik og differentialdiagnostik i forhold til overenskomstens henvisningskategorier.

    Somatiske tilstande:

    • Somatiske indikatorer på behandlingskrævende somatiske lidelser.
    • Somatiske årsager til psykiske symptomer.
    • Psykologiske problemers somatiske udtryk.
    • Psykologiske følgevirkninger af somatiske sygdomme og behandling.

    Casebaseret psykologisk udredning og behandlingstilrettelæggelse

    • Case-baseret psykologisk udredning, herunder kortlægning af klientens psykosociale forhold, personlighedskarakteristika og psykologiske formuleringer.
    • Individorienteret behandlingstilrettelæggelse på baggrund af en integration af den bedste forskningsbaserede viden og klientens problemstilling (herunder komorbiditet), personlighed, kulturbaggrund og præferencer.

    Tema 2: Behandling af psykologordningens henvisningskategorier

    • Behandling af traumer og vedvarende sorglidelse, herunder akutindsats (inklusive viden om problemstillingernes ætiologi og psykopatologi).
    • Behandling af depression (inklusive viden om problemstillingens ætiologi og psykopatologi).
    • Behandling af angst (inklusive viden om problemstillingens ætiologi og psykopatologi).
    • Behandling af personer der har været udsat for seksuelle overgreb (inklusive viden om problemstillingens ætiologi og psykopatologi).
    • Behandling af personer der har forsøgt selvmord (inklusive viden om problemstillingens ætiologi og psykopatologi). Herunder vurdering af selvmordsrisiko.

    Inddragelse af pårørende i behandlingen og rammer for behandling af grupper og par. Der skal henledes opmærksomhed på, at et kortere kursus på eksempelvis 2 dage kun kan give meget overordnede retningslinjer for inddragelse af pårørende og rammer for par- og gruppeterapi.

    Tema 3: Jura og overenskomst ift. samarbejde, udveksling og dialog med andre faggrupper

    Hvordan relevant lovgivning håndteres etisk og psykologfagligt i relation til opgaverne indenfor praksisoverenskomsten, fx psykologloven og bekendtgørelser (journalføring og opbevaring heraf, tavshedspligt, samtykke, udlevering af oplysninger m.v.) og persondataforordning samt viden om tilbud i den øvrige sundhedssektor.