Undervisere
Nina Madsen Sjö, ph.d., specialist og supervisor i børneneuropsykologi, selvstændig med egen klinik og forsker tilknyttet Nationalt videnscenter for
udsatte børn og unge.
Ann-Marie Low, ph.d., specialist og supervisor I neuropsykologi, underviser på Københavns universitet i børneneuropsykologi og ansat på Selma Marie, et rehabiliteringssted for unge voksne.
Formål
Formålet med dette kursus er at give dig praktiske redskaber og teoretisk viden til mere effektivt at kunne gennemføre et interventionsforløb for børn og unge (3-20 år). Dette gøres ved at klæde dig på til at forholde dig kritisk til evidensgrundlaget for interventionsformer samt forbinde dette til en hverdagspraksis og vurdere effekten af den valgte interventionsform.
For at gøre kurset praksisnært er der lagt vægt på inddragelse af kursisternes egne erfaringer og afprøvninger og dette gøres ved at der er tre-fire uger mellem første og anden kursusdag, så kursisterne har mulighed for afprøvning af det lærte på egne cases. Desuden er der udvalgt et fokusområde for eksemplificering af intervention for at give bedre overblik og sammenhæng i kurset. Konkret er fokusområdet eksekutive funktioner valgt. Det skyldes for det første, at de eksekutive funktioner dækker et bredt område, da der både findes kognitive, adfærdsrelaterede og emotionelle undergrupperinger af de eksekutive funktioner. For det andet er de eksekutive funktioner meget væsentlige færdigheder i hverdagslivet og har betydning for kvaliteten af de sociale kompetencer og hvordan mennesker på sigt klarer sig i forhold til uddannelse og tilknytning til arbejdsmarkedet. Eksekutive vanskeligheder har mange former og det kan være udfordrende at udvælge / anbefale / designe interventioner for børn og unge med denne type af vanskeligheder - især hvis der skal vælges ud fra en evidensbaseret tilgang.
Med afsæt i en gennemgang af den nyeste teoretiske og forskningsbaserede viden om interventioner hos børn med eksekutive vanskeligheder, vil vi på kurset arbejde med
Desuden vil der gennem cases gives mulighed for at deltagerne reflekterer over psykologens muligheder for at intervenere i forhold til individ, familie, gruppe og samfund.
Kurset har særligt fokus på to diagnostiske grupper: børn med ADHD og børn med hovedtraume.
Kursets mål er at gøre dig i stand til (færdigheder):
Kursets mål er at gøre dig i stand til (kompetencer):
Forberedelse
Det forventes, at du inden kursusdag 1 bruger et par timer til læsning af relevant litteratur. Desuden inviteres deltagerne til at indsende eller medbringe anonyme cases til kursusdag 2.
Undervisningsform
Kursets første dag vil i højere grad have fokus på gennemgang af eksisterende viden og praksis på området. Hvorefter forskellige interventionsformer vil eksemplificeres gennem kliniske cases med børn og unge med eksekutive vanskeligheder. Kursets anden dag, tre - fire uger senere, vil i højere grad have fokus på kursisternes egne cases og afprøvning af viden erhvervet på første kursusdag.
Gennem hele kurset vil der blive vekslet mellem undervisning og diskussioner i plenum og korte seancer med gruppearbejde, blandt andet med inddragelse af (egne) cases, som tillader øvelser hvor der inddrages diagnostiske, funktionelle, kontekstuelle og sociale tilgange som grundlag for udvælgelsen af interventionsform.
Temaer i kurset:
Litteratur
Litteraturen kan ses i MitDP ca. 3 uger før kursusstart.
Godkendt til
Børnemodulet - fælles for alle specialistuddannelserne på børneområdet: 5.4., 12 timer.
16. december 2022
Fredag 27. januar og mandag 27. marts 2023.
Begge dage kl. 10.00 - 17.00
Læs mere om de nye regler her.
Systematisk Efteruddannelse
Kurset er omfattet af Systematisk Efteruddannelse for psykologer med ydernummer.
Læs mere her.