Benedicte Schilling, cand.psych., specialist og supervisor i klinisk børnepsykologi, forfatter til flere bøger og artikler om systemisk supervision, rutineret supervisor, underviser og faglig inspirator i Danmark og England. Benedicte Schilling har efteruddannelse i både systemisk psykoterapi og familiebehandling samt i systemisk organisations- og managementpsykologi. E-mail: bs@schillingcts.com
Formål
Formålet med kurset er, at styrke den erfarne psykologs praktiske supervisionskompetencer og sikkerhed i udførslen af supervisionsopgaver.
Kurset forudsætter, at du har deltaget på kurset 1: ”Supervision af egen og andre faggrupper”, da det bygger ovenpå de begreber, temaer, perspektiver og metoder, som der blev arbejdet med på et mere teoretisk niveau på kursus 1.
Kurset er deltagercentreret og tager udgangspunkt i de temaer, som du efter kursus 1 blev inspireret af/har behov for at sætte kritisk fokus på/reflektere over/få flere konkrete redskaber til og mere praksisnær sikkerhed i. Det præcise indhold på kursusdagene bestemmes derfor i stort omfang af det, som du og de øvrige deltagere bringer i spil fra egen praksis som supervisor. På kurset har vi tid og plads til at gå i dybden med de problemstillinger, som du og de øvrige deltagere arbejder med som afsæt for læring og inspiration på dagene.
Kurset, dialogerne og praksisinspirationerne fra de øvrige deltagere og underviser kan fungere som et led i din rejse med at opdage og bestemme din stil og opnå større bevidsthed om dig selv i den psykologiske rolle som supervisor.
Læringsmål
Målet er, at du efter kursusdagene oplever dig mere sikker i din supervisoropgave og -rolle og er endnu bedre klædt på til at løse dine konkrete supervisionsopgaver med egen og andre faggrupper i hverdagen.
Under kurset udvikler du dine færdigheder og sikkerhed i:
Under kurset udvikler du dine kompetencer i:
Målgruppe
Psykologer som har supervisionsopgaver i forhold til egen og/eller andre faggrupper.
Kurset forudsætter deltagelse på kurset 1: ”Supervision af egen og andre faggrupper”. Det anbefales, at der går mindst 6 måneder mellem kurserne, så du har mulighed for at gøre dig konkrete erfaringer med supervision af egen og andre faggrupper ifølge de forståelser, der præsenteres på kursus 1.
Undervisningsform
Undervisningsformen på kurset er fælles erfaringsbaserede dialoger, refleksioner, analyser krydret med læringsmæssige input fra underviser og fra hinanden, som alle tager udgangspunkt i deltagernes egne konkrete praksiserfaringer med supervision.
Vi arbejder primært i plenum og med sidemandssnak, så alle hører og arbejder med i alting og kan tage læring heraf.
Du vil på kurset arbejde med udgangspunkt i din egen supervisionspraksis og erfaringer hermed. Der vil typisk ikke blive givet individuel supervision-på-supervision, men arbejdes med temaerne, som du problematiserer, reflekterer over og diskuterer, i plenum eller evt. i mindre arbejdsgrupper.
Det forventes, at du deltager engageret og aktivt på kurset, hvor kursusleder fungerer som katalysator, teoretisk og metodisk inspirator.
Temaer i kurset
Kurset har som udgangspunkt følgende overordnede temaer:
Da deltagernes konkrete behov og læringsniveau i høj grad bestemmer indholdet, vil det enkelte kursus få et unikt indhold og form. Forud for kursusstart udsendes et mere detaljeret program til kursisterne.
Forberedelse/mellem kursusdage
Det forudsættes, at du læser de 5 førstnævnte artikler/kapitler fra litteraturlisten før kurset.
Desuden forventes det, at du har tænkt over og beskrevet for dig selv mindst en udfordring/problemstilling/spørgsmål fra dit praktiske virke med supervision af egen eller andre faggrupper, som kan bruges til at berige og eksemplificere drøftelsen af temaer, som vi skal arbejde med på kurset i plenum og/eller i mindre grupper.
