Hvilke diagnostiske forandringer indenfor autismeområdet følger med ICD-11? På dette dagskursus får du indblik i en række af de forskningsmæssige resultater og kliniske erfaringer bag ændringerne. Vær med til at drøfte den kliniske anvendelighed af det nye diagnosesystem på autismeområdet samt dets mulige indflydelse på fremtidig intervention og behandling af personer med autisme.
ICD-11 er godkendt i 2019 og skal i de kommende år udrulles i det danske sundhedsvæsen. Der er endnu ikke offentliggjorte planer for det konkrete implementeringsforløb, hvorfor det ikke er en del af kurset.
Underviser
Dorte Bek-Pedersen, aut. Psykolog, Specialpsykolog i Børne- og Ungdomspsykiatri. Privatpraktiserende psykolog. Dorte har i mange år arbejdet med udredning og behandling af børn, unge og voksne med autisme og andre tilstødende komorbide vanskeligheder, med rådgivning og supervision af fagpersoner og pårørende samt som underviser i autisme og relaterede emner.
I kapitlet om mental sundhed og udvikling i ICD-11, er neuroudviklingsforstyrrelserne placeret som de første. Her finder vi diagnoserne: Autismespektrumforstyrrelse, ADHD, forstyrrelse i intellektuel udvikling, forstyrrelse af tale og sprog mv. Rationalet bag den centrale placering er, at neuroudviklingsforstyrrelserne er de første der opstår set i et livsperspektiv. I ICD-11 går man bort fra at beskrive autisme som en udviklingsforstyrrelse, som primært hører barndom og ungdom til. Derimod som tilstedeværende i et livslangt perspektiv og med guidelines, der i langt højere grad beskriver autisme også hos de voksne.
I ICD-11 reduceres de 3 kernesymptomområder til 2: Social kommunikation og gensidighed samt, som det andet område, begrænset, repetitiv, infleksibel adfærd, interesser og aktiviteter. Tidligere underdiagnoser som infantil autisme, Aspergers Syndrom, Atypisk autisme mv. ophæves. I stedet vil der som en del af den diagnostiske beskrivelse indgå en vurdering bl.a. af den intellektuelle og den sproglige funktion.
Der vil ved undervisningen blive sat fokus på forskningsresultater og kliniske erfaring, som er opnået siden ICD-10´s udgivelse i 90´-erne, og som nu ligger til grund for de nye faglige guidelines i ICD-11. De nye guidelines vil blive gennemgået med fremhævelse af ændringer. Der vil blive lagt op til drøftelse af de vigtigste elementer, samt af de mulige positive og negative konsekvenser det vil kunne medføre for mennesker med autisme og deres pårørende.
Formål
Formålet med kurset er, at du får kendskab til autismespektrumforstyrrelse, sådan som det er defineret og beskrevet i ICD-11. Herunder rationalet bag forandringerne i ICD-11 samt kendskab til de nye diagnostiske guidelines. Du får et udgangspunkt for at forholde dig til den kliniske anvendelighed af de ny guidelines, samt deres mulige konsekvenser for støtte og behandling af mennesker med autisme.
Læringsmål
Kurset vil gøre dig i stand til (viden):
Kurset vil gøre dig i stand til (færdigheder):
Målgruppe
Kurset er på introducerende niveau ift. guidelines i ICD-11 og henvender sig til psykologer, der arbejder med eller har interesse for autismespektrumforstyrrelser.
Undervisningsform
Kurset veksler mellem oplæg, refleksion, drøftelser og mindre øvelser.
Temaer i kurset
Litteratur
Nedenstående litteratur er til inspiration og ekstra viden. Litteraturen forventes ikke læst inden kurset og vil ikke være at finde i "mitDP"
Godkendt til
Kurset er godkendt med 3,5 timer på tværgående modul for alle specialistuddannelser.
Kurset er omfattet af Systematisk Efteruddannelse for psykologer med ydernummer. Læs mere her.
Sted
Kurset afholdes virtuelt via zoom. Link til zoom vil blive tilsendt 2-3 dage før kursusstart.
Tid og varighed
24. februar 2025, kl. 13.00-17.00
På virtuelle kurser er det et krav, at du har aktiveret kameraet i Zoom, så de andre kan se dig.
Det er ligeledes et krav, at du deltager på en professionel måde, der gør det muligt at interagere fokuseret og med fortrolighed. Det indebærer bl.a., at du befinder dig i et uforstyrret lokale, hvor andre ikke kan høre eller se, hvad underviser, de andre kursister og du selv siger eller deler på skærmen.