Efter kurset
Det anbefales, at psykologerne i forbindelse med kurset eller efterfølgende finder sammen i mindre lærings-/inspirationsgrupper eller med deres eksisterende supervisionsgrupper og drøfter videre om de temaer, som drøftes, analyseres og udvikles på kurset.
Litteratur som forudsættes læst før kursusstart:
Litteraturen som forudsættes læst, kan hentes i "Mit DP" ca. 6 uger før kursets start:
1) Davys, Allyson & Liz Beddoe (2021):Best Practice in Professional Supervision: A Guide for the Helping Professions
London: Jessica Kingsley Publishers, 2021Heri: Kapitel 8: Communication and Emotion in Supervision p. 173 - 192
2) Hewkins, Peter & Robin Shohet: Supervision in the Helping Professions
Open University Press, 2006Heri: Kapitel 6: A Process Model of Supervision: The Seven-eyed Supervisor Model
3) Henderson, Penny: Supervisor Training: Issues Approaches, Karnac, 2009Heri: Kapitel 12: Proctor, Bridgid & Francesca Inskipp: Training for Group Supervision
4) Morrison, T.: Staff Supervision in Social Care; Making a Real Difference for Staff and Service Users, Pavillion Publishing, 2001Heri: Kapitel 5: Promoting Reflective Practice in Supervision
5) Jakob Hassing Pedersen (red): Supervision i et organisatorisk perspektiv. Teoretisk og metodisk inspiration til bedre praksis. Dansk Psykologiserien. Dansk Psykologisk Forlag, 2016 Heri: Strøier, Vibe (2016): Organisationen banker stædigt på: Supervision som implementeringsbase for vilde problemer. p. 59 – 88.
Litteratur som kan læses efter kurset til egne videre studier:
6) Bernard, Hanine M. & Rodney K. Goodyear, Fundamentals of Clinical Supervision, Pearson, 2004Heri: Kapitel 4: Supervision Models p. 73 - 100
7) Bjørch, Gertie Hammer: Den inkluderende PPR-Psykolog, Psykolog Nyt nr. 16, 2012
8) Campbell, Jane M.: Becoming An Effective Supervisor: A Workbook for Counselors and Psychotherapists, Routledge, 2000
Heri: Kapitel: How Does a Supervisor Plan for the First Session?
9) Morrison, T.: Staff Supervision in Social Care; making a Real Difference for Staff and Service Users, Pavillion Publishing, 2001Heri: Kapitel 7: Group Supervision
10) Molly-Søholm, Thorkild; Nikolaj Stegeager & Søren Willert: Systemisk ledelse: Teori og Praksis, Samfundslitteratur, 2012Heri: Benedicte Schilling: Supervision og ledelse p. 225-236
11) Watkins, C. Edward: Handbook of Psychotherapy Supervision, New York: John Wiley & Sons, Inc., 1997 Heri: Jannie M. Bernard: The Discrimination Model
Evaluering
Kurset evalueres af Dansk Psykolog Forening efter endt kursus. Kurset evalueres desuden af underviser ved en kort læringsrunde ved afslutningen af kurset.
Godkendt til
Kurset er godkendt til alle Specialistuddannelser på det tværgående modul 3.99 med 12 timer.
Benedicte Schilling, cand.psych., aut., specialist og supervisor i klinisk børnepsykologi, forfatter til flere bøger og artikler om systemisk supervision, rutineret supervisor, underviser og faglig inspirator i Danmark og England. Benedicte Schilling har efteruddannelse i både systemisk psykoterapi og familiebehandling samt i systemisk organisations- og managementpsykologi.
Dansk Psykolog Forening København
Stockholmsgade 27
2100 København Ø
Den 16.- 17. september 2024.
1. dag kl. 10.00-17.00 og 2. dag kl. 9.00-16.00.
Varighed: 12 timer